توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
جلوگیری از مضرات وای فای

جلوگیری از مضرات وای فای

طبق نتایج ارائه شده توسط موسسه تحقیقاتی سرطان شناسی سازمان بهداشت جهانی، امواج وای فای در دسته B2 با احتمال سرطان زایی قرار می گیرند. امواج ساطع شده از مودم های وای فای، دستگاه های الکترونیکی، دکل های مخابراتی، لپ تاپ، تبلت و تلفن همراه و … برای افراد خطرساز است.

 اثرات امواج وای فای بر انسان

برای جلوگیری از مضرات امواج وای فای مانند اختلال در حافظه، قدرت عملکرد، یادگیری و تاثیر پذیری فعالیت های مغزی و به دنبال آن مخاطرات جدی بر سلامت، دانشمندان در سراسر جهان درحال تحقیق و بررسی هستند.

امواج وای فای می توانند بر قدرت باروری مردان تاثیرگذار بوده و همچنین رشد جنین را حتی بعد از تولد تحت تاثیر قرار دهند.

اختلال در رشد و نمو کودکان یکی از پیامدهای مواجهه با امواج وای فای است. در اثر مواجهه دائم کودکان با وای فای، در سیستم رشد آن ها اختلال ایجاد می شود. امواج وای فای می توانند در روند سنتز پروتئین های ساختاری اختلال ایجاد کنند.

تاثیرپذیری کودکان و نوزادان نسبت به بزرگسالان ۵ برابر است. دلیل آن جمجمه نازک و محتوی آب بیشتر در بافت هایشان و سیستم بدنی در حال رشد است.

اثر پذیری اندام های حساسی مانند قلب از امواج الکترومغناطیسی بی تاثیر نیست. امواج وای فای می تواند بر ضربان قلب و عملکرد خون رسانی توسط آن تاثیر گذار باشد.

 افراد دارای ضربان ساز مصنوعی قلب، در مقابل امواج وای فای اثرپذیری بیشتری دارند. همچنین تاثیرات منفی آن بر فشار خون مشاهده شده است.

توسعه سرطان ها و برخی از بیماری ها تحت تاثیر امواج وای فای به اثبات رسیده است. نتایج تحقیقات سرطان های تیروئید و مغز را تایید می کنند.

ایجاد اختلال در چرخه خواب، خستگی، سرگیجه، حالت تهوع و برخی حالات ناخوشایند نیز در اثر مواجهه با امواج وای فای حتی در سطوح کم مشاهده شده است.

دوران بارداری یکی از حساس ترین مراحل زندگی است. اثر پذیری جنین از امواج الکترومغناطیس (امواج وای فای) اجتناب ناپذیر است و می تواند آسیب هایی از جمله اختلالات تنفسی، چاقی و نقایص ساختاری در کودکان ایجاد نماید.

 اثرات امواج وای فای بر گیاهان و جانوران

اختلال در رشد گیاهان یکی دیگر از پیامد ها و مضرات امواج وای فای است. کاهش رشد گیاهان مجاور مودم های وای فای توسط پژوهشگران به اثبات رسیده است. جانوران، پرندگان نیز در معرض اختلالات ناشی از امواج وای فای قرار دارند.

 راهکار جلوگیری از مضرات امواج وای فای

برای جلوگیری از مضرات وای فای حذف این تکنولوژی از زندگی امروزی امری معقول نیست. بنابراین اولین مرحله جهت حفظ سلامت خود و خانواده رعایت اصول احتیاطی و اصلاح سبک زندگی همگام با بهره وری از تکنولوژی است.