توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
زیست شناسی ساختمان

زیست شناسی ساختمان

زیست شناسی ساختمانی شاخه ای جذاب از علم ساختمان سازی است که در طراحی ساختمان های سالم برای خانه ها، مدارس، و محل کار که در هماهنگی با محیط زیست باشند کمک می کند. با توجه به نتایج تحقیقات صورت گرفته که نشان دهنده ی تاثیر محیط داخلی ساختمان بر روی سلامت ساکنان آن است. اهمیت زیست شناسی ساختمانی بیشتر مشخص می شود. با مطالعه ی این مقاله شما می توانید از اصول سالم ساختمان سازی آگاه شوید.

تهویه طبیعی

وجود تهویه کافی برای ایجاد و حفظ آب و هوای سالم در داخل ساختمان بسیار مهم است. در گذشته، نفوذ طبیعی هوا یک عامل مهم در مبادلات هوای سالم خانه بود. بسته به قدرت باد، تغییرات هوا در هر ساعت در خانه های قدیمی تر حدود سه بار یا بیشتر مشاهده شده است. هرچند این خانه های قدیمی تر تبادل هوا کافی برای سلامت دارند ولی میزان مصرف انرژی در آنها بالاست. از زمان بحران انرژی در ۱۹۷۰، در متوسط خانه های ساخته شده، معمولا یک تا دو تهویه ی هوا تعبیه شده است. در حالی که در خانه های مدرن که برای به حداکثر رساندن بهره وری و کم کردن میزان مصرف انرژی، این تبادل هوا به یک دهم کاهش یافته است. این تبادل هوا برای حفظ سلامت کافی نیست.

کافی بودن تهویه های طبیعی: 

تهویه تمام خانه در یک خانه طبیعی و سالم می تواند تا حد زیادی از طریق ابزارهای غیر مکانیکی در آب و هوای معتدل و با درک چگونگی ارتباط ساختمان با آب و هوای اطراف و قرار دادن پنجره ها در محل صحیح و غیره انجام گیرد. یک قانون استاندارد بیان می کند که یک فوت مکعب از دی اکسید کربن بازدم (CO2) نیاز به حدود ۸۰ فوت مکعب هوای تازه دارد. ساکنانی که سطح فعالیت های بالاتری دارند به میزان دو برابر هوای تازه نیاز دارند. در اتاق هایی که در آن ها آلودگی ها یا رطوبت بیش از حد تولید شده، مانند حمام، آشپزخانه یا اتاق با شومینه باز، مقدار مورد نیاز از هوای تازه ممکن است چند برابر بیشتر باشد. میزان هوای تازه ی مورد نیاز در فضای باز شهری می تواند به نسبت هوای باز در مناطق روستایی دو برابر بیشتر باشد.

هرچه میزان باز بودن پنجره ها کمتر باشد و خانه ها به خوبی درزگیری شده باشند میزان ابزارات مکانیکی لازم برای تهویه هوا بیشتر خواهد بود. تفاوت دمای بیرون و فشار باد، نیروهای طبیعی هستند که منجر به تبادل هوا می شوند. به منظور به حداقل رساندن از دست دادن حرارت در ارتباط با تهویه مطبوع، هم اکنون سیستم های تهویه با بازیابی حرارت ارتقا یافته اند. با این حال، در صورت عدم نصب درست و نگهداری لازم، این اقدامات در واقع می تواند یک خطر بهداشتی در برداشته باشد. به همین دلیل لازم است دانش لازم را در مورد انتخاب تجهیزات مناسب، نصب و راه اندازی و بهره برداری از این واحدها داشته باشیم. در زیست شناسی ساخت تلاش های زیادی برای کاهش نیاز به تبادل هوای مکانیکی از طریق طراحی مناسب آموزش داده می شود.

زیست شناسی ساختمان

محیط خواب سالم

بدن انسان، نهاد خود جوان کننده شگفت انگیز است که توانایی ترمیم را در حالت خواب داراست. این عمل را با استفاده از سیستم الکتریکی داخلی خود و با ایجاد سیگنال های الکتریکی بسیار ضعیف انجام می دهد. سیگنال های الکتریکی توسط مغز ایجاد شده و برای ارتباط بین سلولی استفاده می شود. این عمل به دلیل اینکه بدن به طور عمده از آب با محتوای مواد معدنی بالا تشکیل شده (رسانا بودن بدن)، امکان پذیر می شود. سلول ها زمان تقسیمشان را با ارتعاش تشخیص می دهند. سلول های مغز، سلول های عصبی، سلول های استخوان، همه با آهنگ های مختلف به منظور برقراری ارتباط با یکدیگر ارتعاش می کنند. متاسفانه، بدن ما مانند یک دیاپازون عمل می کند.

افزایش ایمنی اتاق خواب با توجه به: 

هنگامی که شما یک دیاپازونی را به ارتعاش درمی آورید همه ی دیاپازون های موجود در اطراف آن (مانند بدن ما) شروع به ارتعاش با همان فرکانس خواهند کرد. بنابراین اگر فرکانس های دیگری (که توسط انسان تولید می شود) در محیط وجود داشته باشد، بدن ما می تواند در چگونگی روند رشد خود به اشتباه بیافتد. در یک محل خواب معمولی، امواج الکتریکی ناشی از منابع خارجی (سیم کشی های برق در سقف، دیوارها و کف) هزاران بار قوی تر از سیستم الکتریکی خود بدن است. قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در مقابل این میدان الکتریکی سطح بالا می تواند توانایی بدن را برای برقراری ارتباط در درون خود مختل کنند. هر فرد به طور متوسط حدود یک سوم از زندگی خود را خواب می گذراند. این بدین مفهوم است که کاهش قرار گیری در معرض میدان های الکتریکی در محیط های خواب بسیار مهم است. برخی از افرادی که به مدت طولانی در معرض مقادیر بالایی از امواج الکتریکی ، به خصوص در شب، قرارداشته اند. علائمی مانند: سردرد، بیش فعالی، کابوس، افسردگی، خستگی، فشار چشم، و گرفتگی عضلانی را گزارش دادند.

مشکلات زیستی در ارتباط با عوامل استرس زای ناشی از امواج الکترومغناطیسی به دو دسته عمده تقسیم می شوند:

  1. مغز (اختلالات رفتاری، ناتوانی های یادگیری، تغییر چرخه زیستی و پاسخ استرس)
  2. بافتهای در حال رشد (جنین، ژنتیک و سرطان)

پنج گام آسان برای ایجاد یک محل خواب ایمن

  • استفاده از ساعت های باطری دار در نزدیکی تخت: تحقیقات نشان می دهند که قرار گیری طولانی مدت در معرض میدان های مغناطیسی بالا در هنگام خواب، منجر به بیماری های طولانی مزمن می شود. بسیاری از ساعت های الکتریکی میدان های مغناطیسی بالایی تولید می کنند.
  • خاموش کردن مدارهایی که اتاق خواب را تحت تاثیر قرار می دهند: یک خواب آرام و راحت برای حفظ سلامت بدن بسیار لازم است. میدان های الکتریکی ارتباطات زیستی بدن را تحت تاثیر قرار داده و مانع خواب عمیق می شوند.
  • از بین بردن، به حداقل رساندن و یا محافظت در برابر RF: نشان داده شده است که سیگنال های ناشی از تلفن های قابل حمل، تلفن همراه، و دستگاه های بی سیم با فرکانس رادیویی (RF) با سیستم ایمنی بدن تداخل می کنند.
  • استفاده از تخت غیر فلزی: فریم فلزی می تواند میدان مغناطیسی طبیعی زمین را تقویت و تحریف کند که می تواند منجر به یک خواب ناآرام شود.
  • مطمئن شوید که هیچ منبع تولید مقادیر بالای میدان مغناطیسی وجود ندارد: میدان های مغناطیسی از لوازم و سیم کشی ساختمان می تواند از طریق دیوارها به اتاق خواب نفوذ کرده و منجر به اختلال سیستم ارتباطی بدن شود.

جریان آزاد تابش های کیهانی/ زمینی

هر جنبه ای از خانه، مدرسه یا نمای بیرونی ساختمان تجاری، از جمله سقف، پنجره باید مولفه های موثری در به حداقل رساندن یا از بین بردن آلودگی های رادیو اکتیو داشته باشد. قرار گرفتن در معرض رادیواکتیویته طبیعی ناشی اشعه کیهانی و اشعه زمین و همچنین قرارگیری در معرض تابش داخلی از طریق جذب مواد رادیو اکتیو در غذا و هوا ممکن است اتفاق بیافتد. بسته به ارتفاع یک مکان و ویژگی های خاک، پس زمینه قرار گیری در معرض پرتو های طبیعی می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. این تابش ها ناشی از هسته های ناپایدار اتمی در داخل پوسته زمین و از بارش ذرات پر انرژی کیهانی میباشند. همچنین رادون یک گاز بی بو است که از مواد خاص رادیواکتیو (خاک، مصالح ساختمانی) متصاعد شده و در هوا تجمع می یابد. سهم گاز رادیواکتیو رادون از منابع طبیعی قابل توجه است. دوز موثر پتاسیم-۴۰ و توریم-۲۳۲ که ممکن از در آب اشامیدنی و غذا موجود باشد به طور میانگین دو و نیم برابر رادون می باشد.

محاسبه ی دوز معادل به شدت به موارد زیر بستگی دارد.

  1. رادیواکتویته ی طبیعی در مصالح ساختمانی وتولیدات صنعتی
  2. تجمع رادون در ساختمانها 
  3. رادیواکتیویته ی مصنوعی قرارگیری در معرض رادون توسط آژانس محافظت محیطی (EPA) بسیار جدی تلقی می شود.

و توصیه ی آنها بر این است که سطح رادون نباید از میزان مشخصی به مدت طولانی تجاوز کند. اقدامات اولیه به منظور کاهش میزان رادون باید شامل تهویه مناسب، آب بندی مسیرهای ورود رادون و تغییر استفاده از اتاق باشد. غلظت رادون بالای Bq 740 در دراز مدت نیازمند اقداماج جدی می باشد. سیستم سوخت و ساز بدن ما در حال حاضر در معرض تنش و سموم تضعیف شده است که این منجر به کاهش ایمنی بدن ما می شود. تلاش ما بر این است که با استرس های روزمره و ناهماهنگی ناشی از شیوه زندگی معاصر (که با نادیده گرفتن قوانین طبیعت به وجود آمده است) مقابله کنیم. و این کار با زندگی در خانه های ایمن و محافظت شده می تواند تا حدودی محقق شود.

ایمنی در برابر میدان های الکترومغناطیسی ناشی از منابع خارجی

منابع خارجی (خارج از خانه) تابش های الکترومغناطیسی غیر حرارتی (EMR) همه جا حضور دارند: دکل های مایکروویو، خطوط قدرت بالا، ایستگاه / رله انتقال الکتریکی، متر هوشمند، تلفن های همراه و تلفن های هوشمند. (به ویژه تلفن های هوشمند اضطراب آورتر هستند به دلیل اینکه برج مایکروویو که تلفن های همراه از آنها استفاده میکنند، صرف نظر از اینکه تلفن های همراه در حال استفاده هستند یا نه همیشه تابش دارند).

بسیار حیاتی است که توجه داشته باشید که منابع فوق از EMR غیر حرارتی هستند؛ آنها گرما تولید نمی کنند، و در نتیجه هشدار دهنده ای وجود ندارد که به وسیله ی آن مردم تشخیص دهند. اثرات ناشی از این امواج فیزیولوژیکی است و می تواند باعث آسیب های بیولوژیکی و اختلال در سوخت و ساز بدن شود. از آنجا که هیچ استاندارد دولتی برای ایجاد محدودیت قرارگیری در معرض تابش غیر حرارتی وجود ندارد یک فرد نمی تواند سطح قرار گیری خود را بدون استفاده از تجهیزات تخصصی ارزیابی کند. علاوه بر این، شرکت های مخابراتی اصرار دارند که سطح EMR محصولات و برج های خود را در سطح خوبی قرار دهند و محدودیت هایی که اعمال می کنند فقط مربوط به اثرات حرارتی امواج است.

سه شکل متفاوت تابش الکترومغناطیسی که از ابزارات ساخت بشر نشات می گیرند:

  1. میدان های ایستای الکتریکی و مغناطیسی
  2. میدان های متناوب الکتریکی و مغناطیسی 
  3. تابش های رادیو فرکانسی

خطرات ناشی از هرکدام از آنها بسته به نوع میدان، قدرت میدان، ولتاژ، جریان، بار، فرکانس و طول موج متفاوت است. مطالعات علمی بسیاری وجود دارد که توانایی آسیب رسانی این میدان ها به انسان ( و حیوان ها و گیاهان) را نشان می دهد. در سطح سلولی، مطالعات نشان می دهد که منجر به کاهش توانایی سلول در دفاع از خود، ایجاد اختلال در توانایی طبیعی سلول در تولید سلول های سالم می شود. برای مثال، زمانی که تلفن های همراه در مجاورت بدن قرار داده می شوند منجر به تولید سلول های اسپرم بی اثر و تخمک غیرقابل نفوذ، کاتالیز برخی از سلولها در بافت سینه و اخلال در عملکرد سد خونی-مغزی می شوند.

خوشبختانه، استانداردهایی برای اعمال محدودیت برای میزان قرارگیری انسان ها در معرض تابش های غیرحرارتی وجود دارد و همچنین راه هایی برای کاهش قرار گیری شخصی در معرض این میدان ها، بدون از دست دادن راحتی استفاده از ارتباطات مدرن، وجود دارد که بسیاری از آنها به راحتی قابل کاربرد و ترکیب کردن با امکانات موجود هستند.

محصولات تمیز کننده ی سالم

برای اینکه سلامتی خود را تضمین کنیم لازم است که خانه عاری از گرد و غبار، کپک، باکتری بیش از حد، آفت کش ها و آفات باشد. درآوردن کفش بیرون در منزل، راه رفتن با کفش بیرون در داخل منزل باعث می شود که آلودگی های بیرون به داخل خانه و روی فرش و موکت (جایی که بچه ها بر روی آن بازی میکنند) منتقل شوند. بهتر است در خانه تعدادی دمپایی برای استفاده ی مهمانان و اعضای خانواده داشته باشیم. از محصولات پاک کننده ی غیر سمی استفاده کنیم، متاسفانه در حال حاضر محصولات شیمیایی با مارک های متفاوت که ترکیبات سمی دارند و برای سلامتی مضر هستند به عنوان تمیز کننده در بازار وجود دارند. که استفاده از آنها می تواند باعث تجمع مواد سمی در خانه و لباس ها شود. خوشبختانه جایگزین های غیر سمی مناسبی برای این شوینده ها وجود دارد.هوای تازه حیاتی است، این یک دستاورد همه گیر است که همیشه هوای داخل خانه حتی در شهرستان ها چندین بار آلوده تر از هوای بیرون است. بنابراین ورود هوای آزاد به داخل خانه باید یک برنامه ی روتین برای تمیز کردن خانه باشد.

خلوص آب آشامیدنی

آیا آبی که شما استفاده می نوشید و حمام می کنید سالم است؟ اگر شما از آب چاههای مشترک یا خصوصی استفاده می کنید لازم است که آن را تست کنید. راه حل های متفاوتی برای جداسازی این ناخالصی ها از آب وجود دارد ولی اولین قدم پیدا کردن آلودگی و یا ناخالصی در آب است. در زیر تعدادی از ناخالصی ها و راه حل های فیلتر کردن آن ها اشاره می کنیم. بیماری هایی که مربوط به آلودگی های آبی می شوند ناشی از موادغذایی، حمام یا مصرف مستقیم می توانند ایجاد شوند. بیشتر آلاینده های مربوط به آب به شرح زیر هستند ولی محدود به این ها نیستند:

  • میکروبی
  • معدنی (شامل سرب، آزبست)
  • آلی (به غیر از میکروبی)
  •  آفت کش ها و علف کش

آلودگی های میکروبی شامل موجودات زنده، مانند باکتری ها، انگل ها، و جلبک ها، و همچنین ویروس ها (ویروس ها زنده در نظر گرفته نمی شوند چون آن ها نمی توانند بدون سلول میزبان تکثیر شوند.). در حالی که بیماری های ناشی از آب در کشورهای در حال توسعه شایع هستند، ایالات متحده و کانادا نیز شاهد افزایش در بروز بیماری های ناشی از آب در ارتباط با ویروس ها و انگل ها هستند. یک مثال برجسته، وجود باکتری لژیونلا در آب است که می تواند منجر به یک عفونت جدی-پنومونی شود. تنها سیستم فیلتر اصلی که قادر به فیلتر این باکتریسیت فیلتر سرامیک می باشد.

آلاینده های معدنی:

آلاینده های معدنی به کربن و هیدروژن محدود نمی شوند. معدنی شامل فلزات (و آلیاژهای آن ها، مانند آهن، مس، آلومینیوم، برنج، برنز)، مواد معدنی (مانند نمک، آزبست، سیلیکات، آرسنیک، فلوراید) و مواد شیمیایی مبتنی بر مواد معدنی و عناصر غیر فلزی، مانند سیلیکون، فسفر، آرسنیک، سرب، فلوراید، و کلر است. برخی از فلزات مواد مغذی لازم برای ردیابی سوخت و ساز بیوشیمی بدن ما هستند ولی مصرف بیش از حد آنها مانند کروم، مس، سلنیوم و سمی است. وجود سایر فلزات مانند سرب، آرسنیک، بریلیم، کادمیوم، تالیوم به هر میزان سمی است. بهترین وسیله شناخته شده برای حذف آلاینده های معدنی از آب به روش اسمز معکوس است.

آلاینده های آلی: 

آلاینده های آلی، آن هایی که یک پیوند بین اتم کربن و یک اتم هیدروژن (CH)دارند، میکروارگانیسم ها و انسان از ترکیبات آلی ساخته شده اند از آنجا که سال ۱۹۳۰، تولید مواد شیمیایی آلی مصنوعی تقریبا به طور تصاعدی افزایش یافته است. مواد شیمیایی آلی ناشی از کارخانه های صنعتی وارد آب های سطحی شده و در کشاورزی و غیره می توانند تاثیر گذارند. تنها راه حل برای حذف بسیاری از مواد شیمیایی آلی مصنوعی زغال چوب فعال شده است.

آفت کش ها:

آفت کش ها و علف کش یک زیر مجموعه از مواد شیمیایی آلی مصنوعی هستند که سزاوار توجه ویژه به عنوان آلاینده های آب می باشند. و بیشتر مبتنی بر نفت هستند. استفاده از این مواد شیمیایی در سال ۱۹۴۰ آغاز و علائم هشدار دهنده اوایل دهه ،۱۹۶۰ زمانی که دانشمندان شروع به درک آثار زیست محیطی بسیاری از این مواد شیمیایی در طولانی مدت کردند، آشکار شد. از آنجا که این ترکیبات در واقع می تواند در سلول های چربی متمرکز شوند آن ها در نهایت تا پایان عمر در بدن ما می توانند باقی بمانند. مؤثر ترین ابزار برای حذف آفت کش ها، علف کش ها، و دیگر مواد شیمیایی آلی مصنوعی اسمز معکوس است. فیلترهای کربن فعال نیز می تواند در از بین بردن آفت کش ها بسیار موثر باشد، اما آنها ظرفیت محدود دارند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که ۸۰ درصد از بیماری های عفونی در جهان از راه آب منتقل میشوند. اگر آب شیر شما توسط فرآیندهای ذکر شده در بالا فیلتر نیست، این احتمال وجود دارد که آب مورد استفاده ی شما در پخت و پز، شستن مواد غذایی و حمام کردن، آلوده باشد. شایان ذکر است که ویروس ها و انگل های تک سلولی در مقابل کلر مقاوم هستند.

زیست شناسی ساختمان

بهداشت حمایت از طرح رنگ

زندگی همیشه با نور همراه است. هر تک سلول زنده رنگ هایی از نور را دریافت و انتقال میدهد، حتی آن هایی که ترجیح می دهند در تاریکی زندگی کنند. بدن، ذهن و احساسات انسان ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به رنگ بسیار پاسخگو می باشند. رفاه و آسایش ما می تواند توسط طیف گسترده ای از محرک های محیطی مانند شرایط آب و هوایی (درجه حرارت هوا، فشار و رطوبت )، سطح صدا، مواد شیمیایی و به خصوص توسط تابش زمینه کیهانی و زمینی شامل ارتعاشات الکترومغناطیسی ناشی از رنگ به صورت مثبت یا منفی تحت تاثیر قرار گیرد. چشم انسان دارای توانایی تشخیص بیش از یک میلیون رنگ را دارا می باشد. نسبت رنگ ها در زندگی عاطفی ما مانند ادویه جات در مواد غذایی هستند.

رنگ های طبیعت تاثیر بسیار مثبتی بر ذهن انسان می گذارند به خصوص رنگ های زرد و همچنین آبی، قرمز و سبز که چشم انسان حساسیت بیشتری روی آنها دارد. بسیاری از جنبه های مختلف از جمله اشباعیت، بافت سطح ، کیفیت رنگ و همچنین کیفیت نور (نور طبیعی روز و یا نور مصنوعی) میزان و نوع اثر رنگ را تعیین می کنند. با این حال، باید در نظر بگیریم که تجربه رنگ یک امر ذهنی بسته به سن، جنس، و پیشینه قومی و نژادی، و نیز علایق شخصی فرد نیز بستگی دارد. رنگ زرد، نارنجی و یا قرمز رنگ های گرمی هستند که تمایل به هیجان را بیشتر می کنند. رنگ سبز، آبی و بنفش رنگ های آرام بخش و خنک کننده هستند. مثلا دکتر هاینریش Frieling، روانشناس رنگ آلمانی بعد از مطالعاتی بیان می کند که تخته سیاه به رنگ سیاه و سفید در همه جا، برای ذهن کودک سم است.

برجسته ترین دروازه دریافت نور در انسان، چشم است البته طیف گسترده ای از مولکول های نوری در تقریبا در هر بافت نیز موجود است که به عنوان گیرنده رنگ می توانند عمل کنند. جذب انرژی نور بستگی به طول موج رنگ بستگی دارد. رنگ های گرم قرمز، نارنجی و زرد، و همچنین مادون قرمز با توجه به طول موج نسبتا طولانی خود، قادر به نفوذ به لایه های عمیق تری از بافت هستند. از آنجا که رنگ های خنک کننده مانند سبز، آبی، بنفش، و اشعه UV طول موج کوتاه تری دارند در سطح پوست جذب می شود. اثرات فیزیولوژیکی رنگ به ترکیب خاص فرکانسی نور، مقدار انرژی تابشی انجام شده توسط فوتون از یک رنگ خاص، و تبدیل آن به گرما و یا شیمیایی و همچنین انرژی الکتریکی وابسته است.

رنگ های موجود در محیط زندگی ما اثر مستقیمی بر روی رفاه ما دارد بنابراین به عنوان مثال، دمای یک اتاق با رنگ سبز آبی، معمولا به اندازه ی۳ درجه خنک تر از اتاق نارنجی رنگ حس می شود. موسسه ملی سرطان و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا توصیه به دقت در انتخاب طیفی رنگی در میوه ها و سبزیجات برای حفظ حداکثر سلامت می کند. این یک واقعیت علمی است که رنگدانه های گیاهی که در مواد غذایی ما به طور طبیعی به عنوان آنتی اکسیدان و ضد سرطان وجود دارند. شدت رنگ آن ها ما را به میزان تراکم مواد مغذی در آن ها هدایت می کند.

استفاده از مواد طبیعی و غیر سمی در سطوح

دکتر ویلیام رائی مدیر مرکز بهداشت محیط در دالاس، می گوید که بدن ما مانند یک ظرفی است که هر روز ما آلاینده هایی از طریق خوردن مواد غذایی، آبی آشامیدنی، و تنفس هوا وارد آن می کنیم. برخی از آلاینده ها در بافت چربی (چربی) بدن ما ذخیره می شود، برخی برای تولید انرژی استفاده شده، و بقیه دفع می شوند. هر فرد دارای یک آستانه ای برای تحمل آلاینده در محیط دارد. با استفاده از قیاس دکتر رائی، با گذشت زمان، در صورتی که ظرف پر شود، نتیجه این خواهد بود که واکنش های آلرژیک یا حساسیت بیش از حد به مواد شیمیایی زیست محیطی در بدن ما اتفاق می افتد. مواد مختلفی در سطوح مختلف ساختمان ها به کار برده می شود که باید اقداماتی برای پیامدهای بهداشتی آن در نظر گرفته شود. به عنوان یک مثال: بسیاری از رنگ های موجود حاوی مواد شیمیایی هستند که به عنوان آلاینده های خطرناک هوا توسط سازمان حفاظت محیط زیست ذکر شده است. از آنجا که ترکیبات آلی فرار نقش زیادی در از بین بردن اوزون سطح زمین دارد، دستورالعمل انتشار این ترکیبات برای بخش عمده ای از محصولات مصرفی شامل پوشش های ساختمانی و پوشش های روکاری خودرو محدود به لیتر/ گرم ۲۵۰ اعلام شده است. با این حال پس از رنگ آمیزی تازه، سطح این ترکیبات آلی در فضای داخلی می تواند به ۱۰۰۰ برابر در مقایسه با سطوح در فضای باز افزایش یابد. انتخاب محصولاتی با گواهی انتشار رنگ کمتر می تواند در مقایسه با رنگ معمولی (حاوی تا g 800 ترکیبات آلی فرار در هر لیتر) می تواند روش سالمتری باشد. با این حال، مهم است که بدانیم چیزی که دارای برچسب “سبز” می باشد لزوما به معنی کاملا بی ضرر بودن آن نیست. ترکیبات آلی فرار هر چند به میزان کم در آفت کش ها و بسیاری از رنگ های لاتکس نیز ممکن است وجود داشته باشند. قوانین زیست شناسی ساختمانی حدالامکان استفاده از مواد طبیعی دلپذیر و بدون رایحه شامل چوب طبیعی، چوب پنبه و خاک رس را برای استفاده در سطوح ساختمان پیشنهاد میکند. یک روش مناسب برای آگاهی از ترکیبات و میزان سمیت مواد، رجوع به برگه اطلاعات ایمنی مواد است. هرچند ممکن است در این برگه اطلاعات کاملی موجود نباشد ولی آگاهی خوبی در مورد محصولات می تواند بدهد.

از بین بردن مواد سمی حاصل از احتراق

سوخت گاز، نفت، زغال سنگ، چوب، و سایر محصولات سوختی در داخل خانه، می تواند اکسیژن ارزشمند داخلی را مصرف کند مگر اینکه هوای لازم برای احتراق از خارج از منزل عرضه می شود. محصولات حاصل از احتراق در داخل ساختمان می تواند عواقب جدی براب سلامت داشته باشد. احتراق در داخل ساختمان شامل شومینه، اجاق چوب؛ لوازم گاز سوز مانند آب گرم کن؛ کوره، بخاری گازی ؛ و چراغ نفتی و نفت سفید می تواند باشد. که منجر به تولید گازهای گلخانه ای مضر شامل : دی اکسید نیتروژن، اکسید نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، هیدروژن سیانید، مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، فرمالدئید، ذرات معلق، و هیدروکربن های حاصل از دود گاز طبیعی مانند بوتان، پروپان، پنتان، متیل پنتان، بنزن، و زایلن می شوند. اثرات اولیه مواجهه با این گازها در سیستم قلبی و عروقی و عصبی مشاهده می شوند، ولی می توانند هر یک از اعضای بدن را تحت تاثیر قرار دهند. برخی از نشانه های اولیه ی قرار گیری در معرض دود گاز عبارتند از: افسردگی، خستگی، تحریک پذیری، ناتوانی در تمرکز و آسیب عصبی. گازهای خطرناک می توانند از محل اتصالات لوله ها نشت کرده و در صورت عدم شناسایی منجر به اثرات زیانبار جدی شوند.

همه ی افرادی که از لوازم گاز سوز استفاده می کنند باید مانیتور مونوکسید کربن خریداری و استفاده نمایند. معمولترین گازی که در موقع احتراق بویژه در طول احتراق ناقص تولید می شود مونوکسید کربن است. و به سرعت در سراسر خانه (و یا مدرسه یا دفتر) پخش می شود. قرار گیری مزمن در معرض آن می تواند موجب بروز حساسیت های شیمیایی متعدد شود. مونوکسید کربن با عملکرد کبد در سم زدایی تداخل کرده و باعث تجمع مواد سمی می شود. سایر اثرات مواجهه مزمن مونوکسید کربن شامل آریتمی قلب، کاهش توانایی های شناختی، گیجی و خستگی هستند. از آنجا که این گاز بی بو است سالیانه موارد بسیاری از مرگ در ارتباط با آن گزارش می شود. با تهویه ی مناسب و تست و درزگیری به موقع وسایل احتراق می توان از خطرات ناشی از نشت احتمالی این گازها جلوگیری کرد. با این حال، حتی منابع حداقلی تولید این گازها از خانه های بیماران حساس به مواد شیمیایی به منظور حفظ سلامتی آنها باید برداشته شود.

ایمنی در برابر EMR در خانه

از آنجایی که امواج الکترومغناطیسی قابل مشاهده و لمس نیستند اکثر مردم در مورد آن ها کم فکر می کنند. ولی روز به روز تعداد بیشتری از افراد تحت تاثیر این امواج قرار می گیرند. انواع تابش های الکترومغناطیسی که در یک ساختمان تجاری یا مدرسه می توانند تولید شوند بسیار زیادند که در زیر با تفصیل بیان می شوند. بیماری مربوط به حساسیت الکترومغناطیسی در جامعه و در مقیاس جهانی در حال افزایش است این بیماری شامل آلرژی ها، سندرم خستگی مزمن، اختلالات عصبی (مانند اوتیسم)، بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن، سرطان، و آلزایمر است.

منابع تولید

منابع بسیاری برای تولید امواج الکترومغناطیسی از ابزارآلات ساخت انسان و همچنین منابع طبیعی تولید این امواج وجود دارد که ما در معرض آن ها هستیم تعدادی از آن ها در زیر لیست شده است:

  • منابع میدان های متناوب الکتریکی: ولتاژ AC برق در نصب و راه اندازی، کابل، لوازم خانگی، رسانه ها، دیوارها، کف، تخت، خطوط برق پرقدرت
  • منابع میدان های مغناطیسی متناوب: جریان AC در تاسیسات الکتریکی، کابل ها، لوازم خانگی، ترانسفورماتور، موتور، خطوط برق و راه آهن
  • منابع تابش فرکانس رادیویی: فن آوری تلفن همراه، فرستنده RF، پخش، سیستم های خط دید مستقیم ، رادار، نظامی، تلفن های بی سیم
  • منابع میدان های الکتریکی مستقیم: فرش مصنوعی، پرده و منسوجات، کاغذ دیواری وینیلی، اسباب بازی ها ، تلویزیون و یا صفحه نمایش کامپیوتر و …
  • منابع میدان های مغناطیسی مستقیم: قطعات فولاد در تخت، تشک، مبلمان، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی؛ جریان DC در اتومبیل ها ، سیستم های فتوولتائیک …
  • منابع رادیواکتیویته: مصالح ساختمانی، سنگ، کاشی، سرباره، مواد زائد، تهویه، تابش زمینی، محیط …
  • منابع اختلالات زمین شناسی: جریان ها و رادیواکتیویته در زمین؛ اختلالات محلی ناشی از گسل ها، شکستگی ها، مسیرهای آب زیرزمینی …
  • منابع صدا و لرزش: سر و صدای ترافیک، ترافیک هوایی، ترافیک قطار، صنعت، ساختمان، دستگاه، ماشین آلات، موتور، ترانسفورماتور ها و… نگرانی های عمومی و سوال در مورد قرار گرفتن در معرض EMF در نتیجه ی پوشش رسانه ای تحقیقات انجام شده، افزایش یافته است.

برخی از افراد که به میدان های الکترومغناطیسی موجود در محیط حساسیت داشته اند مدت ها قبل از “مقامات و کارشناسان” آگاه شدند که مشکلی وجود دارد. یکی از اصول اساسی احتیاطی اصل ما را به از تجربیات افراد حساس استفاده کنیم و این باید از هر دو منظر یافتن راه حل برای مشکل آن ها و همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه برای سالم ماندن سایرین باشد. بعضی از اقداماتی که به صورت رایگان می توانید انجام دهید:

  1. کنار گذاشتن تلفن همراه در خانه و یا خاموش کردن آن
  2. استفاده از تلفن های سیمی، جدا نمودن تلفن های بی سیم خود از منبع برق در هنگام استفاده، به خصوص قبل از خواب
  3. خاموش کردن دستگاه وای فای در زمان های عدم استفاده به خصوص قبل از خواب
  4. حفظ حداقل فاصله شش فوت بین تخت خود و تمام دستگاه های الکتریکی
  5. قطع کردن مدارهای مربوط به کابل های اتاق خواب قبل از خواب

گرمایش تابشی سالم

گرمای تابشی از دیدگاه سلامت و آسایش دارای مزایای زیر است:

• حرارت ملایم تولید می کند و باعث سوختن گرد و غبار موجود در هوا نمی شود

• بیصدا است

• احتمال نشت و تجمع گرد و خاک وجود ندارد

به آسانی تولید حرارت می کند

نمونه هایی از روش های تابش گرمایی آب یا بخار داغ رادیاتور، بخاری سنگ تراشی، حرارت خورشیدی منفعل هستند.

رادیاتور: رادیاتورها از لحاظ تاریخی رایج ترین شکل از تولید کننده ی گرمای تابشی هستند. که اخیرا مدل های جدید آنها در طرح های نوآوانه و هوشمندانه ای تولید می شوند. همچنین گرمای تابشی از نظر بیولوژیکی برای مردم مفید تر می باشد.

تابش کفی: سیستم های گرمایش از کف در حال رایج شدن است. فاصله بین ردیف لوله ها، توسط محاسبات از دست دادن حرارت تعیین می شود. با محاسبه ی گرمای اتلافی بر اساس جزئیات ساخت و ساز مانند عایق، اندازه پنجره و مکان، یک بازنمایی صحیح انرژی را می توان برای تعیین بهترین طرح، مدل کرد. انواع مختلفی از لوله ها برای سیستم های گرمایش کفی از جمله مس، پلی اتیلن کراس لینک و لاستیک مصنوعی وجود دارد. رادیاتور معمولا از لوله مسی ساخته شده و آب حاوی ضدیخ خوراکی و گلیکول، بین لوله و دیگ بخار گردش می کند. در سیستم گرمایش کفی طراحی طوری است که قسمت های مختلف خانه را می توان جداگانه از نظر دمایی کنترل کرد به طوری که مثلا دمای اتاق خواب را کمتر و یا حمام را روی دماهای بالاتر تنظیم کنیم. از دیدگاه زیست شناسی ساختمانی استفاده از گرمایش کف تابشی ممکن است با توجه به اثرات بیولوژیکی ناشی از گردش آب در زیر ساختمان مطلوب نباشد. به همین دلیل، زیست شناسی ساختمان کف تابشی (آب) گرم را توصیه نمی کند. و در صورتی که امکان تبدیل آن وجود نداشته باشد توصیه می شود که پمپ ها در مدتی که ساکنان ساختمان در ساختمان حضور ندارند کار کنند.

حفاظت صوتی در دیوارها و پنجره ها

خواص اکوستیکی یک خانه هم می تواند آن را به یک محل آرام و هم به یک محل تنش زا تبدیل کند. دیوارهایی که رنگ های متخلخل دارند تمایل به جذب صدا و در مقابل آن هایی که صاف و صیقلی هستند موجب بازتاب صدا می شوند. سطحی از صدا که در آن یک فرد آشفته می شود بستگی به خصوصیات فردی افراد دارد و برای هر کس متفاوت است.

زیست شناسی ساختمانی عوارض ناشی از قرار گیری در معرض سر و صدا را : از دست دادن تمرکز فکری (مدرسه) کار؛ افزایش فشار خون؛ آزادسازی هورمون استرس؛ انقباض رگ های خونی (تنگی)؛ کاهش هضم و ابتلا به زخم معده عنوان کرده است.

انواع مختلفی از سر و صدا که وجود دارد: انتقال سر و صدا از طریق دیوارها در داخل یک خانه، سر و صدا ناشی از خارج مانند هواپیما و ترافیک، سرو صداهایی در قالب لرزش و ناشی از تجهیزات مکانیکی…

برخی از توصیه های زیست شناسی ساختمان:

  • هنگام طراحی خانه اتاق خواب باید در محلی آرام و بدون سر و صدای انتخاب شود 
  • دیوارهای خانه در صورت امکان متخلخل طراحی شوند
  • دیوارهای ساخته شده از مواد خاصی صدا را بیشتر جذب می کند
  • دور کردن تجهیزات مکانیکی از مناطق زندگی

زیست شناسی ساختمان

کنترل رطوبت و نفوذ از طریق دیوارها

در تاریخ ساختمان سازی تا همین اواخر اغلب پوشش های ساختمانی (دیوار، کف و سقف) از مواد موجود در طبیعت مانند سنگ، خاک رس، الیاف کشاورزی و چوب ساخته می شد این مواد به طور طبیعی دارای غشاهایی برای نفوذ بخار بودند که در اصطلاحات زیست شناسی ساختمان به آن دیوارهای تنفس پذیر می گویند. زمانی که تصمیم گرفته شد ساختمان ها را در مقابل نفوذ بخار آب مقاوم کنند استفاده از لایه های پلاستیکی نفوذ ناپذیر لازم به نظر رسید زیرا در ساختمان هایی که به طور معمول از مواد طبیعی ساخته می شدند از قطعات چوبی و لایه های پشم شیشه استفاده می شد که در صورت نفوذ بخار آب، این بخارات در داخل پشم شیشه تبدیل به قطرات آب شده و با مرور زمان موجب از بین رفتن چوب می شدند. دیوار مرطوب نه تنها یک مشکل برای مصالح ساختمانی محسوب می شود بلکه رشد آفات مانند مورچه و موریانه را در دیوار تسهیل می کند و همچنین می تواند منجر به بیماری ساکنان شود. زیست شناسی ساختمانی به شدت استفاده از دیوارهای حجیم برای پوشش ساختمان را توصیه می کند. استفاده از مواد جایگزین مانند کاه و گل یا انواع خاصی از بلوک های تولید شده می تواند سپر مناسبی در برابر نفوذ رطوبت به داخل ساختمان باشد. زیست شناسی ساختمانی علمی جذاب است. که در طراحی ساختمان های سالم برای خانه ها، مدارس، و محل کار که در هماهنگی با محیط زیست باشند کمک می کند.

 با کلیک بر روی هر یک از ۱۳ گزینه گفته شده از اصول ساختمانی سالم و به روز آگاه شوید.

  1. وجود تهویه کافی برای ایجاد و حفظ آب و هوای سالم در داخل ساختمان و به خصوص نحوه ی تعامل با محیط اطراف بسیار مهم است. برای آشنایی با اصول تهویه از منظر زیست شناسی ساختمانی بر روی ۱ روی ساختمان یا لیست عناوین کلیک کنید.
  2. زیست شناسی ساختمانی پنج راه ساده برای سالم سازی محیط خواب برای شما پیشنهاد میکند. برای آگاهی از نحوه ی سالم سازی محیط خواب خود بر روی عدد ۲ روی ساختمان یا لیست عناوین کلیک کنید.
  3. خانه ها، مدارس و ساختمان های اداری باید محیطی آرام و عاری از تنش و استرس باشد تا بدن امکان بازسازی و بهبود خود را داشته باشد. برای آگاهی از نکات مهم از منظر زیست شناسی ساختمان بر روی عدد ۳ روی ساختمان یا لیست عناوین کلیک کنید.
  4. هیچ استاندارد دولتی برای میزان قرارگیری در مقابل میدان های الکترومغناطیسی با اثرات غیر حرارتی مانند امواج تلفن های همراه، خطوط انتقال برق، دکل های مایکروویو و تلفن های هوشمند وجود ندارد. برای آگاهی از استانداردهای زیست شناسی ساختمانی در مورد این مسئله ی مهم بر روی عدد ۴ روی ساختمان یا لیست عناوین کلیک کنید.
  5. برای اینکه سلامتی خود را تضمین کنیم لازم است که خانه عاری از گرد و غبار، کپک، باکتری بیش از حد، آفت کش ها و آفات باشد. محصولات غیر سمی و ضدحساسیت زیادی وجود دارد. برای آگاهی از توصیه های زیست شناسی ساختمان در این مورد بر روی عدد ۵ روی ساختمان یا لیست عناوین کلیک کنید.
  6. یماری هایی که مربوط به آلودگی های آبی می شوند ناشی از موادغذایی، حمام یا مصرف مستقیم می توانند ایجاد شوند. بیشتر آلاینده های مربوط به آب به شرح زیر هستند ولی محدود به این ها نیستند: میکروبی، معدنی (شامل سرب، آزبست)، آلی (به غیر از میکروبی)، و آفت کش ها و علف کش. برای آگاهی از توصیه های زیست شناسی ساختمان در این مورد بر روی عدد ۶ روی ساختمان یا لیست عناوین کلیک کنید.
  7. رنگ های موجود در طبیعت به خصوص رنگ هایی که چشم به آن ها حساس است، تاثیر بسیار مثبتی روی انسان دارند. رنگ های مختلف و متضاد، احساسات متضاد و همچنین تاثیرات فیزیکی متفاوتی را فعال می کنند. به منظور آگاهی بیشتر در این مورد بر روی عدد ۷ روی ساختمان یا لیست عناوین کلیک کنید.
  8. قوانین زیست شناسی ساختمانی گزینه هایی برای انتخاب مواد مناسب طبیعی و غیر سمی و همچنین بدون رایحه یا حاوی رایحه ی طبیعی برای استفاده در سطوح منازل پیشنهاد می دهد. که کمترین حدی از افزودنی را دارا می باشند برای آگاهی از این پیشنهادات بر روی عدد ۸ روی ساختمان یا لیست عناوین کلیک کنید.
  9. در ساختمان های امروزی که معمولا از نظر مصرف انرژی بهینه ساخته می شوند، گازهای تولید شده ناشی از احتراق در وسایل گرمایشی می تواند مسائل و مشکلات جدی را به وجود آورد. قرارگیری مزمن در معرض این گازها می تواند منجر به آسیبهای خفیف مغزی، اختلال در غدد درون ریز و آسیب های سلولی شود. برای آگاهی از راه حل های زیست شناسی ساختمانی بر روی عدد ۹ روی ساختمان یا لیست عناوین کلیک کنید.
  10. مشکلات مربوط به حساسیت الکترومغناطیسی امروزه روز به روز در حال افزایش است. که این مشکلات شامل آلرژی ها، سندرم خستگی مزمن، اختلالات عصبی (مانند اوتیسم)، بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن، سرطان، و آلزایمر است. در اینجا روش هایی ساده و بدون هزینه برای کاهش مواجهه با این میدان ها ارائه می کنیم. برای آگاهی از این روشها بر روی عدد ۱۰ روی ساختمان یا لیست عناوین کلیک کنید.
  11. در روزهای زمستانی ما از قرارگرفتن در مقابل نور خورشید از پشت پنجره احساس لذت می کنیم. به همین دلیل استفاده از سایر روش های گرمایشی تابشی نیز لذت بخش می باشد. برای آگاهی بیشتر در مورد این مسئله برای آگاهی از این روش ها بر روی عدد ۱۱ روی ساختمان یا لیست عناوین کلیک کنید.
  12. خواص اکوستیکی یک خانه هم می تواند آن را به یک محل آرام و هم به یک محل تنش زا تبدیل کند. دیوارهایی که رنگ های متخلخل دارند تمایل به جذب صدا و در مقابل آن هایی که صاف و صیقلی هستند موجب بازتاب صدا می شوند. برای آگاهی از راه حل های زیست ساختمانی بر روی عدد ۱۲ روی ساختمان یا لیست عناوین کلیک کنید.
  13. در تاریخ ساختمان سازی تا همین اواخر اغلب پوشش های ساختمانی (دیوار، کف و سقف) از مواد موجود در طبیعت مانند سنگ، خاک رس، الیاف کشاورزی و چوب ساخته می شد که با توجه به طبیعت آن ها رطوبت می توانست وارد ساختمان شود. در سالهای اخیر برای کاهش نفوذ پذیری از لایه های پلاستیکی در دیواره های ساختمان ها استفاده می شود.