توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
روش های کاهش گاز رادون در منزل

رادون: 

رادون یک گاز رادیواکتیو بی رنگ و بی بو است که به دلیل فروپاشی اورانیوم به طور طبیعی در خاک ایجاد می شود. رادون یکی از علل اصلی سرطان ریه است. لذا لازم است جهت ارزیاب ی سطح رادون در منازل از کیت های ارزیابی رادون استفاده شود که لازم است توسط متخصصین ارزیابی رادون ملی صورت گیرد. در مراحل اولیه بهترین اقدام می تواند استفاده از یک سیستم کاهش غلظت رادون استفاده شود و هممچنین پوشش دادن درزها و حفره های ساختمان و افزایش تهویه نیز گزینه مناسبی است.

روش اول:

شرکت در دوره های آموزشی جهت کاهش غلظت رادون می تواند مفید باشد. بدون تجهیزات و تکنیک های مناسب، ممکن است اقدامات شما سبب افزایش میزان غلظت رادون شود. اگر تصمیم به استفاده از متخصصین تایید شده ندارید باید با مرکز ارزایبی رادون محلی تماس بگیرید تا بتوانید در کلاس های آموزشی ثبت نام کنید تا بتوانید نحوه صحی کاهش آن را فرا بگیرید.

به عنوان مثال، می توانید میزان غلظت رادون را خودتان ارزیابی کنید. همچنین ممکن است به شما آموزش داده شود که چگونه فشار هوا بر روی تهویه تأثیر می گذارد و چگونه رادون از طریق آب حرکت می کند.

کاهش گاز رادون

 

همه ترک ها و دهانه ها را در ساختمان بپوشانید. ترک ها و حفره های موجود در ساختمان می تواند رموجب نفوذ رادون به ساختمان شوند. تمام نقاط ورودی، ترک ها و حفره ها می توانند با فوم اورتان پر شوند. اتصالات دیوار و کف با مهر و موم کردن از طریق نفوذ پلی یورتان مهر و موم می شود.

کاهش گاز رادون

 

باز گه داشتن پنجره ها در پایین ترین سطح ساختمان، اجازه می دهد تا هوا تهویه پیدا کند. تهویه هوا عنصر کلیدی برای کاهش سطح غلظت رادون در ساختمان است. اگر ممکن است چندین پنجره  را در پایین ترین سطح خانه یا دفتر خود، که نزدیک به خاک و منبع رادون است، باز نمایید. حتی یک ترک کوچک اجازه می دهد هوا تازه در جریان بوده و منجر به کاهش غلظت رادون در هوا شود. شما می توانید پنجره هایی را در طبقات بالای ساختمان باز کنید و اجازه دهید هوا در سراسر فضای مورد نظر جریان یابد.

کاهش گاز رادون

 

فن های سقفی به همراه با ژنراتورهای یون مثبت نصب کنید. این فن ها با به گردش در آوردن هوا، گاز رادون را به صورت یون مثبت یونیزه نموده و سپس این یون ها جذب دیوار یا سقف می شوند و مانع از جذب آنها در ریه ها می گردند.

کاهش گاز رادون

 

از استفاده از فن تهویه اجتناب کنید. این فن ها با ایجاد فشار منفی داخل ساختمان سبب نفوذ گاز رادون به داخل شده و منجر به افزایش میزان غلظت گاز رادون می شوند. اگر از یک فن تهویه استفاده می کنی حتما چند پنجرهه ساختمان را جهت تهویه باز کنید.

کاهش گاز رادون

 

زمین را با استفاده از پلاستیک پلی اتیلن پوشش دهید. اگر با زمین در ارتباط هستید (در زیرزمین، انباری، فضاهایی خالی یا مناطق دیگری از ساختمان) در تماس با زمین هستید، می توانید سطوح رادون را با پوشش دادن خاک کاهش دهید. برای این منظور خاک را با استفاده از پوشش های پلی اتیلنی متراکم پوشش دهید. درزها را همانند لبه های فونداسیون پوشش دهید.

کاهش گاز رادون

 

میزان رادون کوجود در اب با استفاده از گرانول های کربن فعال حذف می شوند. اگرچه میزان رادون در آب معمولا به اندازه کافی بالا نیست که بتواند میزان رادون را در هوا بطور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد، اما در صورت لزوم میتوانید نسبت به کاهش میزان رادون در آب اقدام کنید. بهترین راه جهت این امر عبور آب ورودی به ساختمان از یک واحد فیلتراسیون حاوی گرانول های کربن فعال است.

کاهش گاز رادون

 

روش دوم

با کمک پیمانتکاران و متخصصان ارزیابی راد ون می توان با خیال راحت اقدامات لازم را جهت کاهش میزان غلظت رادون انجام داد. در این شرایط با پیمانکاران متخصص و دارای مجوز صحبت کرده تا در مورد شرایط ساختمان شما بهترین راه حل را با کمترین هزینه ارائه دهند.

بسته به غلظت رادون داخل ساختمان و شرایط آن، یک سیستم کاهش  غلظت رادون می تواند بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار هزینه بر باشد.

کاهش گاز رادون

 

با همکاری با متخصص سعی کنید یک استراتژی مناسب را انتخاب کنید. بعضی از تکنیک ها میزان رادون ورودی به ساختمان را کاهش می دهد در حالی کهخ برخی متد ها بر روی کاهش میزان غلظت موجود متمرکز می شود. لذا با مشورت با متخصص سعی کنید بهترین روش را متناسب با بودجه خودتان جهت کاهش غلظت گاز رادون انتخاب کنید. بهتر است جزئیات طرح در قرارداد با شما مطرح شده و شنال آن را تایید کنید.

اگر غلظت گاز رادون در ساختمان شما بیش از pCi / L 4 باشد، لازم اقدامات قابل توجهی جهت کاهش غلظت رادون صورت گیرد. متاسفانه هیچ نشانه ای مبنی بر مواجه با گاز رادون در غلظت ها ی بالا وجود ندارد تا زمانی که ابتلا به سرطان ریه مشاهده شود. لذا در صورتی که نتایج ارزیابی بیانگر آلودگی هوای منزل شما است، به آن اعتماد نموده و در جهت کاهش غلظت گاز رادون اقدامات لازم را انجام دهید.

کاهش گاز رادون

 

پس از نصب با متخصص مربوطه به سمت تجهیزات مربوطه رفته و اطلاعات لازم را دریافت نمایید تا با سیستم آشنا شوید و همچنین نحوه عملکرد آن را بدانید. سیستم های نصب شده باید دارای دستورالعمل و اطلاعات مربوطه بوده و همچنین به هنگام عملکرد نامناسب و یا غیر فعال شدن، هشدار دهند. در صورتی که هر گونه سوالی در این راستا دارید، حتما با متخصص مربوطه در میان بگذارید.

کاهش گاز رادون

 

انتظار می رود که صورتحساب برق  ساختمان با به بکارگیری تکنینک های کاهش گاز رادون افزایش یابد. چرا که این اقدامات سیستم های گرمایشی و سرمایشی را درگیر می نماید. لذا در راستای این هزینه ها با متخصص مربوطه صحبت نمایید. اما باید به خاطر داشت که این هزینه های اضافی تحمیلی در راستای کاهش غلظت رادون جهت جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه است. لذا این هزینه های اضافی به نوبه خود ارزشمند است.

کاهش گاز رادون

 

پس از نصب، از سیستم مذکور به درستی نگهداری کنید. به طور مرتب بر روی تجهیزات نظارت داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که به درستی عمل می کنند. در صورتی که مشکلی یا خرابی وجود دارد، با متخصص مربوطه یا پیمانکار تماس بگیرید. همچنین، سیستم های تهویه هر ۵ سال یکبار و فیلترها هر ۶ ماه ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند.

کاهش گاز رادون