توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
تلفن همراه و خطر ابتلا به تومور مغزی

استفاده مداوم از تلفن همراه و خطر تومور مغزی

طبق گزارش های منتشر شده از سوی دانشمندان فنلاندی در سایت خبری بین المللی سرطان، استفاده مداوم از تلفن همراه حتی تلفن های همراه جدید، احتمال ابتلا به تومور مغزی را در کاربران به طرز قابل توجهی افزایش می دهد. تحقیقات به دست آمده از سوی عده بسیاری از محققان دانشگاه های فنلاند نشان می دهد احتمال مبتلا شدن به تومور مغزی در همان سمت از مغز که تلفن همراه بیشتر استفاده می شود، بین ۴۰ تا ۲۷۰ درصد افزایش یافته است. گفتنی است، این نوع تومور به گلیوما معروف هستند.

محققان با مقایسه ۱ هزار و ۵۲۱ کاربر تلفن همراه مبتلا به تومور مغزی گلیوما با ۳ هزار و ۳۰۱ کاربر سالم دریافتند احتمال ابتلای کاربران تلفن همراه جدید که در طول عمر خود به مدت ۲۰۰۰ ساعت از تلفن همراه استفاده کرده اند، ۲۷۰ درصد افزایش یافته است. گفتنی است احتمال ابتلای کاربران زیر ۲۰ سال به این نوع تومور مغزی در مقایسه با سایر رده های سنی بسیار بالاتر بوده است.

تا پیش از این مسئولین باور داشتند استفاده از تلفن های همراه قدیمی عامل ابتلا به تومورهای مغزی هستند منتها با پدیدار شدن گوشی های همراه نوین هنوز این بیماری در بین کاربران شیوع دارد.

بر اساس گزارش های منتشر شده در وب سایت ها، استفاده دائمی و طولانی مدت از تلفن همراه به مدت۱۰ سال به احتمال زیاد موجب ابتلا به تومور مغزی می شود. البته عده ای از محققان در این خصوص اعلام کردند: استفاده از تلفن همراه برای مدت بیش از ده سال خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش می دهد و به طور حتم همه کاربران مبتلا نخواهند شد.

کارشناسان به همه مردم جهان به خصوص کودکان و نوجوانان هشدار می دهد، برای مدت زمان کمتری از تلفن همراه استفاده کنند تا از خطر ابتلا به تومور مغزی در امان باشند.