توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
برچسب شیشه ی ضد امواج الکترومغناطیس

برچسب شیشه ی ضد امواج الکترومغناطیس

برچسب شیشه ی ضد امواج الکترومغناطیس را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم.

همان طور که می دانید امواج الکترومغناطیس با توجه به ماهیتی که دارند می توانند از موانع عبور کنند و سلامت انسان ها را به خطر بیندازند. این امواج قابلیت عبور از دیوارهای بتنی، پنجره ها، در، سطوح فلزی و چوبی و… دارند.

برای کاهش مضرات امواج الکترومغناطیس انواع پوشش ها مورد توجه و بررسی محققین قرار گرفته اند. از جمله می توان به برچسب شیشه ی ضد امواج الکترومغناطیس اشاره نمود. این برچسب ها برای جلوگیری از سیگنال های خروجی از منابع خارجی مانند ماکروویو، برج های تلفن همراه، تلفن بی سیم، سیگنال های wi-fi و… می باشند.

ویژگی های برچسب شیشه ی ضد امواج الکترومغناطیس

برچسب شیشه ی ضد امواج الکترومغناطیس به صورت یک فیلم بسیار نازک بر روی شیشه ها نصب می شود که شفاف است. فیلم پنجره شامل یک لایه بازتابنده نور و یک لایه جذب مادون قرمز است. از ویژگی های منحصر بفرد آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انتقال نور تا ۷۲ درصد
  • محافظت در برابر امواج الکترومغناطیس رادیویی  تا ۹۹/۹۹  درصد
  • حفظ ظاهر اصلی شیشه و بازتاب پذیری بالای نور
  • جلوگیری از شکست شیشه
  • کنترل عالی حرارت خورشیدی تا ۵۵ درصد و کاهش هزینه های خنک کننده در تابستان
  • حفظ۳۰ درصد گرما در زمستان
  • مسدود کردن ۹۹ درصدی ورود امواج ماوراء بنفش
  • مسدود کردن ۹۵ درصدی اشعه مادون قرمز
  • جلوگیری از پیری زودرس پوست و برخی از سرطان های پوستی
  • قابل نصب بروی تمامی شیشه ها
  • نصب آسان

هدف کلی استفاده از این برچسب ها جلوگیری از ورود امواج الکترومغناطیس و عبور نور مرئی می باشد.

مواد مختلفی با خاصیت جذب مادون قرمز و عبور نور برای استفاده در این برچسب ها پیشنهاد می شود مانند انواع مختلف رزین ها، فلزات و… .

امواج الکترومغناطیس دارای مقادیر متفاوت در محدوده های مختلف می باشند. بنابراین انواع گوناگونی از این برچسب ها برای مکان های مختلفی وجود دارد. با توجه به مکان مورد نظر و نوع امواج الکترومغناطیس مجاور آن این برچسب ها متفاوت عمل می کنند.

نحوه اجرای بر چسب ها

یک فیلم نازک برای پوشش پنجره شامل یک لایه جذب مادون قرمز است که یک طرف این فیلم، ماده جذب مادون قرمز وطرف دیگر لایه بازتابنده نور قرار گرفته و یک لایه چسب حساس به حرارت به لایه چسبنده روی شیشه قرار گرفته است. لایه چسب با ایجاد کمی رطوبت و فشار به راحتی به سطح مورد نظر متصل می شود.

برای راحتی نصب و زیبایی در کار، ضخامت برچسب ها بین ۱۰ تا ۱۰۰ میکرومتر، ترجیحا بین۲۰ تا۵۰ میکرومتر می باشد.

شتستشوی این برچسب ها بسیار راحت می باشد و می توان با استفاده از مواد شوینده به آرامی با اسفنج آن ها را پاک نمود. استفاده از وسایل تیز و برنده و مواد شوینده آمونیاکی برای شتستشو ممنوع می باشد.

بیشتر سازمان های دولتی و مراکز آموزشی و بهداشتی و… استفاده از نکات ایمنی را برای کارکنانشان ملزوم دانسته و برای ایمنی بیشتر آن ها در برابر امواج الکترومغناطیس از امکاناتی نظیر کاغذ دیواری ضد امواج، کاور وای فای، رنگ ضد امواج، پرده های ضد امواج، برچسب شیشه ها و…. استفاده و پیشنهاد می کنند.

منابع:

http://www.slt.co/products/RFShieldingWindowFilm/RFWindowFilm-SignalProtect-Clear.aspx#ManualAnchor

https://www.devonwindowtinting.co.uk/emf-rf-shielding-window-film/

 Hood, Thomas G., Steve M. Vincent, and Stephen W. Mellentin. “Multiple pane glass unit with electrically conductive transparent film for use as radiation shield.” U.S. Patent No. 4,613,530. 23 Sep. 1986.