توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
روش های مقابله با مضرات امواج موبایل

مضرات امواج موبایل و همه گیر شدن آن

همان طور که می‌دانید، گوشی‌های موبایل به شبکه اپراتور متصل هستند، به همین دلیل همواره در حال ارسال و دریافت سیگنال‌های ارتباطی‌اند. ارسال و دریافت این سیگنال‌ها از طریق امواج و تشعشعات رادیویی صورت می‌گیرد؛ امواج دارای میدان الکتریکی و مغناطیسی هستند به همین دلیل است که امواج موبایل دارای انرژی هستند و روی سلول های بدن تاثیر می گذارند. اوایل پیدایش این فناوری، دانشمندان بر این عقیده بودند که امواج موبایل به علت غیر یونیزه بودن، هیچ ضرری برای سلامت ندارند. امواج یونیزه، مانند امواج اشعه ایکس و امواج هسته‌ای برای سلامت مضر هستند. سوالی که ممکن است برای شما پیش آید، این است که

چه چیزی باعث شده امواج موبایل و ارتباط آنها با سرطان مورد بحث قرار گیرد؟

گوشی‌های موبایل به اندازه‌ای همه‌گیر شده‌اند که حتی کمترین احتمال مضر بودن امواج موبایل را باید با جدیت تمام بررسی کرد.

متاسفانه محققان هنوز درباره این موضوع به نتیجه نهایی نرسیده‌اند. بعد از تحقیقات فراوان که بعضی از آنها حدود ۲۰ سال است ادامه یافته، هنوز مدرکی پیدا نشده است که ارتباط مستقیمی بین امواج موبایل و سرطان را اثبات کند. با این حال، به گفته محققان، تاثیر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض امواج موبایل آن هم ، مدت‌ها بعد مشهود می‌شود. به عبارت دیگر، ممکن است این امواج تأثیرات مضرشان را روی ما بگذارند اما تا سال‌ها متوجه آن نشویم.

در کل، هر گونه اثری که امواج مایکرویو، مانند امواج موبایل، بر انسان می‌گذارد، از نوع گرمایی است. گرمای این تشعشعات از امواج رادیویی به وجود می‌آید که می‌تواند در بافت‌های زیستی نفوذ کند که در واقع با گرم شدن عادی بدن کاملا متفاوت است. بدن انسان قادر به خنک کردن بعضی از اعضایی که در امواج موبایل قرار می‌گیرد، نیست. در حالت عادی، وقتی عضوی از بدن بیش از حد گرم شود، مغز دستور می‌دهد خون بیشتری به آن قسمت فرستاده شود تا گرمای اضافی را کنترل کند. اما نقاطی از بدن، مانند قرنیه چشم را نمی‌توان به صورت عادی خنک کرد. به همین دلیل، قرار دادن این نقاط در معرض گرما به شدت خطرناک است.

شیوه های مقابله با مضرات امواج موبایل

صرفا به خاطر این‌که دلیل و مدرک معتبری برای اثبات ارتباط مستقیم بین امواج موبایل و سرطان وجود ندارد، نباید بی‌احتیاط از کنار این موضوع بگذریم. حتی سازمان‌های متعددی در سراسر دنیا استاندارد‌هایی برای میزان امواج مضر موبایل تهیه کرده‌اند و سازندگان این گوشی‌ها موظفند آنها را رعایت کنند.

واضح است که ما قسمتی از امواج موبایل را جذب می‌کنیم. اینجاست که مفهومی به نام میزان جذب ثابت (SAR) مطرح می‌شود. در واقع SAR میزان جذب امواج موبایل را وقتی در فرکانس خاصی از میدان الکترومغناطیسی قرار می‌گیرد، اندازه‌گیری می‌کند. تعریف آن به صورت مقدار توان جذب شده بر جرم بافت بوده و واحد آن وات بر کیلوگرم است. در آمریکا، کمیسیون ارتباطات فدرال محدوده SAR را ۱/۶ وات بر کیلوگرم مشخص کرده که با توجه به یک گرم از بافت سر در نظر گرفته شده است. در اروپا، این عدد ۲ وات بر کیلوگرم و با توجه به ۱۰ گرم از بافت در نظر گرفته شده است. به همین دلیل، وقتی مقادیر SAR را با یکدیگر مقایسه می‌کنید، باید هریک از مقادیر آمریکایی و اروپایی را با یکدیگر مقایسه کنید.در نتیجه:

هرچه مقدار SAR (میزان جذب ثابت) یک گوشی کمتر باشد، بهتر است.

اما کمتر بودن مقدار SAR یک گوشی، لزوما این معنی را نمی‌دهد که این گوشی تهدیدی برای سلامت کاربر نیست. اما در کل، وجود داشتن این استاندارد‌ها و محدودیت‌های مقادیر SAR باعث آرامش خاطر دارندگان گوشی‌های تلفن همراه می‌شود. با این حال هنوز این استاندارد‌ها به اندازه کافی سختگیرانه نیست و دستگاه‌های بی‌سیم تولید شده ممکن است برای سلامت مضر باشند.

هدف از مطالب ارائه شده این است که اگرچه دلیل چندانی برای نگرانی از امواج موبایل وجود ندارد، اما برای جلوگیری از خطرات احتمالی باید بیشتر احتیاط کرده و از مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.

۸ روش برای مقابله با امواج موبایل

  1. تماس‌های تلفنی خود را به حداقل برسانید
  2. و به تماس‌های ضروری اکتفا کنید. هر قدر بیشتر با گوشی موبایل خود صحبت کنید، امواج بیشتری از گوشی موبایل جذب بدن شما می‌شود.
  3. احتمالا بیشتر شما گوشی موبایل را در جیبتان نگه می‌دارید. این کار ممکن است برای بدن شما ضرر داشته باشد، مخصوصا وقتی که برای مدت طولانی در جیب شما قرار داشته باشد. اگر کت می‌پوشید، بهتر است گوشی خود را در جیب کت قرار دهید. یا اگر کیف همراه خود دارید آن را در کیف قرار دهید تا در حد ممکن از امواج موبایل دور باشید.
  4. هنگامی که می‌خواهید با کسی تماس بگیرید، قبل از برقراری ارتباط، گوشی موبایل را به گوش خود نزدیک نکنید. هنگام برقراری تماس، گوشی امواج بیشتری ساطع می‌کند و در نتیجه بدن شما امواج بیشتری جذب می‌کند.
  5. از گوشی موبایل در مناطقی که سیگنال ضعیف است، استفاده نکنید. البته هیچ کس نمی‌تواند همیشه مقدار سیگنال دریافتی را همه جا تحت نظر داشته باشد؛ اما ۲ مکان هستند که گفته می‌شود معمولا در آنها سیگنال ضعیف است: داخل ماشین و آسانسور. بعلاوه استفاده از گوشی موبایل در حال رانندگی به شدت خطرناک است.
  6. از غذاها و میوه‌های دارای آنتی‌اکسیدان استفاده کنید. به گفته محققان، قرار داشتن در معرض امواج مایکروویو میزان آنتی‌اکسیدان موجود در بدن را کاهش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که بدن را در برابر بسیاری از بیماری مانند سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. انواع لوبیا، سیب‌زمینی، توت، کلم بروکلی، سیر، سیب و گیلاس‌های شیرین سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند.
  7. هنگامی که با گوشی موبایل صحبت می‌کنید، آن را در فاصله کمی از گوش خود قرار دهید و آن را به گوش خود فشار ندهید. در این صورت، به شدت مقدار جذب امواج موبایل را کاهش می‌دهید. در صورت ممکن، بهتر است از بلندگو برای صحبت کردن استفاده کنید و بیش از پیش از اثرات سوء امواج ساطع شده از دستگاه جلوگیری کنید.
  8. با استفاده از هدفون و هندزفری بی سیم ( بلوتوث) یا سیمی، شما هنوز در معرض امواج موبایل قرار دارید. با این حال، مقدار جذب امواج کاهش می‌یابد. اگر از یک هندزفری بلوتوث استفاده می‌کنید، بهتر است هنگامی که در حال مکالمه نیستید، آن را در گوش خود قرار ندهید.
  9. سعی کنید از ارتباطات متنی مانند پیامک بیشتر استفاده کنید تا امواج موبایل را از سر خود دور نگه دارید. فقط توصیه می‌کنیم از آن ها هنگام رانندگی استفاده نکنید.

استفاده از محصولات ضد امواج

برای مقابله با امواج ساطع شده از گوشی موبایل یا دیگر مولد های امواج، علاوه بر روش ها و توصیه های ذکر شده، استفاده از محصولات ضد امواج بخصوص در گروه های حساس مثل زنان باردار، کودکان و افراد با بیماری های خاص هم می تواند در کاهش مضرات اشعه ماکروویو ازجمله امواج موبایل موثر باشد.

لباس بارداری ضد امواج الکترومغناطیس، کلاه ضد امواج الکترومغناطیس، لباس نوزاد ضد امواج، پشه بند ضد امواج الکترومغناطیس، لباس زیر ضد امواج برای بانوان و آقایان برخی از این محصولات ضد امواج می باشد.