توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
گفتگوی دکتر علی زینلی در خصوص مضرات امواج وای فای با باشگاه خبرنگاران جوان

گفتگوی دکتر علی زینلی در خصوص مضرات امواج وای فای با باشگاه خبرنگاران جوان

در دنیای امروز ناگزیر در معرض امواج الکترومغناطیس قرار میگیریم، اما به راستی برای حفظ سلامتی‌مان چه باید بکنیم؟ اما و اگرهای جالب در خصوص مضرات امواج وای فای/ چه باید کرد؟ به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اکثر ما عادت داریم که شب ها با تلفن به رختخواب برویم و تازه در آن موقع به چک کردن ایمیل و صفحات اجتماعی خود بپردازیم؛ ولی غافل از اینکه اگر شب ها نزدیک موبایل و یا تلفن بی سیم و یا وای فای بخوابیم، مکررا در معرض امواج الکترومغناطیسی هستیم که می تواند تولید شبانه هورمون خواب را کاهش دهد. قبل از آن باید بدانیم در هنگام فرا رسیدن خواب چه اتفاقی خواهد افتاد ، مرکز تنظیم خواب در ساقه مغز قرار دارد، تاریکی شب باعث افزایش تولید هورمون خاصی در بدن به نام ملاتونین ( melatonin ) می‌شود، این هورمون توسط غده “پینه آل” در غده اپیفیز (اپیتالاموس یا صنوبری) مغز، شبکیه و گلبول های خون تولید می شود.

در حالیکه تابش و پرتوی نور روز به چشم، از تولید ملاتونین جلوگیری می کند، تاریکی شب تولید این هورمون در خون را افزایش داده و ایجاد خواب آلودگی می کند.

علی زینلی محقق و مخترع در زمینه عوارض امواج الکترومغناطیس و شیوه های ایمن سازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تاثیرات امواج موبایل و وای فای بر مغز گفت: هورمون ها مواد قدرتمندی هستند که با همان مقادیر کمی که توسط غدد درون ریز تولید می شوند، تاثیر بسیار بزرگی روی سیستم بدن دارند. حتی کوچک ترین تغییر در میزان این هورمون ها می تواند اثرات بیولوژیکی زیادی در برداشته باشد. لذا حفظ تعادل هورمونی برای سلامتی بدن ضروری است. وقتی این تعادل حساس و ریتم هورمونی دچار تغییر می شود، توانایی بدن برای تنظیم سیستم های اصلی دچار اختلال و آشفتگی می گردد.

وی تاکید کرد: سبک زندگی مدرن، تهدیدها و خطرات زیادی برای عملکرد غدد درون ریز دارد. استرس، مسمومیت، تغذیه غلط کمبود خواب، مصرف داروها و … تعادل هورمون ها را مختل می کنند. اما یک عامل مختل کننده خاص هم وجود دارد که انرژی الکترومغناطیسی تولیدشده توسط تلفن های همراه، آنتن های تقویت کننده ی امواج مخابراتی، کامپیوترها، وای فای و …است.

زینلی در پایان تاکید کرد: در نهایت باید گفت چه بخواهیم و چه نخواهیم موبایل ها فراگیر هستند و وای فای مزاحم هم آمده است تا بماند. پس مسئولیت محافظت از سلامتی به عهده ی خود ماست تا اقداماتی محافظت کننده در پیش بگیریم و از خانواده و نسل آینده مان مراقبت کنیم.

منبع:

خبرگذاری باشگاه خبرنگاران جوان