توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
آیا امواج گوشی موبایل در تشدید بیماری های قلبی موثر است ؟

قدرت امواج الکترومغناطیس منتشر شده از گوشی موبایل:

گوشی موبایل یا تلفن همراه انرژی فرکانس های رادیویی را به صورت غیریونیزان منتشر می کند. این تابش ها در محدوده  ۱۹۰۰-۸۰۰ مگا هرتز می باشد.

SAR چیست؟

میزان جذب میدان های الکترومغناطیس نسبت به انرژی کل بدن SAR تعریف می شود. در نتیجه هرچه میزان SAR کمتر باشد ایمنی تلفن همراه بیشتر می شود.

تلفن همراه به هنگام جستجو در شبکه، حداکثر تابش را نسبت به ارسال پیامک یا برقراری تماس ایجاد می کند.

اثر امواج الکترومغناطیس بر سلامت قلب:

تابش های الکترومغناطیس بر بافت و اندام های مختلف بویژه اندام های درگیر در انتقال سیگنال -مانند رشته های عصبی- سیستم های ضربان ساز و هدایت کننده مانند قلب تاثیر می گذارد.

قلب اندامی بسیار پویا و الکتریکی است. با توجه به اینکه تجزیه و تحلیل ضربان قلب (HRV) مهم ترین شاخص تشخیص فعالیت صحیح قلب است، تحقیقات متعددی تغییرات HVR را در اثر انتشار امواج موبایل نشان می دهد. بدیهی است که تغییرات HVR  بر سلامت کل بدن انسان اثر منفی می گذارد.

ضربان قلب

علائم بیماری قلبی:

اثرات اولیه امواج الکترومغناطیس ساطع شده ازگوشی موبایل، از همان لحظات ابتدایی با تغییر در ضربان قلب یا به اصطلاح عامیانه تپش قلب تشخیص داده می شود. بیماری های قلبی یکی از علت های اصلی مرگ و میر در امریکا و کانادا است. سایر مشکلات بوجود آمده در اثر امواج الکترومغناطیس می توان به بیماری های خود ایمنی، مشکلات سیستماتیکی، افزایش فشار خون، بیماری های کلیوی و ریه و… اشاره کرد.

علائم بیماری قلبی

اثر پذیری قلب در اثر امواج الکترومغناطیس موبایل:

قلب به دلیل فعالیت های الکتریکی، میدان های مغناطیسی را در بدن ایجاد می کند. میدان های الکتریکی و مغناطیسی تولید شده از گوشی موبایل و سایر وسایل بی سیم ، نه تنها بر این اندام بلکه بر عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز اثرمی گذارند. این تغییرات ممکن است بخاطر نزدیک بودن تلفن همراه به قلب باشد که انواع مشکلات قلبی را بوجود می آورد.

امواج و میدان های الکترومغناطیس می توانند پس از گذشت مدت زمانی بر سلول های تحریک پذیر این اندام اثرات خود را دائمی کنند زیرا در سطح سلولی غشا، اندامک هایی مانند میتوکندری و… و هسته با وظایف مهم و حساس پذیر قرار دارند. اثر امواج بر اندام های بدن بویژه قلب در سنین مختلف، متفاوت اثر می گذارد. به گونه ای که افراد در سنین پایین و یا سالخورده به علت ضعف بدنی خود نسبت به آلودگی امواج حساس ترند. همچنین در افراد مبتلا به بیماری های قلبی استفاده از گوشی موبایل و سایر وسایل الکترونیکی برنامه ریزی می شود.

منابع:

Yasmeen, Juveriya, et al. “Immediate effects of mobile phone radiations on heart rate variability in college going students.” National Journal of Physiology, Pharmacy and Pharmacology8.1 (2018): 56-61.

 

www.drpawluk.com