توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
اثرات امواج الکترومغناطیس بر باروری

اثرات امواج بر باروری

تحقیقات اخیر نشان می دهد که افزایش مواجهه با امواج ناشی از وسایل بی سیم مانند لپ تاپ، تلفن همراه، تبلت و غیره باعث ایجاد اثرات سوء بر روی باروری مردان و زنان شده است. برای فهمیدن اینکه چه منابعی می تواند مضر باشد و همچنین شما برای محافظت خود، باید چه کارهایی انجام دهید، بهتر است مقاله ی حاضر را مطالعه بفرمایید.

افزایش زیاد نرخ ناباروری

در دهه های اخیر ناباروری رشد زیادی در سرتاسر جهان داشته است. به عنوان مثال از سال ۱۹۸۹ تا سال ۲۰۰۵میزان غلظت اسپرم در بین مردان فرانسه ۳۲ درصد کاهش داشته است. تخمین زده میشود که از هر ۵ مرد بین ۱۸ تا ۲۵ ساله یک نفر آن ها میزان اسپرم کمی تولید می کند. افزایش ناباروری در دهه های اخیر در واقع همزمان با افزایش تابش های الکترومغناطیسی مصنوعی و روند افزایشی استفاده از ابزارهای ارتباطی بی سیم مانند تلفن های همراه، تبلت، دکل های تلفن همراه بوده است.

مشکلات ناباروری

تحقیقات بسیاری وجود دارد که صدمه ی اسپرم ناشی از قرارگیری در معرض امواج را نشان می­دهد که این می تواند منجر به افزایش نگرانی ها در مورد سلامت فرزندان آینده باشد. سطح قرارگیری در معرض امواج در این تحقیقات قابل مقایسه با زمانی بود که افراد تلفن های همراه خود را در جیب شلوار و یا به کمربند خود متصل می­کنند و یا از لپ تاپ بر روی پاهای خود استفاده می کنند. ( گزارش Bioinitiative 2012).

تابش های الکترومغناطیسی و مشکلات باروری در مردان

اثر منفی بر روی کیفیت و کمیت اسپرم به دلیل افزایش استفاده از موبایل در بیشتر مطالعات اخیر نشان داده شده است. کاهش تعداد و تحرک اسپرم ها معمولا با میزان مواجهه رابطه ی مستقیم دارد. استفاده ی بیش از ۴ ساعت از موبایل در طول روز باعث کاهش ۲۵ درصدی تعداد اسپرم ها می شود.

نتایج تحقیق De Iuliis در سال ۲۰۰۹ بیان می کند که تابش های مربوط به فرکانس های ناشی از خطوط انتقال خطوط انتقال برق و تلفن همراه هر دو می توانند باعث افزایش گونه های اکسیژن فعال در میتوکندری اسپرم ها می شود که این می تواند به کاهش تحرک اسپرم ها و شکستن DNA شود. نتایج این مطالعه به وضوح لزوم توجه به استفاده ی درست از تلفن همراه را ثابت می کند. طی مطالعه ای که موش ها را تحت تابش ناشی از دکل های تلفن همراه قرار دادند مشاهده شده که ۳۹-۴۶ در صد در مورفولوژی اسپرم اختلال ایجاد شد در حالی که این اختلال در گروه شاهد ۲ درصد بود.

مطالعات انجام شده بر ناباروری مردان:

مطالعات Avendaño در سال ۲۰۱۲ نشان داد که میزان کاهش تحرک اسپرم و شکست DNA با ۴ ساعت استفاده از اینترنت بی سیم لپ تاپ، به صورت ملموسی اتفاق افتاده است. مطالعه بر روی افرادی که از شغل انها کار با رادارها بوده است نشان داد که ارتباطی بین میزان در معرض بودن و تعداد و تحرک اسپرم وجود دارد. طی یک مطالعه ی دیگر بعد از اینکه ۵ نسل از موش ها در معرض تابش های ناشی از آنتن های فرستنده ی تلوزیونی قرار گرفتند مشاهده شد که تولد نوزادان جدید در طی نسل ها کاهش یافت که این نشان از ناباروری بازگشت ناپذیر دارد.

مطالعات Li در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مردانی که در معرض میدان های مغناطیسی بیشتر از ۱۶۰ نانوتسلا و به مدت بیش از ۶ ساعت در روز قرار دارند ( این میزان میدان مغناطیسی برابر با قرارگیری در فاصله های کمتر از ۵ متری از کابل های برق است) احتمال ناهنجاری های اسپرم در آنها بیشتر است. گزارشات BioInitiative نشان می دهد که تابش های با فرکانس بسیار پایین ناشی از پتو های برقی می تواند با القای گرمای بیشتر منجر به گرم شدن و آسیب اسپرم شود. که این هم می تواند منجر به رساندن عوارض جانبی به جنین شود.

تابش امواج الکترومغناطیسی و کاهش تستسترون

امواج و کاهش تستوسترون

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که موش که در روز به مدت ۶۰ دقیقه در معرض تابش های ناشی از تلفن های همراه بوده اند به میزان قابل توجهی سطح تستسترون آن ها کاهش پیدا کرده است. تستسترون یک هورمون مردانه است که اختلال در میزان آن می تواند در روند تولید مثل اختلال ایجاد نماید. در سال ۲۰۱۴، Qin نشان داد که موش هایی که در معرض تابش های بیسیم بوده اند علائمی از به هم خوردن ریتم شبانه روزی، کاهش تعداد و تحرک اسپرم از خود نشان دادند.

تابش های الکترومغناطیسی و مشکلات باروری زنان

به نظر می رسد که دکل های تلفن های همراه بر روی نرخ باروری تاثیر می گذارند. تحقیقی که توسط Augner منتشر شده است نشان می دهد که افرادی که در فاصله ی کمتر از ۱۰۰متری دکل های تلفن همراه زندگی می کنند سطح بالای آنزیم آلفا آمیلاز را در بزاق خود دارند که این هم در واقع نشانه ای از افزایش استرس می باشد. همچنین تحقیقات جدیدتر نشان می دهد که زنانی که مقادیر بالای این انزیم را در بزاق خود دارا می باشند شانس بارداری آن ها در مقایسه با دیگر زنان ۲۹ درصد کمتر است.

علل ناباروری در زنان

هرچند که شواهد علمی و مکانیسم اثر در برخی از موارد به طور کامل شناخته شده نیست با این حال رادیکال های آزاد میتوانند به عنوان مسئول اثرات ژنوتوکسیک ثبت شده از امواج الکترومغناطیسی باشند و منجر به اختلال در باروری شوند. رادیکال های آزاد و آنزیم هیدرولیتیک که با قرارگیری در معرض میدان های الکترومغناطیسی تولید می شوند میتوانند تغییرات نامطلوب در هورمون های مردانه و زنانه، آسیب به DNA (که آن هم به نوبه ی خود می تواند سبب اختلال در تحرک  اسپرم شود) را منجر شود. این حد از مواجهه با تابش های الکترومغنطیسی امروزه با استفاده از اینترنت بیسیم لپ تاپ تامین می شود. همچنین این مواجهات می توانند منجر به آسیب به تخمدان و حتی سقط جنین در زنان باردار شود.

چگونه میزان مواجهه ی روزانه ی خود را تعیین کنید؟

در سال های اخیر بسیاری از نهادهای علمی برای محافظت از مردم از میدان های الکترومغناطیسی مصنوعی، حدود مواجهه جدید پیشنهاد کرده اند، بر اساس تحقیقات جدید حتی تابش غیر حرارتی می تواند به اثرات جدی سلامتی منجر شود. شما برای اندازه گیری میزان مواجهه ی خود با تابش های ناشی از اینترنت بیسیم، تلفن های همراه، آنتن های تلفن همراه و غیره از یک تابش سنج فرکانس بالا و برای اندازه گیری میزان مواجهه تان در برابر امواج فرکانس پایین ناشی از کابل های برق و غیره از یک تابش سنج فرکانس پایین می توانید استفاده نمایید.

توصیه هایی برای حفاظت از اندام های تولید مثل

  • تلفن همراه خود را در جیب خود قرار ندهید وحتی زمانی که با استفاده از هندزفری صحبت میکنید تلفن را در جیب خود قرار ندهید.
  • در هنگام استفاده از لپ تاپ آنرا روی پای خود قرار ندهید زیرا تابش های با فرکانس پایین ناشی از مدارها، باتری و غیره و همچنین تابش های با فرکانس بالا ناشی از سیستم بلوتوث و اینترنت بیسیم می تواند باعث بروز صدمات سلامتی شود. همچنین توصیه می شود که در هنگام استفاده طولانی مدت از لپ تاپ از کی برد خارجی سیم دار استفاده نمایید همچنین ترجیحا از لپ تاپ با باتری استفاده نمایید وای فای دستگاه هایی مانند لپ تاپ، تبلت، گوشی و غیره را در صورت عدم نیاز خاموش کنید چون این دستگاه ها حتی زمانی که شما به اینترنت متصل نیستید از خود تابش ساطع می کنند.
  • اگر که به هر دلیل شما دوست ندارید وای فای کامپیوتر و تبلت خود را خاموش کنید می توانید از پارچه ها و یا پوشش هایی با مواد بازتاب دهنده یا جذب کننده ی امواج تهیه و استفاده کنید.
  • برای برقراری ارتباطات اینترنتی خود سعی کنید که به جای استفاده از سیستم وای فای از سیستم بیسیم استفاده نمایید.
  • در خانه تلفن بی سیم خود را با تلفن های سیم دار جایگزین کنید و یا حداقل از نوعی استفاده کنید که در حالتی که از آن استفاده نمی­ شود تشعشعی نداشته باشد.
  • در صورتی که شما عادت به خاموش کردن مودم وای فای خود ندارید و به ناچار باید از تلفن بی سیم در خانه استفاده نمایید حداقل در طول شب و یا به صورت کلی در زمان های استراحت خود آن ها را خاموش کنید.

منابع: 

http://www.home-biology.com
http://www.home-biology.com/electromagnetic-radiation/emf-radiation-health-effects/infertility