توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
۱۰ توصیه در رابطه با کاهش اثر میدان های الکترومغناطیس

۱۰ توصیه مهم

در این مقاله به توصیه هایی در رابطه با کاهش اثر میدان های الکترومغناطیسی اشاره کرده ایم.

توصیه ۱: تلفن همراه خود را زمانی که نیاز به مکالمه با آن ندارید از حالت فعال خارج کنید.

بر خلاف طرح سنتی تلفن های همراه، سرویس های مختلف گوشی های همراه جدید از جمله اینترنت، حتی زمان هایی که از تلفن همراه خود استفاده نمی کنیم، ما را در معرض مداوم میدان های الکترومغناطیسی و سیستم های وایرلس (بی سیم) قرار می دهند. برای کاهش خطرات، بهتر است تنظیمات برنامه تلفن همراه را تغییر داد.

هنگامی که آنتن دهی تلفن همراه پایین است، خدمات تلفن خود را خاموش کنید، زیرا زمانی که آنتن دهی و دریافت سیگنال ضعیف می باشد، سیگنالهای منتشر شده از تلفن همراه افزایش خواهد یافت که خطرات احتمالی ناشی از آنها را افزایش می دهد.

چرا باید درباره میدان های الکترومغناطیسی مراقبت انجام داد:

• مطالعه دکتر Volkow به تازگی در نشریه معتبر JAMA منتشر شده است، وی به بررسی اثرات استفاده از تلفن همراه (به مدت ۵۰ دقیقه) بر متابولیسم گلوکز مغز پرداخته است.

بر اساس گزارش ها، در حدود ۳۰ دقیقه استفاده از تلفن همراه در طول روز در مدت بالای ۱۰ سال، خطر ابتلا به سرطان مغز را افزایش می دهد. طبق مطالعات صورت گرفته، ۳۰ دقیقه استفاده از تلفن همراه در روز، به اصطلاح “استفاده سنگین” محسوب می شود.

حقایق جالب دیگر درباره میدان های الکترومغناطیسی:

• دوره نهفتگی سرطان: متوسط دوره پنهان بین سیگار کشیدن و سرطان ریه حدود ۲۰ سال است. اغلب مطالعات تلفن همراه در ۱۰ سال اخیر، افزایش خطر سرطان در اثر استفاده از تلفن همراه را نشان می دهد، یک مطالعه در صنعت دانمارک نشان داد کاربران جوان و مشاغلی که به صورت سنگین از تلفن همراه استفاده می کنند در معرض ابتلا به سرطان هستند. مطالعاتی که در مدت زمان های کوتاه صورت گرفته اند فریبنده هستند، چرا که دوره نهفته سرطان معمولی بیش از یک دهه می باشد.

• جوانان در معرض خطر بیشتری هستند: محقق سوئدی، Leonnart Hardell، طی تحقیقات خود متوجه شد که کودکان زیر ۲۰ سال در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تومورهای مغزی در مقایسه با بزرگسالان بالای ۲۰ سال قرار دارند. Ronald Herberman همچنین دریافت که سرطان مغز در میان جوانان افزایش یافته است. گزارش اخیر از روسیه (ECNIRP 2011) بر روی خطرات ویژه ای که تلفن همراه بر روی جوانان دارد متمرکز شده است. بسیاری از کشورها توصیه می کنند که جوانان از تلفن های همراه استفاده نکنند.

توصیه ۲: تلفن همراه را به دور از گوش و جیب خود نگه دارد.

بعد از توصیه های مربوط به زمان، رعایت فاصله یکی دیگر از نکات مفید در استفاده از تلفن همراه می باشد. از قرار دادن تلفن همراه کنار گوش اجتناب شود.

استفاده از حالت بلندگو، هدست و پیام کوتاه می تواند میزان اشعه را کاهش دهد. تلفن های همراه هنوز هم باید کم استفاده شوند، زیرا آستانه اثرات بیولوژیکی بسیار کم است. علاوه بر تابش سیستم های وایرلس، تلفن های هوشمند نیز دارای متوسط فرکانس در محدوده کیلو هرتز برای صفحه نمایش های LCD هستند، به طوری که حتی اگر شما دستگاه وایرلس را خاموش کنید، شما هنوز هم ممکن است در معرض فرکانس های در محدوده کیلوهرتز قرار گیرید، به ویژه هنگامی که صفحه LCD روشن است. چند اینچ فاصله داشتن از سیستم می تواند کاهش قابل توجهی در دریافت امواج داشته باشد.

چرا باید مراقبت انجام داد:

• در انتها لیستی از ۲۵ مرجع از اثرات مخرب امواج با فرکانس های پایین تر ازحد استاندارد ایمنی را مشاهده کنید. حتی در W/kg 0004/0، سد خونی -مغزی (که از مغز در مقابل ورود سموم مضر محافظت می کند) می تواند به خطر بیافتد.

• توجه کنید که اثرات بیولوژیکی بالقوه حتی پس از کاهش شدید در فاصله ۱ متر نیز وجود دارند.

• تنها مشکل سرطان مغز نیست که کارشناسان نگران آن هستند. تلفن های همراه ممکن است خطر ابتلا به تومورهای غدد بزاقی، وزوز گوش، ناباروری، مشکلات حافظه و بسیاری از اثرات بیولوژیکی دیگر علاوه بر سرطان مغز را افزایش دهند.

حقایق جالب دیگر:

SAR فریبنده: مدل SAR از یک استاندارد از رده خارج که تنها اثرات حرارتی را در نظر می گیرد استفاده می کند. در این مدل، اندازه سر بزرگتر از سایز سر انسان معمولی، در نظر گرفته شده و نیز شامل میانگین زمان و فضایی است که نقاط داغ و تابش پالس نادیده گرفته شده است. میزان SAR را می توان در صنعت در فواصل مختلف اندازه گیری نمود که واریانس های بزرگ را نتیجه می دهد.

• با استناد به تحقیقات UMTS / WCDMA، GSM، CDMA همه سیگنال های حامل لزوما یکسان نیستند. تحقیقات سم شناسی مستقلی نیاز است تا تاثیرات فرکانس و مدولاسیون های مختلف را بررسی کند و فن آوری جدید ۴G را نیز مورد مطالعه قرار دهد.

توصیه ۳: اینترنت بی سیم را غیر فعال کنید و به جای آن از کابل اینترنت استفاده کنید.

سازمان های بهداشتی چندین کشور در مورد اثرات بهداشتی و سلامتی اینترنت بی سیم هشدارهای جدی داده اند. از روترهای Wi-Fi و نقاط در دسترس سیگنال های وای فای فاصله بگیرید، که تابش قابل توجه و انتقال بدون توقفی در فاصله ۱ متری دارند، حتی زمانی که خود شما از کامپیوتر استفاده نمی کنید

۱۰ توصیه غیر قابل چشم پوشی در رابطه با کاهش اثر میدان های الکترومغناطیس

اگر شما چاره ای جز استفاده از سیستم های وایرلس ندارید، فاصله مناسب خود را از دستگاه حفظ کنید و آن را در شب خاموش نگه دارید. به جای استفاده از Wi-Fi داخلی لپ تاپ خود، بهتر است از کابل رابط USB استفاده کنید تا فاصله بیشتری برای شما فراهم کند. سیستم Wi-Fi لپ تاپ را به شکل زیر غیر فعال کنید:

• دستورالعمل مایکروسافت ویندوز ۷:

شروع> صفحه کنترل> شبکه و اینترنت> مرکز شبکه و به اشتراک گذاری > تغییر تنظیمات آداپتور> کلیک راست برای اتصال به شبکه بی سیم> غیر فعال کردن

Microsoft Windows 7 instructions: Start > Control Panel > Network and Internet > Network and Sharing Center > Change adapter settings > Right-click Wireless Network Connection > Disable

• میانبرهای غیرفعال کردن Wi-Fi:

برخی از لپ تاپ ها دارای کلید های میانبر مانند Fn-F2 )eee pc) و برخی از لپ تاپ ها دارای سوئیچ های خارجی برای Wi-Fi هستند. لپ تاپ خود را برای پیدا کردن نحوه غیرفعال کردن Wi-Fi بررسی کنید.

توصیه می شود به جای اینترنت بی سیم از اینترنت سیمی، با استفاده از یک روتر و یا کابل اینترنت سیمی استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که دستگاه های اینترنت حتی سیمی، مانند دیگر لوازم الکترونیکی، ممکن است میانگین ولتاژ و فرکانس در محدوده کیلو هرتز داشته باشند که ممکن است حتی در کابل های اینترنت هم وجود داشته باشد. رعایت فاصله با روتر و کابل اینترنت سیمی می تواند این فرکانس ها را کاهش دهد.

احتیاطات مرتبط:

• غیر فعال کردن Wi-Fi درiPads ، iPods و Kindles با استفاده از گزینه های نرم افزار ارائه شده در این نوع سیستم ها امکان پذیر می باشد.

• حذف ماژول بی سیم از پرینتر بی سیم و پروژکتور ضروری است، چرا که برخی از آنها به طور مداوم از لحظه اتصال، انتقال امواج دارند.

توصیه ۴: تلفن های بی سیم را از برق بکشید و از تلفن های سیم دار به جای تلفن های بی سیم استفاده کنید.

سازمان های بهداشتی چندین کشور نیز در مورد تلفن های بی سیم هشدار داده اند. فاصله خود را از ایستگاه های پایه تلفن بی سیم حفظ کنید، زیرا در ایستگاه های پایه، انتقال امواج به طور مداوم صورت می گیرد.

اگر شما چاره ای جز استفاده از تلفن های بی سیم ندارید، رعایت فاصله مناسب و خاموش کردن سیستم در شب برای سلامتی شما می تواند بسیار کمک کننده باشد. تلفن های بی سیم آنالوگ قدیمی تر ممکن است از ایستگاه های پایه ای تغذیه شوند که به طور مستمر انتقال امواج نمی دهند. اطمینان حاصل کنید که برخی گوشی های قدیمی نیز به طور مستمر انتقال امواج نمی دهند. در برخی از مدل ها نیز، باید باتری را برای جلوگیری از انتقال امواج از سیستم خارج کرد.

احتیاطات مرتبط:

• مانیتورهای دیجیتالی کوچک و بی سیم می تواند خطرات قابل توجهی برای سلامتی کودکان در برداشته باشند، زیرا این تابش ها مانند یک تلفن بی سیم دیجیتال به صورت مداوم هستند. اگر شما ناچار به استفاده از مانیتورهای کوچک بی سیم برای کودک خود هستید، مانیتورهای بی سیم آنالوگ قدیمی، بنابر گزارش ها امن تر هستند.

چرا باید مراقبت انجام داد:

• مطالعات Leonnart Hardell خطرات مشابهی را برای تلفن های بی سیم نظیر تلفن های همراه نشان می دهد.

• در خانه، قرار گرفتن در معرض امواج یک تلفن بی سیم می تواند غالب تر از امواج برج های مخابراتی باشد.

توصیه ۵: از تابش های مغناطیسی منابع خارجی آگاه باشید و از دکل های تلفن همراه حداقل ۴۰۰ متر فاصله بگیرید.

افزایش سرطان و دیگر نشانه های اختلال در سلامت در مجاورت و اطراف دکل های برق، برج های رادیویی، برج تلویزیون و برج های تلفن همراه مشاهده شده است. برخی از نواحی نظیر برج رادیویی Vatican و برج تلوزیون San Francisco جهت بررسی خطر ابتلا به سرطان مورد مطالعه قرار گرفتند.

۱۰ توصیه غیر قابل چشم پوشی در رابطه با کاهش اثر میدان های الکترومغناطیس

در حالی که تعداد برج رادیو و تلویزیون به صورت کنترل شده و محدود ساخته شدند، تکثیر برج های تلفن همراه از سال ۱۹۹۶ با رشد تقاضا برای ارایه خدمات تلفن همراه به صورت بی رویه افزایش یافته است. لازم است حداقل ۴۰۰ متر دور از یک دکل تلفن همراه قرار گرفت.

چرا باید مراقبت انجام داد:

• مطالعات بسیاری، افزایش خطر ابتلا به علائم سرطان و سایر بیماری ها در فواصل ۴۰۰-۳۰۰ متری از برج های تلفن همراه را گزارش داده اند. (Santini، Wolf and Wolf، Eger و غیره)

• اگر چه در فواصل دور، شدت تابش کمتر است، ولیکن چون امواج به طور مستمر تابش می کنند، طبق یافته های Levitt/Lai بر سلامتی اثر گذار است.

توصیه ۶: سیستم های اندازه گیری هوشمند برق یک تکنولوژی بی سیم جدید می باشد که نیازمند مراقبت های ویژه حین استفاده از آن ضروری است.

به علت مشکلاتی که این تکنولوژی در حوزه سلامت، حفظ حریم خصوصی، مشکلات صورتحساب و خطر آتش سوزی ایجاد کرده است، تعلیق هایی در کالیفرنیا اعمال شده است. بیش از ۴۷ شهرستان در کالیفرنیا خواستار توقف نصب این گونه تاسیسات شدند. برخی از مدل ها در طول روز، سیگنال های قوی تری نسبت به حتی تلفن های همراه انتقال می دهند. از امواج شدید، بخصوص اگر در نزدیکی یک واحد رله/ جمع آوری امواج می باشید، دوری کنید.

• سیستم های اندازه گیری بی سیم نیز ممکن است برای آب یا گاز نیز نصب شوند. شیوه قدیم اندازه گیری ممکن است از شدت و فرکانس کمتری نسبت به کنتورهای هوشمند برخوردار باشند.

چرا باید مراقبت انجام داد:

• بر خلاف یک ایستگاه رادیویی، که تنها پهنای (باند) کوچکی از فرکانس در محدوده کیلوهرتز را اشغال می کند، تلویزیون پلاسما محدوده وسیعی از فرکانس های کیلوهرتز/ مگاهرتز را اشغال می کند که در محدوده فرکانس های ایستگاه های رادیویی تحت پوشش نیست. یک تلویزیون پلاسما “مادر تمام RFI های تولید شده” می باشد.

احتیاطات مرتبط:

• از سوئیچ تیره، که فرکانس در محدوده کیلوهرتز تولید می کند و کل خانه را آلوده می کند، اجتناب کنید. ولیکن سوئیچ های منظم دو قطبی که به طور مرتب خاموش و روشن می شوند، این گونه نیستند.

• یک پروژکتور همچنین می تواند فرکانس های بسیار بالا را زمانی که به برق وصل است تولید کند.

توصیه ۷: از لامپ های رشته ای معمول به جای چراغ های پر انرژی فلورسنت یا هالوژن استفاده کنید.

نور فلورسنت، از جمله لامپ های CFL هستند که میانگین فرکانس بیشتری را تولید می کنند. لامپ CFL، به ویژه، ممکن است منجر به تابش اشعه UV بیشتری شود و اگر شکسته شود، قرار گرفتن در معرض جیوه به خصوص اگر محیط دارای تهویه مناسب نباشد، می تواند خطرناک باشد. از سوی دیگر، نور لامپ هالوژن، اغلب با میدان مغناطیسی AC فرکانس بالا همراه است. اگر شما هیچ جایگزینی برای این نوع لامپ ها پیدا نکردید و ناچار به استفاده از آن ها هستید، از هر دو لامپ هالوژن و نور فلورسنت فاصله مطلوب را حفظ کنید. لامپ های رشته ای به نظر می رسد سالم ترین انتخاب برای روشنایی منزل می باشند. حتی اگر از نور لامپ های رشته ای استفاده می کنید، باید متذکر شد در هر زمان که لامپ به برق متصل است انرژی تولید می کند. ممکن است با اتصال لامپ به زمین توسط یک محافظ، متوسط فرکانس رادیویی آنها را کاهش داد.

توصیه ۸: از کابل های برق دوری کنید و برای استفاده از کامپیوتر از صفحه کلیدهای متصل به کابل USB و یا ماوس سیمی استفاده کنید و از کامپیوتر و مانیتور فاصله بگیرید.

یک کامپیوتر هنوز هم می تواند پاشنه آشیل خود را داشته باشد، به خصوص اگر شما از کامپیوتر، روز و شب بدون رعایت فاصله مناسب استفاده کنید. بر اساس میدان های فرکانس متوسط، رعایت فاصله حداقل ۲ فوت از مانیتور و کامپیوتر و ۱ فوت از صفحه کلید USB و ماوس توصیه می شود. اگر شما از کامپیوتر بیش از حد استفاده می کنید، فاصله ذکر شده را دو برابر کنید و اندازه فونت را با استفاده از بزرگنمایی صفحه نمایش افزایش دهید. اگر شما به این فرکانس ها دارای حساسیت فوق العاده هستید، به رعایت فاصله بیشتری نیاز دارید. اگر سیستم شما از ۲ قسمت به برق متصل است و دارای قسمت اتصال به زمین نمی باشد، زمانی که لپ تاپ به برق متصل است، شما در معرض ولتاژهای AC بالا لپ تاپ خود هستید. کامپیوتر می تواند از طریق پورت USB به زمین متصل باشد. با این حال، با توجه به فرکانس های متوسط مربوط به آداپتور AC/DC، بهترین راه حل ممکن است، استفاده از یک لپ تاپ با یک باتری با طول عمر طولانی و یا از برق کشیدن کابل برق متناوب AC باشد. فاصله خود را از ترانسفورماتور کابل برق متناوب AC حفظ کنید و حتما سیستم را در مواقع غیر ضروری از برق بکشید.

چرا باید مراقبت انجام داد:

• زمانی که با یک لپ تاپ که دارای ۲ پورت است کار می کنید، شما ممکن است به درستی دستورالعمل SBM 2008 که مربوط به مضرات ولتاژ بدون اتصال به زمین است را برای سلامت بدن خود رعایت نکنید. ساعت های طولانی از لپ تاپ استفاده نکنید. برای رعایت فاصله از لپ تاپ از یک صفحه کلید USB و یا ماوس استفاده کنید.

• میدان های مغناطیسی AC، یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده سرطان کلاس ۲B، نیز در حال حاضر در اثر استفاده از کامپیوتر ایجاد می شوند، میدان مغناطیسی، به استثنا اشتباهات موجود در سیم کشی ساختمان، معمولا با افزایش و رعایت فاصله کم می شوند.

• منابع با فرکانس متوسط تمایل به اشغال محدوده بزرگ از فرکانس در محدوده کیلوهرتز دارند، قرار گرفتن ما در معرض این فرکانس ها، عواقب بیولوژیکی ناشناخته ای را ایجاد می کند. اگر چه به نظر می رسد تحقیقات کمی در این زمینه وجود دارد، ولیکن رعایت اصول احتیاطی توصیه می شود.

توصیه ۹: از کابل های برق موجود در دیوار و کف و همچنین ولتاژهای مربوط به سیستم های الکتریکی بدون اتصال به زمین آگاه باشید.

کابل های برق پنهان در دیوار و کف به طور معمول از پریز یا کلید برق انرژی خود را تامین می کنند. در حالی که ساختمان های تجاری معمولا از کابل های فلزی محافظ استفاده می کنند، که تا حد زیادی قرار گرفتن در معرض میدان های الکتریکی را کاهش می دهند، خانه های مسکونی جدیدتر معمولا از کابل های پلاستیکی Romex استفاده می کنند، که از انتشار میدان های الکتریکی جلوگیری نمی کنند. خوشبختانه، بسیاری از خانه های مدرن شامل سیم اتصال به زمین هستند، که درصد زیادی از مخاطرات ولی نه همه آن ها را کاهش می دهند.

به عنوان یک اقدام احتیاطی، توصیه می شود: از تختخواب های با فریم غیر فلزی و در معرض ولتاژ الکتریکی پایین استفاده کنید، یا سیستم های الکتریکی را در شب خاموش کنید. یک گزینه پیشرفته تر این است که یک سوئیچ کنترل از راه دور برای خاموش کردن سیستم های الکتریکی نصب شود. لامپ و ساعت زنگ دار معمولا سیم اتصال به زمین ندارند، زیرا فاقد پورت پایه ۳ هستند. علاوه بر این، کابل آن ها با یک بار اتصال به برق، انرژی خود را تامین می کند. در واقع، یک سیم لامپ، حتی زمانی که به پریز برق وصل است ولی خاموش می باشد، پر انرژی باقی می ماند. برای رفع این مشکل، استفاده از یک ساعت زنگ دار با باتری، جایگزین خوبی است. لامپ های فلزی اغلب می توانند با کمک یک برقکار دارای مجوز از طریق یک پورت به زمین وصل شوند.

چرا باید مراقبت انجام داد:

• میدانهای الکتریکی می توانند بر فرآیندهای ترمیم بدن تاثیرگذار باشند.

• ارتباط نورون ها با میدان های الکتریکی ضعیف (دکتر آناستاسیو و همکاران)، همچنین می تواند سلامتی را تحت تاثیر قرار دهد.

• مطالعات اخیر بر روی حساسیت های الکترومغناطیسی نشان داد که انتقال میدان های الکتریکی خاموش- روشن می تواند اثرات سوء بر سلامت داشته باشند.

توصیه ۱۰: خطرات مواد شیمیایی و تغذیه نامناسب را نیز در نظر بگیرید.

تغذیه مناسب می تواند به کاهش بسیاری از خطرات بهداشتی حاصل از تابش الکترومغناطیسی کمک کند. برخی از مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C و E به علت تولید رادیکال های آزاد ما را هنگام قرار گرفتن در معرض تابش امواج بی سیم حفاظت می کنند. بیش از ۲۰ مقاله اثرات رادیکال های آزاد بر تابش امواج بی سیم را نشان داده اند. از آنجا که ملاتونین، تولید شده توسط غده پینه آل (pineal، کاجی شکل)، می تواند از طریق قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیس کاهش یابد، لذا توصیه شده است که در یک اتاق تاریک با میدان های الکترومغناطیسی پایین بخوابید. ملاتونین یک عامل مهم ضد سرطان است. از آنجا که تابش بی سیم می تواند سد خونی- مغزی و احتمالا سایر اتصالات در بدن را باز کند، نه تنها باید مواجهه با امواج الکترومغناطیسی را به حداقل رساند بلکه باید خطرات مواد شیمیایی را نیز به حداقل رساند. اثر ترکیبی از EMFs و مواد شیمیایی می تواند بسیار خطرناک تر باشد. مطالعات ساخت و سازهای زیست شناسی (BAU-biologie) در آلمان، نشان داده است که هر دو محرک الکترومغناطیسی و شیمیایی باعث بروز مشکلات سلامتی در محیط داخلی خانه شده اند. در اینجا برخی از دستورالعمل ها برای کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، کیفیت پایین هوای داخل ساختمان و غذاهای مصنوعی آورده شده است:

• از ضد شعله هایی مانند PBDE در تشک خواب استفاده نکنید، که می تواند مواد شیمیایی خطرناک در دراز مدت از خود تولید کند. این نتیجه گیری مربوط به استانداردهای نسبتا جدید تشک های ضد اشتعال است.

• از پلاستیک های سمی PVC، استفاده نکنید و مطمین شوید که پلاستیک مورد استفاده شما BPA آزاد نکند.

• از رنگ های بدون VOC و یا با VOC پایین استفاده کنید که گاز کمی از خود انتشار دهند. VOC یکسری ترکیبات آلی فرار هستند.

• از محصولات با رایحه مصنوعی که حاوی هورمون مخرب phthalates هستند اجتناب ورزید، که می تواند از طریق پوست جذب و به کبد، ریه و سیستم تناسلی آسیب برساند. آیتم هایی که ممکن است حاوی phthalates باشند شامل عطر، لوازم آرایشی، خوشبو کننده های هوا، شوینده های لباس و حتی اسباب بازی های کودکان دوری کنید.

• از استفاده مکرر از خشک شویی اجتناب کنید، شستشو و خشک کردن لباس ما را در معرض پرک (perc)، به عنوان یک ماده سرطان زا قرار می دهد.

• از لوازم آرایشی که حاوی مواد شیمیایی استروژن نیستند استفاده کنید.

• از چوب، چسب و فرش های بدون فرمالدئید استفاده کنید.

• از رنگ روغن زدن به چوب اجتناب کنید زیرا که مواد شیمیایی مضر آزاد خواهد کرد.

• از مواد شوینده کم خطرتر استفاده کنید. به سایت http://www.goodguide.com برای آشنایی با راه حل های ساده مانند سرکه، جوش شیرین و مانند آن مراجعه فرمایید. کتاب های متعددی در تمیز کردن به شیوه سبز (زیست سازگار) وجود دارد.

• از فلزات مورد استفاده در دندانپزشکی آگاه باشید، که ممکن است شدت امواج EMF را چندین برابر کند یا با در معرض EMF قرار گرفتن ترکیبات شیمیایی آن ها آزاد شوند. جایگزین کردن ترکیبات فلزی پر کردن دندان به بسیاری از افراد در راستای افزایش سلامتی کمک شایانی نموده است.

• یک دستگاه رطوبت زا می تواند کمک کننده باشد.

• از میوه و سبزیجات ارگانیک استفاده کنید که به احتمال زیاد حاوی سطوح کمتری از باقیمانده آفت کش ها هستند. غذاهای ارگانیک ممکن است حاوی یک سوم از آفت کش ها در مقایسه با سایر روش های تولید باشند.

• کنترل آفات توسط مواد آلی به عنوان یک جایگزین امن تر نسبت به آفت کش ها و علف کش های شیمیایی می باشند.

• از غذاهای اصلاح شده ژنتیکی دوری کنید.

• از آسپارتام (aspartame) و سایر شیرین کننده های مصنوعی در مواد غذایی اجتناب ورزید.

• تا جای ممکن از مواد غذایی حاوی افزودنی های رنگی اجتناب ورزید.

• اگر شما از سیستم های خلاء استفاده می کنید، از نوعی از آن که دارای فیلتر HEPA است استفاده کنید.

• سعی کنید از یک فیلتر برای کاهش تبخیر کلر در حمام یا کاهش طعم کلر موجود در آب آشامیدنی استفاده کنید.

• به طور مرتب فیلتر هوای اجاق منزل خود را تغییر دهید.

• برای پیشنهادات بیشتر، به سایتhttp://www.ewg.org/health-tips و راهنمایی های سبز (زیست سازگار) نشنال جئوگرافیک مراجعه کنید.

چرا باید مراقبت انجام داد:

استفاده از مواد شیمیایی به مراتب سریع تر از توانایی ممنوع کردن استفاده از آن ها پیش می رود و حتی پس از ناامن خوانده شدن آن ها، همچنان در اغلب قفسه های فروشگاه ها به فروش می رسند. Devra Davis، در تاریخ پنهان جنگ علیه سرطان، توضیح می دهد که بسیاری از مخاطرات برای یک مدت طولانی شناخته شده است، اما آنها اغلب به صورت اسرار تجاری شرکت هایی که مطالعات سلامت انجام می دهند باقی می مانند. عوامل ایجاد کننده خطرات بهداشت شغلی، اغلب از کارگرانی که در معرض خطر هستند دور نگه داشته می شود.

منابع مفید برای اطلاعات بیشتر

Government and Health agencies: 1. World Health Organization (May 2011) just added radio frequency radiation to the classification of IARC class 2B carcinogen (possibly carcinogenic), similar to lead.

 European council (May 2011) warns on mobile phones, wireless networks, cordless phones, and cordless baby monitors, and suggests for a ban in schools for health reasons.

http://www.telegraph.co.uk/technology/mobile-phones/8514380/Ban-mobile-phones-and-wireless-networks-in-schools-say-European-leaders.html 3. Russian report 2011: Electromagnetic Fields from Mobile Phones: Health Effect on Children and Teenagers, RNCNIRP 2011 – See http://iemfa.org/images/pdf/RNCNIRP_Resolution_2011.pdf and commentary at http://electromagnetichealth.org/electromagnetic-health-blog/russian-report/

Israel’s Health Ministry – July 2010 “Israel’s Ministry of Health issued a warning today against extensive use of cordless telephones, similar to the warning it has issued

http://thechart.blogs.cnn.com/2011/05/20/gupta-cell-phones-brain-tumors-and-a-wired-earpiece/ MSNBC: Some individuals in Sweden can no longer cope with electricity, possibly due to overexposure to wi-fi and other radiation.

http://today.msnbc.msn.com/id/43172844/ns/today-today_health/ This news article mentions the industry-funded Essex study that claims people cannot detect EMF’s but the study was manipulated, and a reanalysis showed that people actually could guess better than chance.

Recently, the WHO has been examining the possibility of adding 2 new health conditions: Multiple Chemical Sensitivity (MCS) and Electromagnetic Hypersensitivity (EHS). One day, these currently controversial and obscure categories may be as well-known as “autism” and “ADHD”. Devra Davis: A Leading Scientist Answers Your Questions (and Doubts) About Cell Phone Hazards”: http://www.environmentalhealthtrust.org/sites/test1.nbcomp.com/files/GAM82_2011-Jan-FebThemeOnly.pdf

For More Information, see:

 http://www.emfwise.com/precautions.php for further precautions

 http://electromagnetichealth.org/category/electromagnetic-health-blog/ for the latest news

 http://www.environmentalhealthtrust.org/ for cell phone news