توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
اثرات امواج الکترومغناطیس بر روی بارداری و جنین

اثرات امواج الکترومغناطیس بر روی بارداری و جنین

بارداری و جنین را در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار داده ایم.

آیا امواج الکترومغناطیس بر بارداری و جنین تأثیر می گذارد؟ آیا تابش های الکترومغناطیسی برای کودکان و خانم های باردار مضر است؟ آیا تابش های الکترومغناطیسی در افزایش اوتیسم موثر است؟ دلیل افزایش بیش فعالی دوران کودکی، خشونت، سندرم نقص توجه و اوتیسم چیست؟

آمارهای ثبت شده از افزایش قابل توجه و مستمر کودکانی که به بیش فعالی، پرخاشگری، طیف اوتیسم و مشکلات روانی را دارد. کودکان مبتلا به اوتیسم با مشکل برقراری ارتباط و معاشرت، مشکلات کلامی وسواس فکری و رفتار تکراری دارند. کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی از عدم تمرکز و عدم کارایی کافی در مدرسه رنج می برند. در سال های اخیر شاهد افزایش ۶۰ برابری اوتیسم بودیم و این افزایش همزمان با گسترش ارتباطات راه دور با استفاده از تلفن های همراه، وای فای و همچنین استفاده از اجاق های مایکروویو بوده است.

مشکلات سیم کشی خانه ها و ایجاد آلودگی مغناطیسی:

به علاوه سیم کشی های برق ساختمان ها نیز منجر به ورود امواج با فرکانس بسیار پایین به زندگی افراد شده است. که همه ی اینها می تواند در به خطر انداختن سلامتی افراد نقش داشته باشد. امروزه اثر امواج الکترومغناطیسی بر نشت برخی از بافت ها که منجر به بیش فعالی و رشد نامناسب مغز می­ شود بر ما ثابت شده است. مطابق برخی از آمارها امروزه از هر ۹۱ کودک به دنیا آمده ۱ نفر از آنها به اوتیسم مبتلا هستند. همچنین درصد کودکان مبتلا به بیش فعالی در حدود ۳-۷ درصد تخمین زده می شود.

نظریه های بسیاری در مورد علت افزایش اوتیسم در عصر حاضر وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به عوامل محیطی، واکسن ها، افزایش استرس و مصرف مواد مخدر در دوران بارداری، آلرژی به شیر و غیره اشاره کرد. برخی از دانشمندان بر این باورند که وضعیت با قرار گرفتن مادر و یا فرزند در معرض منابع تابش الکترومغناطیسی با توسعه ناقص و یا مشکل ساز مغز کودکان همراه است.

اثرات امواج الکترومغناطیس بر روی بارداری و جنین

چرا ارگانیسم های در حال رشد در مقابل امواج الکترومغناطیسی آسیب پذیرتر هستند؟

  • سیستم ایمنی این ارگانیسم ها( ارگانیسم های در حال رشد) هنوز کامل نشده است.
  • تکثیر سریع سلول ها آن ها را در مقابل آسیب های ژنتیکی آسیب پذیرتر میکند.
  • اثرات بیولوژیکی که امواج الکترومغناطیسی مصنوعی بر روی سلولهای جوان و در حال رشد می­گذارند بسیار بیشتر از سلولهای پیر و با رشد کمتر می باشد.
  • نفوذ تابش در مورد مغز های کوچکتر، به دلیل سایز کوچک، استخوان های نازکتر و ظرفیت بالای آبی (بالا بودن رسانایی)، عمیق تر صورت می­گیرد.

تفاوت در میزان جذب تابش ناشی از تلفن همراه توسط مغز کودکان و مغز یک فرد بالغ 

شاید افزایش پیوسته­ ی سرطان مغز در کودکان در انگلیس، امریکا و استرالیا و همچنین ژاپن و توجه به این حقیقت که ۲۰ درصد تومورهای مغزی در کودکان بدخیم بوده و تنها ۲ درصد از تومورها در بزرگسالان بدخیم می باشد؛ نشانه ای از تاثیر بیشتر امواج بر روی مغز کودکان باشد. عوارض ناشی از آلودگی های الکترومغناطیسی ممکن است دهه ها طول بکشد تا خود را نشان دهند هر چند برخی از عوارض مانند سرطانزا بودن هم اکنون خود را نشان داده­ اند. اگر بخواهیم منتظر بمانیم تا ببینیم نتایج استفاده ی گسترده از این همه فن آوری های بی سیم در آینده چطور خواهد بود این آزمایش خطرناکی است که برروی فرزندان و نوادگانمان انجام داده ایم و ممکن است نتایج بسیار فاجعه بار و غیرقابل جبران باشند؛ بنابراین لازم است ما احتیاط های لازم را برای کاهش خطرات احتمالی انجام دهیم ( Paul Rosch استاد پزشکی دانشکده ی پزشکی نیویورک)

بزرگترین مسئله، تابش های بی سیم هستند!

منابع بی سیم

تابش های بی سیم به شکل موج های پالسی منتشره از تلفن های همراه، دکل های تلفن همراه، تلفن های بی سیم و مودم های وای فای در واقع عاملی در تولید این آلودگی ها هستند.

به گفته ی دکتر Gerard Hyland بیوفیزیک کار دانشگاه وارویک، ” آلودگی های الکترومغناطیسی مانع تشکیل فعالیت های الکترومغناطیسی نرمال مغز می شوند این فعالیت ها در حدود سن ۱۲ سالگی به تعادل می رسند. این اختلال در عملکرد مغز باعث افزایش بیش فعالی و صرع در کودکان می شود.”

همچنین به گفته ی دکتر Neil Cherry از دانشگاه لینکلن نیوزلند ” این آلودگی های الکترومغناطیسی می تواند منجر به اختلالات خواب، افسردگی، خستگی مزمن، سردرد، کاهش توانایی یادگیری، سقط جنین، مرگ نوزادان نارس، تغییر شکل های مادرزادی، سرطان خون، سرطان سینه و پروستات شود. به علاوه در صورتی که والدین بیش از اندازه در معرض این امواج باشند احتمال ابتلای کودکشان به سرطان سیستم عصب مرکزی بیشتر است.”

امواج ناشی از دستگاه های بی سیم می تواند باعث عدم هماهنگی در تنظیم اولیه ­ی شبکه ی مغزی و سیستم عصبی میرور در نوزادان و در نتیجه باعث ایجاد الگوهای اوتیسمی می شود و شاید این یکی از دلایل افزایش اوتیسم در بین کودکان باشد.

این امواج می­ توانند باعث به وجود آمدن اتصالات رندم و غیرلازم در شبکه ی عصبی مغز شوندکه شاهدی بر بزرگ بودن غیر عادی جمجعه ی کودکان اوتیسمی است.

امواج الکترومغناطیسی ممکن است یکی از دلایل احتمالی افزایش ناهنجاری های رفتاری در کشورهای در حال توسعه باشد. مطابق نتایج تحقیقات انجام شده در دانشگاه ییل موش هایی که در دوران جنینی در معرض تابش های تلفن های همراه بوده اند؛ بیش از حد فعال بوده و حافظه ی کمتری دارند.

امواج الکترومغناطیسی ممکن است خطر ابتلا به سرطان در کودکان را افزایش دهد.

با توجه به اینکه احتمال می رود قرارگیری در برابر امواج الکترومغناطیسی برای جنین و کودکان، به دلیل حساسیت بیشتر آن ها، خطرناک باشد؛ پیشنهاد می شود که مواجهه ی این گروه محتاطانه باشد به طوری که در معرض کمترین میزان این امواج باشند (سازمان بهداشت جهانی).

سایر اثرات تابش های الکترومغناطیسی بر روی بارداری!

  • یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ نشان داد که استفاده تلفن همراه در طول دوران بارداری باعث افزایش خطر سقط جنین می شود. همچنین مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ نشان داده است که زنانی که در دوران بارداری از رایانه و تلفن همراه زیاد استفاده می کنند بیشتر در معرض زایمان زودرس قرار دارند. بارداری و جنین از حساس ترین دوره های زندگی هستند.
  • محققان ضعف عملکرد تخمدان و جفت، ضایعات تنفسی و کاهش فعالیت سلول های قاتل را از عوارض ناشی از مواجهه با امواج الکترومغناطیسی در دوران بارداری عنوان کردند. بارداری و جنین باید از آلودگی امواج کامل ایمن باشند.
  • یک سری مطالعات حیوانی نشان دهنده ی تاخیر در رشد جنین هایی که در معرض تابش های ناشی از تلفن همراه بوده اند می باشد. بنابراین این محققان استفاده ی بیش از حد از تلفن همراه را برای زنان باردار مضر می­ دانند و تاکید می کنند که ممکن است این تابش ها بر روی جنین اثرات مخربی دارد.

اثرات نامطلوب سلامتی در انسان از قبیل مواردی مانند سر درد، اختلال خواب، اختلال در حافظه کوتاه مدت و غیره در سرتاسر جهان گزارش شده است، هرچند که ممکن است این اثرات تهدیدی برای زندگی افراد نباشند؛ با این حال اثر ناخوشایندی دارند که بدون شک بر سلامت عمومی تاثیر می گذارد، و در مورد بعضی از کودکان به خوبی می تواند منجر به ناهنجاری های عصبی و افت تحصیلی شود. نمونه هایی از مدارسی که در نزدیکی دکل های مربوط به تلفن همراه بوده اند شاهدی بر این ادعا هستند (دکتر Gerard Hyland ، بیوفیزیک، دانشگاه وارویک).

در آپارتمان ها معمولا به دلیل اینکه دستگاه های وای فای همسایه ها نیز روشن است و در اداره ها به دلیل وجود تلفن های بی سیم و شبکه های کامپیوتری، در محل های شلوغ به دلیل وجود آنتن های مختلف و در خانه های نزدیک دکل های تلفن همراه و مخصوصا در طبقات بالاتر، سطح تابش بالاتر است.

پیشنهاد موسسه نوروبیولوژی واشنگتن برای زنان باردار

مطالعه ی موسسه نوروبیولوژی در واشنگتن نشان داد که میزان تابش های ناشی از منابع الکتریکی و بی سیم در محل تخت های مادرانی که کودکان اوتیسیمی به دنیا آورده اند به ترتیب  ۲۰ و ۸ برابر بیشتر است. همچنین اندازه گیری ها نشان داد که در محل خواب کودکان مبتلا به اوتیسم میزان تابش های ناشی از منابع الکتریکی ۸ برابر و ناشی از منابع بی سیم ۱۳ برابر به نسبت محل خواب کودکان سالم بیشتر است.

مدیر این موسسه دکتر Klingkchart با تاکید بر جلوگیری از مواجهه با شدت های بالای این تابش ها انجام اقدامات پیشگیرانه ی متعددی را برای زنان باردار پیشنهاد داد. در طول دوران بارداری، برای حفاظت بیشتر از بارداری و جنین باید محل خواب مادران از نظر میزان قرارگیری در معرض تابش های الکترومغناطیسی بررسی شود و در صورتی که مادر شاغل است محل کارش نیز باید مورد اندازه گیری واقع شود.

اگر مادر در محیطی با میزان بالای تابش بخوابد کودک او از نظر عصبی غیرسالم خواهد بود. و در طی ۲ سال، کودک تمامی نشانه های اوتیسم، اختلالات عصبی، بیش فعالی، اختلالات یادگیری و غیره را نشان می دهد ( دکتر Dietrich Klingkchart از موسسه نوروبیولوژی واشنگتن). او همچنین ادعا می کند که آلودگی الکترومغناطیسی مدرن بر رشد سالم مغز تأثیر می گذارد و با افزایش بیماری های روانپزشکی و خشونت در دنیای غرب مرتبط است. نگرانی ها در مورد استفاده ی کودکان و زنان باردار از تلفن همراه اطلاعیه هایی در مخالفت با استفاده ی کودکان و زنان باردار از از تلفن همراه توسط نهادهای مختلف در جهان صادر شده است که در زیر اسامی برخی از این نهادها و در ادامه به متن یکی از این اطلاعیه ها میپردازیم.

  • کمیسیون بین المللی ایمنی الکترومغناطیسی
  • کمیته روسیه برای حفاظت در برابر اشعه غیر یونیزه
  • پارلمان اروپا
  • وزارت آموزش و پرورش بریتانیا
  • موسسه سرطان دانشگاه پیتزبورگ
  • کمیته دولتی کمیته مستقل کارشناسی بر روی تلفن های همراه (IEGMP)
  • وزارت بهداشت اسرائیل و فرانسه
  • کمیته فنلاند برای حفاظت از اشعه
  • آکادمی آلمانی کودکان
  • و …

اطلاعیه ی کمیته ی حفاظت در برابر تابش های غیر یونساز روسیه را در ادامه بخوانید. برای اولین بار در تاریخ، ما با یک وضعیتی مواجه هستیم که اکثر کودکان و نوجوانان در جهان به طور مداوم در معرض تاثیرات بالقوه نامطلوب میدان های الکترومغناطیسی (EMF) ناشی از تلفن های همراه قرار می گیرند. میدان الکترومغناطیسی یک عامل مرتبط زیستی مهمی است که تنها بر سلامت انسان تاثیر دارد، بلکه همچنین فرآیندهای فعالیت عصبی از جمله رفتار و تفکر را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا هنگامی که مردم از تلفن های همراه استفاده می کنند،

تابش مستقیم به مغز انسان تاثیر می گذارد. با وجود قوانین مندرج در توصیه های بهداشتی وزرات بهداشت مبنی بر عدم استفاده ی افراد زیر ۱۸ سال از تلفن همراه، این گروه سنی به عنوان یک بازار هدف برای شرکت های تلفن همراه محسوب می شوند. استانداردهای ایمنی فعلی برای قرار گرفتن در معرض تابش های میکروویو برای بزرگسالان تنظیم شده است و شرایط خاص مربوط به ارگانیسم کودکان را در نظر نگرفته است.

سازمان بهداشت جهانی حفاظت از سلامت کودکان را از تاثیر منفی ناشی از تابش تلفن های همراه به عنوان یک وظیفه مهمترین و با اولویت بالا در نظر گرفته است. این مشکل توسط کمیته علمی کمیسیون اروپا، توسط مقامات ملی کشورهای اروپایی و آسیایی، توسط شرکت کنندگان در کنفرانس های علمی بین المللی در مورد اثرات بیولوژیکی EMF تایید شده است.

خطر بالقوه برای سلامتی کودکان بسیار زیاد است!

  • جذب انرژی الکترومغناطیسی در سر کودک به میزان قابل توجهی بیشتر از جذب سر در افراد بالغ است (مغز کودکان دارای هدایت بالاتر، اندازه کوچکتر، استخوان جمجمه نازک، فاصله کوچکتر از آنتن و غیره می باشد).
  • اندامهای کودکان نسبت به بزرگسالان حساسیت بیشتری نسبت به EMF دارد؛
  • مغز کودکان دارای حساسیت بالاتری نسبت به انباشت اثرات نامطلوب در شرایط مواجهه مزمن با EMF است؛
  • کودکان امروزه زمان بیشتری را با تلفن های همراه نسبت به بزرگسالان سپری می کنند؛

با توجه به نظر کمیته ی ملی روسیه در زمینه ی حفاظت از اشعه ی غیر یونساز، احتمال دارد که در آینده ی نزدیک کودکانی که از تلفن همراه استفاده می کنند با عوارض زیر روبرو شوند:

  • اختلال حافظه، کاهش توجه، کاهش یادگیری و توانایی های شناختی، افزایش تحریک پذیری، مشکلات خواب و غیره.
  • تومورهای مغزی، بیماری آلزایمر، “زوال عقل”، سندرم افسردگی و انواع دیگر آسیب های ساختارهای عصبی مغز (در سن ۵۰ تا ۶۰).

اعضای کمیته ملی روسیه در زمینه حفاظت از اشعه غیر یونساز، بر ضرورت دفاع از سلامت کودکان از اثر EMF سیستم های ارتباطی تلفن همراه تأکید دارند. ما امیدواریم که مقامات دولتی و کل جامعه  نسبت به این تهدید توجه کنند و با همکاری هم اقدامات کافی برای جلوگیری از پیامدهای منفی برای سلامت نسل آینده انجام دهیم. کودکانی که از تلفن همراه استفاده می کنند قادر به درک پیامدهای منفی ناشی از تابش های آن ها نیستند.

ولی به نظر ما خطر این تابش ها کمتر از خطر الکل و تنباکو برای کودکان نیست و ما وظیفه ی حرفه ای خود می دانیم که اجازه ندهیم سلامتی کودکانمان به خاطر کم کاری و غفلت ما به خطر بیافتد. مودم های WiFi / wLAN، تلفنهای DECT و سایر دستگاههای بی سیم مانند مانیتورهای کودک، تابش های رادیویی را تولید می کنند که میلیون ها نفر از مردم و نوزادان را در خانه های خود تحت تأثیر قرار می دهند و باید تا زمانی که گزینه های جایگزین بررسی شوند؛ متوقف شود.” لوکاس مارگارییتس، استاد، گروه زیست شناسی سلول و بیوفیزیک، دانشکده زیست شناسی، دانشگاه آتن، آتن، یونان”.  

 خطرات ناشی از “برق کثیف

یکی دیگر از مشکلات مربوط به تابش الکترومغناطیسی در دوران  مدرن امروزی، افزایش اعوجاج درسیگنال ساده سینوسی با فرکانس ۵۰-۶۰ هرتز است که به علت افزایش استفاده از لامپ های فلورسنت، آداپتورهای AC، سوئیچ های الکترونیکی، اینورتر تهویه مطبوع، تلویزیون های پلاسما، سیستم های فتوولتائیک و غیره است.

این پدیده “برق کثیف” نامیده می شود و برخی آن را به سندرم کمبود توجه، مولتیپل اسکلروز و دیابت مرتبط می دانند. پژوهشگر مگدا هاوس استدلال می کند که: “شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشانه های برخی بیماری های عصبی در کودکان مانند اختلالات رفتاری و اوتیسم در محیط های تحت تاثیر برق کثیف بدتر شده و این رفتار در محیط های تمیز به طور قابل ملاحظه ای بهبود می یابد.

 ارتباط میدان های مغناطیسی شدت بالا با سقط جنین، آسم، سرطان خون در کودکان و چاقی

 میدانهای مغناطیسی با شدت بالا ناشی از خطوط انتقال برق ( ولتاژ بالا، متوسط و پایین)، ترانسفورماتورها و غیره با عوارض زیر ارتباط دارند:

  • سرطان خون کودکان: احتمال ابتلا به سرطان در کودکانی که در معرض ۳۰۰ نانو تسلا و بیشتر از آن بوده اند دو برابر بیشتر است. این سرطان شایع ترین سرطان در بین کودکان است.
  • آسم در کودکان: کودکانی که مادر آن ها در دوران بارداری در معرض میدان های مغناطیسی ۱۰۰ نانوتسلا بوه اند؛ فرزندان آن ها ۱۵ درصد بیشتر در معرض آسم بوده اند. بارداری و جنین را با محصولات ضد امواج می شود ایمن نگه داشت.
  • چاقی کودکان: نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که “گزارش حضور مادر در محیط هایی با میدان های مغناطیسی بالا در دوران بارداری تا به امروز جدید، ناشناخته است و این می تواند عامل فاجعه باری باشد که به اپیدمی جهانی چاقی کودکان کمک می کند”.
  • سقط جنین: گزارش BioInitiative در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد که میدان های الکترومغناطیسی با فرکانس بسیار پایین ناشی از پتوهای الکتریکی با القای گرمای بیش از حد به بدن می تواند موجب ایجاد اثرات مخرب بر روی اسپرم ها و یا فرایند تشکیل جنین شود.

 توصیه هایی برای کاهش مواجهه ­ی کودکان و زنان باردار با امواج الکترومغناطیسی

  • سطح تابش را در محل هایی که بیشتر اوقاتتان را در آنجا می گذرانید اندازه بگیرید.
  • استفاده از تلفن همراه را فقط به وارد ضروری محدود کنید و حتی از تلفن های بی سیم هم سعی کنید کمتر استفاده کنید و در مواقع تماس های بلند مدت حتما از تلفن های سیمدار استفاده کنید.
  • آنتن بی سیم مودم اینترنت خود را خاموش کنید و با استفاده از کابل اترنت به اینترنت متصل شوید.
  • از هشداردهنده های مراقب کودک بی سیم استفاده نکنید.
  • ساعت های استفاده از وسایل الکترونیکی را کاهش دهید و کی بورد های بی سیم را با انواع با سیم آن جایگزین کنید.
  • سایبان های محافظت در برابر امواج الکترومغناطیسی یک راه حل مناسب برای کاهش مواجهه با امواج می تواند باشد به خصوص برای آپارتمان هایی که انواع مختلفی از ابزارالات بی سیم توسط ساکنان به کار گرفته می شود.

منبع:

 http://www.home-biology.com