توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
آلودگی امواج الکترومغناطیس

آلودگی امواج الکترومغناطیس

آلودگی امواج الکترومغناطیس چیست؟

امروزه بشر در میان آلاینده های متنوعی غوطه ور شده است که محیط زیست پیرامون او را دچار دگرگونی نموده است. این دگرگونی های جدید در روند اکولوژیکی مجودات زنده اختلال ایجاد کرده است. یکی از مهمترین آلاینده های زیست محیطی امواج الکترومغناطیس است که به آن اصطلاحا “آلودگی امواج الکترومغناطیسی” گفته می شود.

اصطلاح آلودگی امواج الکترومغناطیس به تمام میدان های الکترومغناطیسی مصنوعی تولید شده در محیط زیست اشاره می کند که انسان و محیط پیرامونش با آن مواجه خواهند شد. آلودگی امواج الکترومغناطیسی به عنوان تابش غیر یونیزان طبقه بندی می شود. این به این معنی است که بر خلاف اشعه یونیزان مانند اشعه ایکس، گاما و … امواج الکترومغناطیس (منظور از امواج الکترومغناطیسی دراین متن بازه ۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز است) انرژی لازم برای یون سازی در بافت بیولوژیک را نخواهند داشت. آلودگی امواج الکترومغناطیسی شامل موارد زیر است:

  • میدان های الکتریکی و مغناطیسی با فرکانس پایین
  • میدان های الکترومغناطیسی با فرکانس بالا

میدان های الکتریکی و مغناطیسی در محدوده فرکانس پایین زمانی ایجاد می شود که انرژی الکتریکی در لوازم خانگی مورد مصرف قرار می گیرد. میدان های الکترومغناطیس با فرکانس بالا توسط زیرساخت های ارتباطی بی سیم، تلفن های همراه هوشمند، تلفن های بی سیم،کنسول های بازی، گجت های پوشیدنی بی سیم، مودم Wi-Fi و یا مانیتورهای نوزاد تولید می شود. مایکروویو ها در آشپزخانه نیز از میدان الکترومغناطیسی فرکانس بالا برای گرم کردن غذا استفاده می کنند. بسیاری از کودکان و نوجوانان از گوشی های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ در تمام طول روز استفاده می کنند. طبق آخرین آمار بیش از ۷٫۳ میلیارد تلفن همراه و تلفن های هوشمند در حال حاضر در سراسر جهان استفاده می شود و این تعداد همچنان هم در حال افزایش است. خانه های هوشمندی که توسط لوازم خانگی های هوشمند امروزی تجهیز می شوند نیز به افزایش آلودگی امواج الکترومغناطیسی کمک می کنند. روند افزایش مواجهه با امواج الکترومغناطیسی در وسایل نقلیه نیز در حال افزایش است. علاوه بر امواج بلوتوث، GPS، گرم کن صندلی و داده های در حال انتقال تلفن همراه، استفاده آینده از اتومبیل های الکتریکی به علت موتور الکتریکی و باتری آن، باعث افزایش تعداد نفراتی که در معرض این آلودگی قرار می گیرند خواهد شد.

دلیل اهمیت آلودگی امواج الکترومغناطیس چیست؟

انسان موجودی الکترومغناطیسی است. این به معنای آن است که فرایند های فیزیولوژیکی بدن او از طریق انتقال سیگنال های الکتریکی و مغناطیسی صورت می گیرد. بشرهمواره در مواجه با امواج الکترومغناطیسی طبیعی موجود در سطح زمین قرار داشته است. با پیشرفت فناوری های ارتباطی و صنایع منابع انتشار امواج الکترومغناطیسی ساخت دست بشر به صورت روز افزون افزایش یافت. با توجه به سرعت دیجیتالی شدن و گسترش شبکه های برق، قرار گرفتن در معرض آلودگی الکترومغناطیسی به طور مداوم رو به افزایش است.  فرایندهای بیولوژیک بدن انسان از طریق ارسال سیگنال های الکترومغناطیسی کوچک صورت می گیرد، لذا مواجهه با امواج الکترومغناطیسی خارجی می تواند بر این سیگنال ها تاثیرگذار بوده و عملکرد فیزیولوژیکی بدن را دچار اختلال نماید.

عوارضی که می تواند مطابق نتایج مطالعات پژوهشگران در اثر مواجهه طولانی مدت با امواج الکترومغناطیسی ایجاد شود به شرح زیر است: