توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
راهکارهای حفاظت از کودکان و دانش آموزان در برابر امواج الکترومغناطیسی توسط دکتر محمدرضا نظری

خواب ایمن در برابر امواج الکترومغناطیس

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در گزارش حوزه محافظت از کودکان در برابر امواج در پاسخ به چرایی آسیب پذیری آنها با استناد به تحقیقات علمی، گفته شده است که به دلیل سرعت رشد سیستم عصبی، ادامه بلوغ تا ۲۰ سالگی، فعالتر بودن سلول های بنیادین در کودکان از عواملی هستند که آسب پذیری این قشر در برابر امواج را نسبت به بزرگسالان بیشتر می کند. در ادامه این گزارش با محمدرضا نظری عضو پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و مدرس دانشگاه در خصوص راهکارها و دستورالعمل های حفاظت از کودکان و دانش آموزان در برابر امواج به گفتگو پرداخت.

وی در ابتدا به بیان منابع تابش امواج در مدارس پرداخت و اظهار داشت: بسیاری از سیستم های مدارس وابسته به Wi-Fi بوده و باعث فعال بودن آن در مدرسه میشوند، آیپدهای بی سیم، تبلت، کامپیوتر، لپ تاپ، پرینتر و تلفن های بی سیم امواج الکترومغناطیسی را منتشر می کنند اما دستورالعمل های موجود فعلی برای محافظت در مقابل امواجی که از منابع مختلف منتشر میشوند کافی نیستند و عملکرد مناسبی ندارند.

این مدرس دانشگاه گفت: در واقع یک دانش آموز از منابعی همچون لپ تاپ و یا تلفن همراه شخصی، لپ تاپ و یا تلفن همراه افرادی که در نزدیکی دانش آموز قرار دارند، دکل های انتقال امواجی که در خارج و نزدیکی مدرسه قرار دارند و دیگر دستگاه های بیسیم (مثل پرینتر،موس بیسیم،مودم اینترنت و …) که در مجاورت آنها قرار میگیرند، در مواجهه با امواج هستند.

نظری در ادامه به ارائه راهکارهای کاهش آسیب پرداخت و اعلام کرد: مدارس باید محیط آموزشی امن و سالم را برای کودکان فراهم کنند و بهترین روش برای مدارس، استفاده از اینترنت با کابل LAN و استفاده از تلفن های سیمی می باشد، سازمان حفاظت از محیط زیست پیشنهاد می کند مدارس تا حد امکان استفاده خود از این وسایل بی سیم را محدود کنند، کابل های فیبر نوری و اتصالات اترنت از بهترین راه حل هایی هستند که دسترسی کامل به وب را بدون قرار گرفتن در معرض امواج فراهم می کنند.

نظری تاکید کرد: مسئولان، معلمان، دانش آموزان و والدین با رعایت دستورالعمل های مربوطه می توانند نقش موثری در کاهش آسیب داشته باشند.

منبع: 

خبرگذاری باشگاه خبرنگاران جوان