توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
امواج الکترومغناطیس در ماشین خطرساز هستند!

تابش امواج الکترومغناطیس در ماشین

افزایش تابش امواج الکترومغناطیس در ماشین، با پیشرفت در صنعت خودروسازی موضوعی نگران کننده برای اکثر جوامع پیشرفته شده است. بدنه ی فلزی ماشین، امواج الکترومغناطیس را در خود نگه می دارد و فقط مقدار کمی از امواج می توانند از ماشین خارج شوند. وجود منابعی مانند تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و… در ماشین خطرات ناشی از امواج را چند برابر می کند.

انتشار امواج الکترومغناطیس در ماشین

جهت رفاه بیشتر خودروها بصورت تمام اتوماتیک خواهان بیشتری دارند و هرچقدر ایم مزیت ها بیشتر شوند، راحتی بیشتری در رانندگی و سرنشینان خودرو بوجود می آید. از این رو مشکلات و بیماری هایی که از اجزای مختلف خودرو بوجود می آید غیر قابل چشم پوشی است.

منابع امواج الکترومغناطیس در ماشین

باتری: تابش امواج الکترومغناطیس در باتری ماشین به صورت جریان DC است. به طور معمول تابش امواج الکترومغناطیس به صورت AC انتشار نمی یابد. در مواقعی مانند روشن کردن ماشین امواج الکترومغناطیس انتشار می یابند.

سوئیچ های هوشمند ماشین: بسیاری از عملیات های داخل خودرو تابش های الکترومغناطیس را ایجاد می کنند مانند روشن کردن چراغ های خطر، نمایش یک سیگنال نوشتاری، باز و بسته شدن قفل ماشین و… .

سیستم های کامپیوتری خودرو: تمام سیستم های کامپیوتری به مقدار قابل توجه ای امواج الکترومغناطیس را منتشر می کنند. سیستم های پردازنده و همچنین کامپیوتر محفظه ی موتور، امواج الکترومغناطیس را از خود ساطع می کنند.

موتورهای الکتریکی: اکثر وسایل نقلیه دارای موتورهای الکتریکی کوچکی هستند که کنترل بخش های متفاوتی مانند پنجره ها، تیغه های برف پاک کن و… را به عهده دارند که از خود امواج الکترومغناطیس را منتشر می کنند.

دینام خودرو: دینام خودرو یکی از بزرگترین منابع منتشر کننده امواج الکترومغناطیس در خودرو است.

سیستم های کنترل از راه دور: بسیاری از وسایل نقلیه جدید دیگر نیازی به کلید ندارند و از راه دور کنترل می شوند. امواج الکترومغناطیس این سیستم ها در محدوده ی رادیویی و تابش بلوتوث است.

وای فای: بسیاری از وسایل نقلیه امروزی مجهز به تکنولوژی وای فای هستند.

سیستم های هشدار:  سیستم های هشدار با استفاده از امواج رادیویی تابش های الکترومغناطیس را منتشر می کنند.

امواج الکترومغناطیس در ماشین و سیستم های کنترل از راه دور

تابش امواج الکترومغناطیس در ماشین و بیماری های ناشی از آن

تابش امواج الکترومغناطیس در خودرو به دو اثر طولانی مدت و کوتاه مدت تقسیم می شود. سازمان بهداشت جهانی خطر تابش امواج الکترومغناطیس در خودرو را بسیار خطرناک معرفی می کند. در زیر به ذکر چند مشکل و بیماری حاد ناشی از امواج الکترومغناطیس در خودرو اشاره می کنیم:

  • اختلالات رفتاری
  • اضطراب
  • درد عضلانی
  • بیماری های قلبی
  • افسردگی های شدید
  • سرطان در دوران کودکی
  • ناباروری مردان و زنان

 

چگونه تابش امواج الکترومغناطیس در ماشین را کاهش دهیم؟

  • سیستم صوتی ماشین خود را به روی پخش کننده های عقب تنظیم کنید. افزایش فاصله بین سرنشینان خودرو و سیستم های صوتی در سلامتی شما بسیار اثر گذار است.
  • در صورت امکان از سیستم های کنترل از راه دور اجتناب کنید.
  • سعی کنید از نمایش گر ها در وسیله نقلیه خود استفاده نکنید.
  • تلفن همراه خود را در ماشین به حالت پرواز قرار دهید و… .

منابع:

– Toropainen, Anssi. “Human exposure by mobile phones in enclosed areas.” Bioelectromagnetics: Journal of the Bioelectromagnetics Society, The Society for Physical Regulation in Biology and Medicine, The European Bioelectromagnetics Association ۲۴٫۱ (۲۰۰۳): ۶۳-۶۵٫

–https://emfacademy.com/emf-radiation-in-cars

–http://www.norad4u.com/knowledge/emr-sources-by-location/emf-incars#TOC-EMF-Radiation-in-Cars—General

– http://www.createhealthyhomes.com/car_EMFs.php