توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
امواج الکترومغناطیس منتشر شده از هدفون های بلوتوثی

امواج الکترومغناطیس منتشر شده از هدفون های بلوتوثی

ظهور فناوری ارتباطات، داده ها و صدا را به یک شبکه واحد متصل کرده و کارکنان را قادر می سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اختراع انواع هدفون ها از جمله هدفون های بلوتوثی برای مکالمه و گوش دادن کار را بسیار ساده تر کرده است.

میزان تابش امواج رادیویی از هدفون های بی سیم نسبت به نوع سیم دار بسیار بیشتر است. این امواج خطراتی را به دنبال دارند.

خطر ناشنوایی توسط هدفون ها

امواج الکترومغناطیس توسط هدفون ها انتشار می یابند. استفاده از هدفون ها ناشنوایی را تشدید می کند. این آسیب ناشی از شوک صوتی و امواج الکتریکی و امواج الکترومغناطیس هدفون بوجود می آید. تکرار این واقعه، باعث آسیب به بخش های داخلی گوش می شود. افت شنوایی از نشانه های اولیه این آسیب می باشد. همچنین رشد باکتری ها افزایش پیدا کرده و عفونت های گوش را تشدید می کند. همچنین فشرده کردن هدفون باعث بروز سردرد و سرگیجه های شدید می شود.

محدوده ی فرکانس بلوتوث

فرکانس بلوتوث در محدوده ی ۲/۴ گیگاهرتز می باشد. فرستنده های بلوتوث در سه نوع بطور متداول در اطراف ما قرار دارند.

نوع اول: قوی ترین نوع با قدرت انتقال ۱۰۰ مگاوات و برد بیشتر از  ۱۰۰ متر. این نوع از بلوتوث معمولا از دستگاه های برقی بزرگ تر مانند لپ تاپ قرار می گیرند. این میزان از قدرت برای پردازش اطلاعات ورودی و خروجی بوجود می آید تا داده های سریعتر انتقال یابند.

نوع دوم: معمولا در تلفن همراه و دستگاه های الکتریکی کوچک یافت می شوند و دارای قدرت انتقال ۵/۲ مگاوات در محدوده ی ۱۰ متر فعالیت دارند.

نوع سوم: ضعیفترین نوع با محدوده فرکانسی ۱ مگاوات در کمتر از ۱۰ متر.

از مهم ترین مشخصات تلفن همراه چک کردن نوع فرکانسی هدفون بلوتوث آن می باشد. بطور کلی یک هدفون بلوتوثی، میزان بلوتوث تلفن همراه را کاهش می دهد اما، مقدار آن بسیار کم و قابل چشم پوشی می باشد.

خطرات ناشی از هدفون های بلوتوث

طبق مطالعات انجام شده توسط مارتینز و بورتالو در سال ۲۰۰۹ در انجمن سرطان آمریکا، هدفون های بلوتوث در هنگام ارتباط با تلفن همراه، سطح SAR را در ناحیه ی سر دچار اختلال می کنند. امواج الکترومغناطیس منتشر شده از بلوتوث هدفون ها فقط به مدت ۲ ساعت در روز باعث بروز بسیاری از بیماری ها از جمله افزایش فشار خون، آسیب های جبران ناپذیر به DNA، اختلال در شنوایی و … می شود.

طبق تحقیقات انجام شده، نرخ جذب ویژه (SAR) بلوتوث هدفون در داخل و اطراف گوش انسان ۲۳/۰ وات بر کیلوگرم است. هدفون ها به عنوان یک آنتن برای برقراری ارتباط عمل می کنند.

هدفون های سیمی نیز میزان تشعشع امواج الکترومغناطیس را کاهش نمی دهند، بلکه تابش امواج الکترومغناطیس را سریعتر به مغز ارسال می کنند.

فرکانس امواج رادیویی منتشر شده از هدفون ها به راحتی در بافت زنده سلولی  نفوذ می کنند. قرار گرفتن در معرض امواج ناشی از هدفون ها باعث بروز بیماری های از جمله موارد زیر می شود:

  • ناشنوایی
  • کوری
  • سردردهای مداوم
  • سرطان
  • لوسمی
  • تومورهای مغزی
  • اوتیسم
  • سقط جنین
  • ریزش مو
  • بیمار های خود ایمنی و…

هدفون های لوله هوا

ایمن ترین هدفون ها، نوع لوله هوا است. این نوع از هدفون، هیچ گونه اجزای بی سیم ندارد و صدا را اجرا نمی کند بلکه دارای یک لوله ی توخالی است که صدا را به صورت امواج صوتی هدایت می کند. تابش امواج الکترومغناطیس در نوع های پیشرفته ی این هدفون ها تا ۹۹ درصد کاهش پیدا کرده است. وجود لوله ی توخالی و عدم استفاده از هیچ گونه فلز ارسال امواج الکترومغناطیس از هدفون های لوله هوا را امکان ناپذیر کرده است.

هدست لوله هوا

از ویژگی های بسیار عالی هدفون های لوله هوا ارسال صدا به گوش بطور کاملا واضح و شفاف است، همچنین استفاده از آن مانند دیگر هدفون ها بسیار راحت می باشد و سلامت انسان را در برابر امواج الکترومغناطیس به میزان قابل توجه ای افزایش می دهد.

منابع:

https://yourbusiness.azcentral.com/harmful-effects-headsets-6754.html

https://www.indiatimes.com/health/healthyliving/14-ways-your-headphones-are-actually-ruining-your-life-245995.html

https://medicine.stonybrookmedicine.edu/surgery/blog/headphones-and-earphones-can-cause-permanent-hearing-loss-what-you-need-to-know

https://smallbusiness.chron.com/advantages-using-headsets-64897.html

https://sites.google.com/site/healinglightcan/home/PRODUCTS/radiation-free-headsets

https://www.electricsense.com/1010/bluetooth-what-you-will-learn-nowhere-else-%E2%80%93-is-it-really-dangerous/