توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
ایمنی وای فای

ایمنی وای فای، لپ تاپ، تبلت و تلفن همراه

برای اکثر مردم تفاوت زیادی میان تعداد شبکه های موجود بر روی دستگاه هوشمند و میزان مضر بودن احتمالی آن ها وجود دارد. چون این دستگاه های وایرلس که در دست خود می گیریم طوری طراحی شده اند که به شبکه های بسیار دور و دارای سیگنال های بسیار ضعیف متصل شوند. این بدان معنی است که اگر دستگاه دریافت کننده شبکه را خاموش کنید و هیچ گونه اطلاعاتی منتقل نشود، بازهم دستگاه سنجش امواج رادیویی می تواند مقداری از امواج RF را درون اتاق شناسایی کند.

با این وجود، تلفن همراه، لپ تاپ و یا تبلت می توانند به سیگنال های RF بسیار ضعیفی که منشا آنها مودم خانه همسایه است نیز متصل شود. البته این سیگنال ها را به دلیل قدرت کم می توان غیر مضر در نظر گرفت. با این حال در اکثر منازل وقتی شما در فاصله یک تا دومتری یک مودم هستید، شدت امواج اندازه گیری شده تا هزاران میکرووات بر متر مربع است. وقتی که یک تلفن بی سیم یا تلفن همراه را در کنار گوش خود می گیرید یا تبلت را روی پای خود می گذارید، در مواجهه با تابشی معادل صدها هزار میکرووات بر متر مربع پرتو مضر هستید. این میزان از امواج، صدها برابر مقداری است که ما به عنوان آستانه محدوده ” ناهنجاری شدید” (۱۰۰۰ میکرووات بر متر مربع) در نظر می گیریم ( با این حال، این مقدار هنوز در محدوده ایمن FCC که ۱۰ میلیون میکرووات بر متر مربع است قرار می گیرند). این بدان معنی است که اکثر فرستنده ها قوی تر از چیزی هستند که نیاز است.

امواج رادیویی برخلاف دود سیگار که می توانیم آن را ببوییم و ببینیم، نامرئی هستند. در حال حاضر همه ما، چنان به این دستگاه های وایرلس عادت کرده ایم که بیش از آنکه نگران تلفن همراه درون جیب خود یا تلفن بی سیم کنار تخت خواب که امواج مضر را در تمام ساعات شبانه روز از خود منتشر می کنند باشیم، نگران مترهای هوشمند روی دیوار و دکل های تلفن همراه آخر خیابان هستیم. مانیتورهای کودک مثل زیرسیگاری حاوی چندین سیگار روشن در حال سوختن، درست کنار تخت نوزاد هستند. این درحالی است که مانتیور دیگری نیز کنار مادر در محل خواب یا آشپزخانه وجود دارد. مدل های جدید مانیتورهای نوزاد حتی پرتوهای رادیویی بسیار شدیدتری منتشر می کنند. عملا این روزها همه مردم چندین دستگاه وایرلس در منزل دارند که بیشتر آنها به طور مداوم امواج RF منتشر می کنند. در خانه ها به طور معمول منابع انتشار امواج مثل تلویزیون های وایرلس هوشمند، پرینترهای وای فای، مانیتورهای نوزاد، لپ تاپ، تبلت و تلفن های همراه وجود دارند. سیگنال های بسیاری نیز از خانه های همسایه ها به خانه ما می رسند اما شدتشان بسیار کمتر است.

نکات زیر را در رابطه با امواج رادیویی به یاد داشته باشید

نخستین نکته این است که با افزایش فاصله از منبع، شدت این سیگنال ها به شدت کاهش می یابد. یعنی اینکه در چند متر اول، بیشترین میزان تابش را داریم اما با افزایش فاصله، شدت امواج به سرعت افت می کند.

پلاستر، گچ و سیمان، با جذب قابل توجهی از پرتوها در فرکانس های رادیویی، آنها را مسدود می کنند. بنابراین هرچه تعداد دیوارهای بین شما و مودم بیشتر باشد، سیگنال کمتری به اتاق یا خانه شما خواهد رسید. ایمن بودن خانه به وسیله تعداد شبکه های وای فایی که لپ تاپ یا تلفن همراه شما شناسایی می کند، تعیین نمی شود. اکثر این دستگاه ها معمولا دو یا سه درگاه اتصال را نشان می دهند. میزان امواج باید توسط دستگاه سنجش میزان امواج رادیویی اندازه گیری شود. اگر میزان امواج در حد ۳ تا ۴ میکرووات بر متر مربع یا پایین تر باشد، که به طور معمول همین گونه است، این محیط برای خواب و اتاق نشیمن اغلب افراد (بجز افراد با حساسیت بالا به الکتریسیته) ایمن در نظر گرفته می شود. چرا که ۳ تا۴ میکرووات بر متر مربع، در محدوده ناهنجاری محدود واقع شده است (حتی اگر لپ تاپ یا تبلت شما چندین منبع وای فای را شناسایی کرده باشد).

ایمنی وای فای، لپ تاپ، تبلت و تلفن همراه

 

علاوه بر این، به یاد داشته باشید هنگامی که دستگاه وایرلس خود را روشن می کنید اثر آسیبی امواج رادیویی در اتاق را ده ها هزار برابر کرده اید که خود و خانوادتان را در معرض خطر قرار می دهد (دقیقا مشابه دود دست اول و دست دوم سیگار). آسیب های بالقوه در منازل حاصل از دستگاه های بی سیم است که اغلب به صورت روزمره استفاده می کنیم. مودم های دورتر مربوط به ساختمان های همسایه است که معمولا سبب بالا رفتن میزانRF اندازه گیری شده نمی شود. اگر نسبت به الکتریسیته حساسیت زیادی دارید، حتی با میزان بسیار کم تابش امواج نیز آزار دیده و نیازمند روش های حفاظت در برابر تابش برای اتاق و خانه خود هستید. تنها هنگامی منبع خارجی RF سبب بالاتر رفتن میزان امواج می شود که یک دکل تلفن همراه به قدری به خانه نزدیک باشد که بتواند سطح RF را به طور موثر افزایش دهد. همچنین ممکن است در آپارتمانی ساکن باشید که همسایه بالا یا پایین یا کناری، سیستم وای فای مودم یا تلفن بی سیم داشته باشند. در این گونه موارد نیز از صدها تا هزاران میکرووات بر متر مربع اندازه گیری شده است. از تعداد زیاد شبکه ها در همسایگی خود نگران نباشید. زمانی که میزان امواج را اندازه گرفتیم و تمام دستگاه های وایرلس درون منزل و قابل کنترل را خاموش کردیم و جایگزین سیمی آن را جایگزین کردیم، می توانیم باقی مانده هایRF وارد شده به محل زندگی را اندازه بگیریم. اگر میزان اندازه گیری شده در این حالت در شب زیر ۱۰ میکرووات بر متر مربع و در طول روز بین ۱۰ تا ۱۰۰ میکرووات بر متر مربع باشد شما در محدوده ناهنجاری محدود قرار می گیرید که برای اغلب مردم محدوده امنی به شمار می رود. در مواقع لزوم، حفاظت در برابر تابش می تواند مفید باشد اما کاهش و از بین بردن مواجهات با دستگاه هایی که تحت کنترل خود ماست در اولویت است. کاهش استفاده، افزایش فاصله و استفاده از اتصال با سیم در مواقع ممکن را به یاد داشته باشید.