توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
منابع مضر مولد امواج الکترومغناطیس را بشناسیم!

منابع مضر امواج الکترومغناطیس

ما با تابش های الکترومغناطیس احاطه شده ایم. خورشید میدان الکترومغناطیسی ساطع می کند که ما آن را به صورت نور و گرما حس می کنیم. زمین میدان الکترومغناطیسی دارد که چرخه بدن ما را تنظیم می کند و به موجودات زنده برای حرکت کردن در محیط اطرافشان کمک می کند.

پیشرفت تکنولوژی باعث پدیدار شدن میدان های الکترومغناطیسی مصنوعی شده است که بر سلامتی انسان ها اثرگذار است. هر چیزی که شامل الکتریسیته شود از دکل ها گرفته تا سیم های برق و لوازم الکترونیکی، میدان الکترومغناطیسی تولید می کنند. این میدان توسط بدن ما تشخیص داده نمی شود و منجر به تغیرات بیولوژیکی مشخصی می گردد.

خوب است منابع مضر امواج الکترومغناطیس را بشناسیم تا بتوانیم سلامت خود را در برابر امواج حفظ کنیم.

شبکه قدرت

شما ممکن است در معرض اشکال مختلفی از امواج الکترومغناطیسی در منزل و محل کار شوید. لوازم خانگی، دکل های برق، ایستگاه های برق و … نمونه هایی از منابع تولید امواج با شبکه قدرت بالا هستند.

دکل‌های برق

امواج الکترومغناطیسی که از دکل های برق فشار قوی با ولتاژ یک هزار ولت یا بالاتر صادر می‌ شود می ‌تواند بر سلامت ساکنان اطراف دکل که تا شعاع ٢٠ یا ۵٠ متری زندگی می ‌کنند تأثیرگذار باشد و برای آنان مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت به وجود آورد.

در سال ۲۰۰۵ مطالعات گسترده ای توسط دانشگاه اکسفورد انجام شد. مشخص شد که ۲۹ هزار از کودکان مبتلا به سرطان در منازلی با کمتر از ۲۰۰ متر فاصله از خطوط برق ولتاژ قوی متولد شده اند.

دکل های مخابراتی

دکل ‌هایی هستند که برای مقاصد مخابراتی از قبیل نصب دیش ‌های ماکروویو، آنتن ‌های رادیو، آنتن ‌های موبایل، آنتن ‌های بی سیم و… استفاده می‌ شوند.

مطالعات علمی نشان داده دکل های BTS که در مناطق مسکونی تعبیه شده اند، امواج الکترومغناطیسی فراوانی را از خود ساطع می کنند به همین دلیل افرادی که مجبورند در محل نزدیک با دکل های مخابراتی قرار بگیرند، سلامتی خود را در دراز مدت از دست می ‌دهند.

قوی‌ترین امواج زمانی به بدن می‌رسد که فرد زیر آنتن‌های BTS قرار داشته باشد، اما هر چه از فاصله‌ی ۵ کیلومتری آنتن‌ها دورتر شویم، امواج قدرت خود را از دست خواهد داد.

بر اساس تحقیقی که در مجله نوروتوکسیکولوژی منتشر شد، مشخص شد که ۵/۲۳ درصد افراد در معرض تابش امواج دکل های موبایل، به سردرد و مشکلات خواب دچار شده بودند. ۷/۲۱ درصد افراد از افسردگی رنج می بردند و ۸/۱۸ درصد به سرگیجه مبتلا شدند. ولی گروهی که در معرض تابش این امواج قرار نگرفتند، کمتر از نیمی از این علائم را داشتند. نازایی، تولد کودکان بیمار و سقط جنین نیز از اثرات مطرح شده دکل های مخابراتی هستند.

تلفن های همراه

نگرانی ها درباره اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان، با رشد بیش از حد تعداد دارندگان تلفن های همراه بیشتر شده است. امواج الکترو مغناطیسی تلفن همراه در محدوده ی ماکروویو هستند.

 انجمن سلامت عمومی کالیفرنیا بر اساس نتیجه آزمایشات و تحقیقات عنوان کرده است که استفاده از موبایل در نزدیکی بدن می تواند موجب بیماری های مختلفی همچون سردرد، رشد و ایجاد تومور در بدن، کاهش یا توقف عملکرد سیستم تولید مثل زنان و مردان، مشکل حافظه، ریزش مو و یا مشکل در خواب شود.

تلفن های بی سیم

تلفن های بی سیم مانند تلفن های همراه در انتشار تابش های مایکروویو بین گوشی و پایه عمل می کنند. مانند این است که یک تلفن همراه کوچک در خانه خود داشته باشید.

اثرات امواج تلفن های بی سیم شامل آسیب ژنتیکی، کاهش باروری، التهاب و واکنش های آلرژیک، پاسخ های استرس در سلول ها ( که منجر به سرطان می شود) و … می باشد. منابع مضر امواج الکترومغناطیس را بشناسیم تا کمتر آسیب ببینیم.

اتصال اینترنت بی سیم

شبکه ی Wi-Fi فرکانس ۲۴۵۰ MHz ساطع می کند که مشابه با فرکانس تولید شده در تلفن همراه و ماکروویو می باشد.

امواج ساطع شده از Wi-Fi سبب افزایش نفوذ پذیری سد خونی-مغزی، تغییرات رفتاری، تغییر عملکرد شناختی، تداخل با امواج مغزی، رشد سلول، ارتباطات سلولی، توازن یون کلسیم و همچنین شکست در دو رشته DNA و… می شوند.

امواج الکترومغناطیسی Wi-Fi باعث نقص عملکرد ایمنی، افزایش خطر ابتلا به سرطان مغز، سرطان کودکان، سرطان سینه، بیماری آلزایمر و سمیت ژنتیکی می شوند.

کدام افراد بیشتر در معرض مضرات امواج هستند؟

کودکان و جنین در شکم مادر به شدت تحت تاثیر امواج ساطع شده از موبایل هستند. زیرا جمجمه نازک تری دارند، بنابراین امواج قادر به نفوذ بیشتری در سر کودکان است. کودکان و جنین در حال رشد هستند، سلول های آنها اغلب در حال تقسیم است بنابراین طی این فرآیند امواج بیشتری را جذب می کند.

شرکت توسعه فناوری های نوین سلامت سینا اقدام به تولید محصولاتی از قبیل رنگ ضدامواج، کاغذ دیواری ضد امواج، لباس بارداری ضد امواج و چندین محصول محافظتی دیگر کرده است که ایمنی محیط زیست شما را فراهم می کند.

منابع:

McLean, Lyn. The Force: living safely in a world of electromagnetic pollution. Melbourne: Scribe, 2011.