توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
۱۰ نکته برای کاهش اثرات مخرب امواج موبایل

برای کاهش امواج موبایل از تلفن همراه خود ایمن تر استفاده کنید

پرتوهای ساطع شده از موبایل و گوشی های هوشمند، به اندازه ای که تولیدکنندگان آن ها ادعا می کنند بی خطر نیستند. از این رو، Arzetkeammer  (انجمن پزشکی وین) بر آن شده تا در مورد اثرات مضر این دستگاه ها و دیدگاه های پزشکی موجود به عامه مردم اتریش اطلاعاتی ارائه دهد.

از سوی دیگر، امروزه دستگاه های الکترونیکی از جمله موبایل بخش جداناپذیری از زندگی بشر هستند، بنابراین افزایش آگاهی در مورد مضرات موبایل و امواج الکترومغناطیسی، راهکارهای کاهش و مقابله با آن ها موضوع قابل بحثی میباشد.

امروزه موسسات تحقیقاتی درارتباط با مضرات امواج الکترومغناطیسی ساتع شده از تلفن همراه و دیگر مولد های امواج الکترومغناطیسی تحقیقات بسیاری انجام داده اند.

براساس این تحقیقات راهکارهایی در جهت استفاده ایمن تر و کاهش تاثیر امواج الکترومغناطیسی موبایل بر بدن انسان ارایه شده است.

تاثیرات مخرب امواج موبایل بر بدن انسان

۱- تا حد امکان تماس های تلفنی خود را کوتاه کنید.

در مواقع غیر ضروری به جای استفاده از گوشی موبایل از تلفن های ثابت و پیامک استفاده کنید، کودکان و نوجوانان تنها برای تماس های ضروری از موبایل استفاده کنند

۲- فاصله را رعایت کنید

در هنگام شماره گیری، گوشی موبایل را دور از بدن خود نگه دارید. حداقل فاصله بیان شده در راهنمای دستگاه را رعایت نمایید. از هدست و یا اسپیکر موبایل استفاده کنید.

افرادی که ایمپلنت های الکترونیکی (مثل دستگاه تنظیم ضربان قلب و پمپ انسولین و…) دارند باید فاصله مجاز با این دستگاه ها رارعایت نمایند.

۳- هنگام استفاده از هدست یا اسپیکر، آن را نزدیک بدن خود قرار ندهید.

زنان باردار باید تا حد امکان احتیاط نمایند. در صورتی که مردان گوشی موبایل را در جیب شلوار خود قرار دهند، روی قدرت باروری آنها اثر خواهد داشت. بهتر است گوشی موبایل در جیب کت، جیب پشتی لباس یا در کیف دستی شخصی حمل شود.

۴- از گوشی موبایل در وسایل نقلیه (مثل اتومبیل ، اتوبوس و قطار ) استفاده نکنید.

 در غیاب آنتن های خارجی، میزان تشعشعات در داخل وسایل نقلیه بسیار زیاد است. به علاوه بهتر است کاربران برای حفظ سلامت خود درون وسایل نقلیه از تلفن همراه استفاده نکنند.

۵- در اغلب موارد به صورت آفلاین یا در حالت پرواز از گوشی موبایل خود استفاده کنید.

برای گوش دادن به موسیقی، استفاده از دوربین، ساعت زنگ دار، ماشین حساب و بازی های آفلاین نیازی به استفاده از اینترنت ندارید، بنابراین توصیه میشود در مواقع غیر ضروری بویژه هنگام خواب و استراحت گوشی موبایل خود را در حالت پرواز قرار دهید.

۶- از برقراری تماس تلفنی در محیط هایی که گیرنده ضعیف است (مثل آسانسور و زیرزمین و…) اجتناب کنید.

در چنین مواردی گوشی موبایل قدرت انتقال اطلاعات خود را افزایش می دهد، درهنگام استفاده از موبایل در چنین محیط هایی از هدست یا بلندگو استفاده کنید.

۷- اپلیکیشن های کمتر به معنی تشعشعات کمتر است.

 تعداد اپلیکیشن ها را به حداقل برسانید و برنامه های غیر ضروری را غیرفعال کنید.

“Mobile Service” و” “Data Network Modeرا غیر فعال کنید و گوشی های هوشمند را به گوشی های موبایل معمولی تغییر دهید. تا جایی که می توانید از محیط های دارای تشعشع و از تابش های غیر لازم محیط دوری کنید.

۸- تماس های تلفنی خود در منزل و محل کار را با استفاده از تلفن ثابت انجام دهید.

از اینترنت خطوط ارتباطی تلفن ثابت (مثل ADSL، VDSL، فیبرهای نوری و …) پرتو ساطع نمی شود. این ابزارها سریع و ایمن هستند ولی باید از تشعشعات مربوط به DECT تلفن های ثابت، نقاط درسترس وای-فای و مودم های LET اجتناب کرد.

۹- از گوشی های موبایل با SAR کمتر استفاده کنید.

در صورت امکان گوشی موبایلی را خریداری کنید که مقدار SAR آن ها بسیار کم بوده و دارای آنتن خارجی هستند.

۱۰- در هنگام رانندگی پیام ندهید.

همواره، حواس پرتی در حین رانندگی عامل ایجاد خطر برای شما و دیگران است.