توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
لباس ضد اشعه

لباس ضد اشعه

افزایش منابع تولید کننده امواج الکترومغناطیس در اطراف ما و انباشته شدن این اشعه ها در بدن باعث بیماری ها و مشکلات فراوانی می شود که راهکار های مختلفی برای محافظت در برابر این اشعه ها ارائه شده است. یکی از آن ها استفاده از لباس ضد اشعه می باشد که از این انباشتگی جلوگیری می کند.

استفاده از لباس های مقاوم و محافظ در برابر اشعه ها مخصوصا برای شغل های خاص مانند پرسنل نظامی، پرسنل بخش رادیولوژی، پزشکان و دندانپزشکان که در معرض اشعه ایکس و دیگر امواج الکترومغناطیس هستند بسیار حائز اهمیت است. همچنین تولید کنندگان دستگاه های اشعه ساز در سراسر دنیا، روزانه برای کاهش میزان انتشار اشعه ها در تلاش هستند.

خطرات تهدید کننده اشعه ها برای تکنسین های برخی از مشاغل

به طور معمول تکنسین های دندانپزشکی هنگام مواجهه با اشعه از اتاق خارج می شوند. ولی این عملکرد نمی تواند مانع از نفوذ اشعه ها به بدنشان شود، زیرا اشعه های الکترومغناطیس به راحتی از دیوارهای چوبی و بتنی بدون کاهش در قدرتشان عبور می کنند.

همچنین هنگام نگهداری فیلم برای عکس از دندان کودکان یا افراد دیگر مجبور می شوند که به طور مستقیم کنار بیمار در معرض اشعه باشند و این عمل روزانه بارها و بارها تکرار می شود. بدین منظور است که لباس ضداشعه، مورد توجه قرار گرفته است.

ویژگی لباس ضد اشعه

الیاف های ضد اشعه درون بافت پارچه این لباس ها قرار دارند. این الیاف ها با تکنیک های خاص شیمیایی وارد پارچه می شوند و لباس را در برابر اشعه ها مقاوم می سازند.

از عناصر مختلف برای مقاوم سازی لباس ها در برابر اشعه استفاده شده است. به طور کلی عناصر ردیف ششم جدول تناوبی مانند سرب، طلا، جیوه، پلاتین و… از جمله این عناصر هستند. از مقاوم ترین عناصر برای مقابله با اشعه ها در ساخت لباس ضد اشعه استفاده می شود.

ویژگی های لباس های ضد اشعه

از ویژگی مهم لباس ضد اشعه، سبک بودن، منعطف بودن، مقاومت تابشی در کل لباس، و ماندگاری بالا در خاصیت ضد اشعه بودن و… است.

شرکت دانش بنیان توسعه فناوری های نوین سلامت سینا واقع در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با ارائه ی انواع منسوجات ضد اشعه و امواج الکترومغناطیس مانند لباس های بارداری ضد امواج برای محافظت از مادر و جنین در طول بارداری، لباس کودک ضداشعه، لباس زیر و… توانسته تا ۹۹٫۹۹ درصد از ورود اشعه های مضر به بدن جلوگیری کند.

علاوه بر منسوجات برای افزایش سلامتی محصولات ضد امواج الکترومغناطیس دیگری مانند کاغذ دیواری ضد امواج، پرده و رنگ ضد امواج الکترومغناطیس، کاور وای فای، پشه بند ضد امواج الکترومغناطیس و … را نیز ارائه می دهد.

منبع:

Jensen, Steven D. “Radiation resistant clothing.” U.S. Patent Application No.