توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
ایمن سازی در برابر امواج الکترومغناطیس

آلودگی امواج الکترومغناطیس چیست؟

امروزه بشر در میان آلاینده های متنوعی غوطه ور شده است که محیط زیست پیرامون او را دچار دگرگونی نموده است. این دگرگونی های جدید در روند اکولوژیکی مجودات زنده اختلال ایجاد کرده است. یکی از مهم ترین آلاینده های زیست محیطی نوین آلودگی امواج الکترومغناطیسی است.

 

انتشار امواج الکترومغناطیس

 

میدان های الکترومغناطیس توسط زیرساخت های ارتباطی بی سیم، تلفن های همراه هوشمند، تلفن های بی سیم،کنسول های بازی، گجت های پوشیدنی بی سیم، مودم Wi-Fi و یا مانیتورهای نوزاد تولید می شود. مایکروویو ها در آشپزخانه نیز از میدان الکترومغناطیسی برای گرم کردن غذا استفاده می کنند.

روند افزایش مواجهه با امواج الکترومغناطیسی در وسایل نقلیه نیز در حال افزایش است. علاوه بر امواج بلوتوث، GPS، گرم کن صندلی و داده های در حال انتقال تلفن همراه، استفاده آینده از اتومبیل های الکتریکی به علت موتور الکتریکی و باتری آن، باعث افزایش تعداد نفراتی که در معرض این آلودگی قرار می گیرند خواهد شد.

لوازم الکترونیکی؛ آلودگی امواج؛ موبایل؛ لپ تاپ؛ ماکروویو

 

دلیل اهمیت آلودگی امواج الکترومغناطیس چیست؟

انسان موجودی الکترومغناطیسی است. فرایندهای بیولوژیک بدن انسان از طریق ارسال سیگنال های الکترومغناطیسی کوچک صورت می گیرد، لذا مواجهه با امواج الکترومغناطیسی خارجی می تواند بر این سیگنال ها تاثیرگذار بوده و عملکرد فیزیولوژیکی بدن را دچار اختلال نماید.

میدان های الکترومغناطیسی

 

افزایش دمای بدن، افزایش ضربان قلب، تپش قلب و تشدید گردش خون، ضعف و خستگی و تار شدن دید چشم و آب مروارید زودرس، حالت تهوع، سوزش پوست، تاثیر بر سیستم اعصاب و روان، احساس ناخوشی و کسالت عمومی، تحمل‌ناپذیری و تندخوئی، سرگیجه و سردرد، وزوز گوش، بیخوابی و بدخوابی و خواب آلودگی هنگام کار، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی، کاهش حافظه بالاخص حافظه کوتاه‌مدت، کاهش قدرت جنسی و اختلال در باروری از جمله عوارضی است که می تواند مطابق نتایج مطالعات پژوهشگران در اثر مواجهه طولانی مدت با امواج الکترومغناطیسی ایجاد شود.

 

شیلدینگ امواج الکترومغناطیس

 

شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی چیست؟

شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی در واقع ایزوله سازی محیط برای کاهش شدت میدان الکترومغناطیسی در محیط است. در حوزه شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی محصولات و روش های متعددی وجود دارند. مسئله مهم آن است که بتوان مصالح ضد امواج مناسب را متناسب با شرایط انتخاب و به درستی اعمال کرد. محصولاتی که برای شیلدینگ امواج الکترومغناطیس مورد استفاده قرار گیرد می تواند به طور مستقیم بدن فرد و یا محیط پیرامون وی را شیلد نماید.

شرکت دانش بنیان سلامت سینا واقع در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و تحت عنوان کلینیک امواج با بیش از ۱۰ سال سابقه، در حوزه شیلدینگ امواج الکترومغناطیس، ارائه محصولات ضد امواج و مشاوره ی ایمن سازی فعالیت دارد.

 

شیلدینگ ساختمان در برابر امواج الکترومغناطیسی!

همانطور که گفته شد مواجهه با امواج الکترومغناطیسی خارجی می تواند بر عملکرد فیزیولوژیکی بدن اختلال ایجاد نماید. بنابراین کاهش آلودگی محل سکونت و اشتغال افراد از آلاینده هایی چون امواج الکترومغناطیسی؛ به عنوان محلی که مدت زمان زیادی را در آن سپری می کنند؛ حائز اهمیت است.

لازم است بدانیم که اثر پذیری افراد در برابر امواج الکترومغناطیسی یکسان نیست و اقشار حساس مانند مادران باردار، نوزادان، کودکان، سالمندان، بیماران و افرادی که حساسیت الکتریکی بالایی دارند، باید نسبت به حفاظت خود در برابر امواج الکترومغناطیسی اقدام نمایند.

بنابراین لازم است افرادی که در ساختمان های مجاور دکل های مخابراتی حضور دارند، به سلامت خود و خانواده شان اهمیت داده و در صورت نظر کارشناسان شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی نسبت به ایمن سازی در برابر امواج اقدام نمایند.

 

شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی چگونه صورت می گیرد؟

پس از بررسی شدت، جهت ورود امواج و منابع آن توسط کارشناس متخصص ؛ لازم است روش و محصولات مورد نیاز توسط کارشناس شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی بسته به شرایط تعیین شود.

محصولاتی که جهت ایمن سازی ساختمان در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند، برچسب شیشه ضد امواج الکترومغناطیسی، رنگ ضد امواج الکترومغناطیسی، کاغذ دیواری ضد امواج الکترومغناطیسی و … است. علاوه بر این محصولات، پارچه های ضد امواج الکترومغناطیسی به همراه تنوعی از پوشاک ضد امواج می توانند جهت فرایند محافظت افراد در برابر امواج الکترومغناطیسی مورد استفاده واقع شوند.

 

محصولات کاربردی شیلدینگ امواج الکترومغناطیس!

محصولات شیلدینگ اغلب می توانند مستقیما بر روی منبع میدان الکترومغناطیسی قرار­گیرد (مثل کاور وای فای ضد امواج)، یا بر روی دیوارهای ساختمان یا پنجره ها (مثل برچسب شیشه ضد امواج یا رنگ ضد امواج) و یا بعنوان پوشش برای بدن اشخاص (لباس های ضد امواج) قرار داده شود.

  • رنگ ضد امواج الکترومغناطیس: به منظور شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی نفوذی از طریق دیوارها به ساختمان
  • برچسب شیشه ضد امواج الکترومغناطیس: جلوگیری از نفوذ امواج از طریق پنجره ها
  • کاغذ دیواری ضد امواج الکترومغناطیس: به منظور شیلدینگ دیوارها در برابر امواج الکترومغناطیس
  • کاور وای فای ضد امواج الکترومغناطیس: به منظور کاهش شدت سیگنال های موجود در محیط بدون تاثیرگذاری بر عملکرد آن
  • پارچه های ضد امواج الکترومغناطیسی: به منظور منسوجات ضد امواج
  • لباس بارداری ضد امواج الکترومغناطیس: به منظور پوشش دهی بدن مادران باردار و حفظ جنین آن ها
  • لباس نوزاد ضد امواج الکترومغناطیس: به منظور حفظ سلامت کودک در برابر امواج الکترومغناطیس
  • پشه بند ضد امواج الکترومغناطیس: به منظور جلوگیری از اثر امواج الکترومغناطیس بر خواب

 

شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی در ساختمان!

انجمن بیولوژی و اکولوژی امریکا در راهنمای ارزیابی ساختمان SBM 2015 اعلام کرده است که سطوح امواج الکترومغناطیسی بیشتر از ۱۰۰۰ میکروات بر متر مربع بسیار مخاطره آفرین است. لذا نیاز به اجرای شیلدینگ امواج الکترومغناطیسی دارد.

شیلدینگ بخش هایی از ساختمان چون اتاق خواب بسیار حائز اهمیت است چرا که امواج الکترومغنطیسی در شکل گیری چرخه خواب، اختلالات حافظه، سطح عملکردی افراد، ایجاد سردرد و … موثر است. لذا اتاق خواب باید عاری از آلودگی امواج الکترومغناطیسی باشد. برای این امر ابتدا لازم است منابع امواج داخل اتاق خواب مدیریت شود.

مودم وای فای، تلفن بی سیم باید از اتاق خواب خارج شوند. لوازم برقی باید در زمانی که استفاده نمی شوند و به هنگام شب از پریز جدا شده و حتی المقدور خارج از اتاق خواب باشند. چرا که حتی در حالت خاموش می توانند میدان های الکتریکی مزاحم ایجاد کنند. تخت خواب نباید در کنار پریز قرار بگیرد.