توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
هر آنچه درباره ی ماسک های آنتی وایرال باید بدانید!

مزایای پارچه ی ماسک های آنتی وایرال چیست؟

ماسک های آنتی وایرال توانایی ایجاد اختلال در فعالیت  ویروس هایی که روی سطحشان می نشینند را دارند اما مشکل اصلی در رابطه با ماسک های سه لایه ی جراحی و ماسک های فیلتردار N95 این است که مانند یک سد عمل می کنند و ویروس  ها می توانند بر سطح آن ها برای طولانی مدت زنده بمانند و در اثر تماس دست با سطح ماسک ریسک انتقال ویروس افزایش می یابد؛ مثلا ویروس H1N1 که در سال ۲۰۰۹ باعث پاندمی آنفولانزا شد، به مدت ۶ روز بر سطح خارجی ماسک N95  باقی می ماند.

ماسک n-95

ماسک های ساخته شده توسط پارچه های آنتی وایرال با قابلیت شستشو و استفاده ی مجدد، سهم بزرگی در کاهش زباله ها و سلامتی محیط زیست دارند.

پارچه های آنتی وایرال از چه ترکیباتی ساخته شده اند؟

در همین راستا بسیاری از کشورها به دنبال ساخت پارچه هایی با قابلیت ضد ویروسی بوده اند. برای دستیابی به چنین پارچه هایی باید موادی با خاصیت آنتی وایرالی به الیاف پارچه اضافه شوند که از جمله آن ها می توان به مواد نانو بر پایه فلزات مانند نقره، مس، طلا، روی و… اشاره کرد.

ایده تولید پارچه و ماسک هایی با قابلیت آنتی وایرالی در پاندمی کرونا جرقه نخورد بلکه در سال ۲۰۱۷ چوی و همکارانش طرحی را برای ماسکی ضدویروس منتشر کردند، اما با انتشار ویروس کرونا در سراسر جهان، تحقیقات  درباره الیاف و پارچه های ضد ویروس و باکتری افزایش پیدا کرده است.

انواع مواد آنتی وایرالی که در پارچه ها استفاده می شوند را بشناسید:

همانطورکه در پاراگراف های بالا توضیح داده شد ترکیب های متفاوتی را می توان به پارچه ها اضافه کرد تا قابلیت آنتی وایرالی پیدا کنند که در ادامه چند نمونه آورده شده است:

  • بر اساس تحقیقات گروهی از دانشمندان یون های مس می توانند ویروس را از بین ببرند؛ به این طریق که یون ها پوشش خارجی ویروس را مختل کرده و باعث انهدام ویروس می شوند. اما افزودن مس به الیاف پارچه باعث سفت شدن آن، تنفس پذیری بسیار سخت، پیچیدگی ساخت و حتی نیاز به ماده های جانبی برای فعالیت می شود.

ماسک ضد ویروس ژاپنی

  • تحقیقاتی نیز در هند انجام شده است که بر اساس آن، نمک های آمونیوم قدرت ضدمیکروبی دارند و می توانند بر ویروس هایی که غشای چرب دارند(مانند covid19) اثر گذاشته و غشای آن ها را بشکافند. اما اخیرا برخی دانشمندان درباره ی سمی بودن این ماده و ضرر آن برای ریه اظهار نگرانی کرده اند.
  • شرکت های نساجی برزیل بر اساس تحقیقات یک تیم پژوهشی، تولید پارچه هایی با نانو ذرات نقره و سیلیس آغاز کردند که این پارچه ها با خاصیت ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی با اثربخشی ۹۹٫۹۹% است.

هم چنین بر اساس تحقیقاتی که این تیم پژوهشی انجام داده است مشخص شد که استفاده از محلول آبی نانو ذرات نقره مخلوط با یک چسب پایه آکریلیک در پارچه های پنبه ای، خاصیت ضد میکروبی دارد.

خاصیت آنتی وایرالی نقره چگونه است؟

فلز نقره دارای عملکرد ضد میکروبی قوی در برابر ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها است به همین جهت نانو ذرات نقره(به دلیل کاربردی بودن) به عنوان میکروب کش در پانسمان زخم، پارچه ها، ماسک ها و… استفاده می شوند.  ترکیبات مناسب این فلز یا ذرات نانو آن که با الیاف پارچه ترکیب می شود باعث خاصیت ضدمیکروبی آن تا ۹۹% می شود.

آزمایشات نشان دادند که نانو ذرات نقره با تعامل با لایه بیرونی ویروس(مثلا کووید-۱۹)، از اتصال آن به سلول میزبان جلوگیری می کنند یا با ایجاد اختلال در یکپارچگی ویروس آن را نابود می کنند. البته میزان تاثیرگذاری آن ها بر میکروب ها به ابعاد این نانو ذرات بستگی دارد.

اما یکی از نگرانی هایی که در این باره وجود دارد، سمی بودن ذرات نانو نقره در هنگام تنفس است. به همین دلیل استفاده از الیاف نقره به جای نانو ذرات نقره در ماسک های آنتی وایرال پیشنهاد می شود.

بهترین نوع ماسک های آنتی وایرال کدام است؟

ماسک هایی که در آن ها الیاف فلز نقره با الیاف پارچه ترکیب شده است، بهترین نوع ماسک های آنتی وایرال هستند و مزایای آن ها به شرح زیر است:

  • با راندمان ۹۹% درصد در برابر ویروس و سایر میکروب ها عمل می کند
  • خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری بیشتری به پارچه می دهد
  • تنفس پذیری بالایی دارد
  • مقاومت بیشتری در برابر شستشو و استفاده ی مجدد دارد

باکتری ویروس قارچ فلز نقره، ماسک

ماسک های آنتی وایرال الیاف نقره ی my shield چیست؟

ماسک های آنتی وایرال مای شیلد از جنس الیاف فلز نقره و الیاف پنبه برای اولین بار در کشور ایران توسط شرکت دانش بنیان سلامت سینا واقع در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف، تولید می شوند. استفاده از الیاف نقره به جای نانو ذرات نقره در این ماسک ها، باعث عدم سمیت ماسک و مقاومت بیشتر آن ها در برابر شستشو می شود. به گونه ای که بعد از ۱۰۰ بار شستشو بدون تغییر در راندمان ماسک می توان از آن استفاده کرد.

ماسک پارچه ای مای شیلد، ماسک ضد ویروس کرونا

از خواص این ماسک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–        خواص ضد میکروبی، ضد باکتریال و ضد ویروس به دلیل استفاده از الیاف فلز نقره و پنبه

–دارای تاییده های آزمایشگاهی خواص آنتی باکتریال، میکروب و قارچ از انستیتو پاستور و دانشگاه تربیت مدرس

–        قابلیت شستشو بیشتر از ۱۰۰ مرتبه (حدود ۲ ماه در صورت شستشوی ۲ مرتبه در طول روز)

–        سازگاری بالا با پوست

–        خاصیت بو زدایی

–        تنفس پذیری بالا

–        قابلیت کشسانی و انعطاف پذیری بالا

–        سبک و راحت و بدون ایجاد اثر ماسک بر روی صورت

منابع: 

https://www.just-style.com/analysis/antiviral-fabric-developments-accelerate-amid-safety-concerns_id139207.aspx#

https://www.chemistryworld.com/news/developing-antiviral-mask-technology-in-a-pandemic/4011883.article

https://phys.org/news/2020-07-fabrics-antiviral-properties.html

https://cen.acs.org/safety/COVID-19-pandemic-spurred-materials/98/i31

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006291X20317575

https://link.springer.com/article/10.1007/s42765-020-00047-7