توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
آیا می دانید اینترنت موبایل و وای فای می تواند باعث سقط جنین شود؟

عوارض استفاده و خطر اینترنت موبایل بر سلامت جنین سوالی است که در ذهن اغلب مادران باردار شکل می گیرد. در این مقاله سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم.

 آیا استفاده از اینترنت موبایل یا وای فای در سقط جنین موثر است ؟

آلودگی امواج الکترومغناطیسی یکی از آلاینده های زیست محیطی است، که مواجهه با آن می تواند مخاطرات بیولوژیکی متعددی را برجای بگذارد. مطالعات بسیاری بر روی اثرات مخاطره آمیز امواج الکترومغناطیس بر روی سلامت جنین و سقط جنین صورت گرفته است. اگرچه نتایج این تحقیقات هنوز به طور قطعی قابل استناد نیست، اما این به معنی آن نمی باشد که استفاده از موبایل و اینترنت موبایل و یا وای فای به عنوان مولد های آلودگی الکترومغناطیسی برای جنین مخاطره آمیز نباشد.

 

آلودگی امواج الکترومغناطیسی

 

دوران بارداری دوران بسیار حساسی است. حفظ سلامت جنین از عوامل مخاطره آفرین موجود در محیط پیرامون امری بسیار مهم است. یکی از مهمترین این مخاطرات، اثرامواج بر سلامت جنین و به طور ویژه اختلال در روند رشد نرمال مغز او است. از پیامدهای مواجهه جنین با امواج موبایل یا وای فای می توان به اختلال در مهارت های ارتباطی، از دست دادن حافظه، کاهش قدرت یادگیری، مشکلات رفتاری در کودکان و یا احتمال سقط جنین در مادران باردار اشاره نمود.شاید مطالعات پیشرفته آتی نتایج قطعی تری را ارائه دهد. لذا بر مادران باردار رعایت توصیه های حفاظتی در جهت حفظ سلامت خود و سلامت جنین واجب است.

از مشکلات، اختلالات و بیماری های شایع که تحت تاثیر امواج افزایش می یابد می توان به :

  • افزایش مشکلات و اختلالات رفتاری:

مشکلات و اختلالات رفتاری بیشتر در کودکانی که مادران آن ها در دوران بارداری ازموبایل و همچنین اینترنت موبایل استفاده می کردند، مشاهده شده است. این کودکان خود نیز در آینده با سیل عظیمی از تجهیزات الکترونیکی مواجه خواهند شد که بر سلامت جسمی و روحی آن ها تاثیرگذار خواهد بود.

محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کالیفرنیا در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ مطالعاتی را بر روی ده ها هزار کودک منتشر کرده اند. محققان نتیجه گرفتند که کودکان در معرض امواج موبایل قبل و بعد از تولد، مشکلات عاطفی و رفتاری بیشتری را نسبت به کودکانی که در معرض امواج نبوده اند، تجربه می کنند. در سال ۲۰۱۷، یکی از مطالعات پژوهشی بزرگ، داده های مربوط به مواجه والدین با امواج وای فای پیش از تولد فرزندشان، را در ۵ کشور جمع آوری نموده است. نتایج حاکی از ارتباط معناداری بین پرتوگیری والدین از امواج وای فای و مشکلات بیش فعالی و عدم تمرکز کودکان است.

 

اختلالات رفتاری تحت تاثیر امواج

  • مشکلات بیش فعالی و عدم توجه کودکان:

نتایج بررسی سندروم ADHD یا بیش فعالی و عدم توجه و بررسی سطوح نروتوکسین در بدن کودکان مشابه افرادی است که به میزان قابل توجهی از موبایل استفاده نموده و در معرض امواج الکترومغناطیسی بیشتری هستند.  این امر باعث می شود که پژوهشگران با احتیاط بیشتری در راستای توسعه تحقیقات خود در حوزه بررسی اثرات امواج وای فای بر جنین و کودکان متمرکز شوند. امروزه مشکلات بیش فعالی در کودکان بسیار شایع است.

بیش فعالی کودکان تحت تاثیر امواج الکترومغناطیسی

  • چاقی، سقط جنین و مشکلات تیروئید در کودکان:

بر اساس مطالعات سال ۲۰۱۲ ، تاثیرات وای فای بر سلامت جنین که توسط دانشمندان زیر نظر دکتر دون لی متخصص اپیدمیولوژی باروری و زایمان، در مجلات علمی منتشر شده است، نشان می دهد که کودکانی که در رحم مادر در معرض امواج الکترومغناطیسی بالا بوده اند، ۶۹ درصد بیشتر نسبت به سایر کودکان در معرض ابتلا به چاقی و مشکلات اضافه وزن بوده اند. گروه تحقیقاتی او همچنین تحقیقاتی را منتشر کرده است که نشان می دهد مواجهه مادران باردار با میدان مغناطیسی بالا ازجمله موبایل و یا اینترنت موبایل با افزایش خطر ابتلا به آسم در کودک همراه است.

تاثیر امواج بر چاقی کودکان

 

در سال ۲۰۱۷، گروه لی، تازه ترین تحقیق خود را در یک کنفرانس بین المللی ارائه دادند و بیان کردند که مواجه با امواج الکترومغناطیسی در رحم مادر با افزایش خطر ابتلا به کمبود هورمون های تیروئید در فرزندان (سطوح پایین TSH ) همراه است. این به معنای آن است که امواج الکترومغناطیسی بر توسعه و تکامل غده هیپوفیز جنین تاثیرگذار است.

 

تاثیر اموتج موبایل بر تیرویید

  • افزایش میزان سقط جنین در طول بارداری:

در سال ۲۰۱۷ دکتر لی تحقیقات خود را در زمینه ارتباط سقط جنین و مواجهه با امواج الکترومغناطیسی منتشر کرد. نتایج مطالعات حاکی از آن است که مادران بارداری که در معرض امواج الکترومغناطیسی هستند، به میزان۷/۲ درصد احتمال سقط جنین بالاتری را نسبت به سایرین تجربه می کنند.

دکتر لی در سخنرانی خود این گفته را مطرح نمود:

“این مطالعات شواهدی را نشان می دهد که پدیده امواج الکترومغناطیسی غیر یونیزه کننده، می تواند اثرات نامطلوب بیولوژیکی بر سلامت انسان بر جای بگذارد.”

دکتر لی با توجه به یافته های تحقیقاتی خود در طول چند سال، مدارکی را به کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) در مورد عدم کفایت خطوط راهنمای ایمنی در برابر امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی در زمینه حفاظت مردم ارائه نمود.

مطالعات بیولوژیکی حاکی از آن است که ارتباط بین سلول های بدن از طریق سیگنال های ضعیف الکترومغناطیسی صورت می پذیرد. لذا میدان های الکترومغناطیسی خارجی می تواند باعث ایجاد تداخل در عملکرد سلول های بدن شده و منجر به ایجاد اختلال عملکردی بیولوژیکی شود. چنین اختلالاتی می تواند منجر به نقایص مادرزادی، سقط جنین، توسعه و شیوع سرطان یا بیماری های دیگر شود.

وی به طور مداوم نتایج مطالعات خود را به FCC ارسال می نماید و به آن ها اعلام می دارد:

“هر گونه ادعایی که  امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی را ایمن تلقی می کند، مغلطه ای بیش نیست” .

 

تاثیر امواج موبایل بر سقط جنین

 

 

منبع:

 

https://ehtrust.org/science/pregnancy-wireless-and-electromagnetic-fields/