توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
تاثیرات بهداشتی و خطرات امواج بلوتوث

آیا تابش بلوتوث واقعا خطرناک است؟

تاثیرات بهداشتی و خطرات امواج بلوتوث را شرح می دهیم. در حالی که نهادهای رسمی معتقدند که امواج ساطع شده از هدست های بلوتوث و سایر دستگاه های مشابه برای انسان مخاطره آفرین نیست. نتایج مطالعات پژوهشگران حاکی از آن است که”این طرز فکر غلط است”.

سطح امواج ساطع شده از هدست های بلوتوث پایین تر ازحدود مجاز اعلام شده در استانداردها و خطوط راهنمای پرتوگیری از امواج الکترومغناطیسی ارائه شده توسط سازمان های نظارتی فعلی است. بنابراین امواج ساطع شده از دستگاه های بلوتوث ظاهرا “بی خطر” تلقی می شوند. با پیشرفت تکنولوژی بی سیم تاثیرات بهداشتی و خطرات امواج بلوتوث بسیار حائز اهمیت است.

 اما با این وجود بسیاری از افراد این سوال را مطرح می کنند که آیا این دستگاه های دارای فناوری بلوتوث واقعا “ایمن” هستند؟

در حالی که سازمان های نظارتی وابسته به صنایع مخابراتی به هنگام بررسی بر روی جنبه غیر حرارتی امواج الکترومغناطیسی، بی خطر بودن آن ها را اذعان می کنند، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اثرات غیر حرارتی نیز مخاطره آمیز هستند.

امواج الکترومغناطیسی که از دستگاه های دارای تکنولوژی بلوتوث پخش می شود، دارای فرکانس RF هستند که تحت عنوان امواج مایکرویو شناخته شده است. امواج مایکرویو دارای طول موج کوتاه و سرعت نوسان بالا هستند که باعث می شود بتوانند اطلاعات را در فواصل طولانی بدون سیم منتقل کنند. این ویژگی سبب می شود که به راحتی بتوانند به بافت سلولی زنده نیز نفوذ نمایند.

 خطرات احتمالی امواج منتشر شده از طریق دستگاه های دارای بلوتوث

هر نوع فن آوری بی سیم امواج مایکروویو را منتشر می کند. اثرات بهداشتی و خطرات امواج بلوتوث در طولانی مدت در نشریات متعددی به چاپ رسیده است. از جمله مخاطرات بهداشتی می توان به شیوع سرطان و ضوایع تومورال، توسعه لوسمی، آلزایمر، اوتیسم، سقط جنین، نقایص مادرزادی، بیماری های سیستم ایمنی، اختلالات حافظه، مختل شدن عملکرد سیستم عصبی، تغییرات رفتاری و… اشاره نمود. امواج الکترومغناطیسی حتی در سطوح کم از طریق مکانیزم های غیر حرارتی بر فعالیت های بیولوژیکی بدن تاثیر گذاری دارد. این تغییرات در سطح سلولی اتفاق می افتد و اثرات آن می تواند به آسیب های ژنتیکی (DNA، RNA) منتهی شود.

استفاده از هدست بلوتوث منجر به آسیب رسیدن به نواحی درگیر مانند چشم، گوش و مغز می شود. کوری، ناشنوایی، ضوایع تمورال مغزی، درد گردن، بثورات پوستی، سردرد و … می تواند از جمله مخاطرات استفاده از هدست های بلوتوث مطرح شود.

امواج هدست بلوتوث در مقایسه با امواج تلفن همراه

فن آوری بلوتوث نیز همانند تلفن همراه از امواج مایکروویو برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می نماید. تنها تفاوت آن ها در برد سیگنال ارسالی است. آنتن تلفن همراه، سیگنال های ارتباطی را از برج های تلفن همراه و ماهواره ها دریافت نموده در حالی که هدست بلوتوث سیگنال های لازم را از فاصله چند ده سانتی متری دریافت می نماید.

 خطرات امواج هدست بلوتوث و ارزیابی ایمنی

تاثیرات بهداشتی و خطرات امواج بلوتوث از دستگاه های دارنده فناوری بلوتوث حتی کمتر از امواج تلفن همراه مورد مطالعه قرار گرفته است. با توجه به فقدان مطالعات رسمی، کارشناسان مجبورند آن را ایمن تلقی کنند تا بتوانند از منافع شرکت های ارائه دهنده این محصولات حمایت نمایند.

 سازمان غذا و دارو (FDA) درباره ایمنی فناوری بلوتوث چه می گوید؟

سازمان غذا و دارو (FDA) دستگاه های دارای فن آوری بلوتوث را بدون هیچگونه ارزیابی اولیه پیش از ورود به بازار، برای استفاده مصرف کنندگان تأیید کرده است. این دقیقا همانند عملکردی است که در برابر تلفن همراه داشتند. با این حال، به نظر می رسد که از سال ۲۰۰۶، FDA احساس کرد که لازم است تلفن های همراه مجددا مورد ارزیابی واقع شوند. چرا که نتایج پژوهش های تحقیقاتی بر روی تلفن همراه که توسط موسسه ملی سلامت کارکنان سوئد صورت گرفت نشان داد کاربران تلفن همراه ۲۴۰٪ بیشتر در معرض خطر پیشرفت تومورهای مغزی در همان سمتی که با تلفن همراه صحبت می کنند، هستند. هدست بلوتوث نیز در فرکانس رادیویی تلفن همراه عمل می کند.

فن آوری های بلوتوث (صفحه کلید بی سیم، موس بی سیم، پرینترها و …) همانند هدست های بلوتوث امواج مشابهی را ساطع می کنند. بنابراین تاثیرات بهداشتی و خطرات امواج بلوتوث و استفاده از این ابزارها کمتر از تلفن همراه نیست.

 به نقل از   https://emfblues.com/bluetooth-radiation