توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
حفاظت از خانواده در مقابل گاز رادون

رادون دومین علت اصلی سرطان ریه پس از استعمال دخانیات است. اگر سیگار می کشید و در خانه ای با غلظت گاز رادون بالا زندگی می کنید، در حال افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه اعضای خانواده تان هستید. لازم به ذکر است تنها روش موثر برای تعیین غلظت گاز رادون در ساختمان ها و تعیین این که آیا شما و خانواده تان در معرض خطر هستید، اجرای آزمایش های تخصصی تعیین غلظت گاز رادون موجود در ساختمان و مقایسه آن با استانداردهای ملی و جهانی مرتبط است.

رادون یک گاز رادیواکتیو است که به طور طبیعی در تجزیه اورانیوم، توریم یا رادیوم که عناصر رادیواکتیو موجود در خاک هستند، ایجاد می شود. مواجهه افراد با گاز رادون اغلب می تواند ناشی از هوای مورد تنفس آن ها باشد. این گاز از ترک ها و شکاف های موجود در ساختمان ها و خانه ها وارد شده و به ذرات معلق موجود در هوا می چسبد. سپس این ذرات وارد مجاری تنفسی شده و سلول های برنش را تخریب می کند.

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده ادعا کرده است که آماری بالغ بر بیش از ۲۰٫۰۰۰ مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در هر سال در ایالات متحده ثبت شده است. هنگامی که رادون را تنفس می کنید، ذرات رادیواکتیو از گاز رادون می توانند در ریه ها محبوس شده و این ذرات به طور متمادی سلول های دستگاه تنفسی شما را تخریب کند و ممکن است سال ها طول بکشد تا مشکلات بهداشتی مرتبط با آن ظاهر شود.

افرادی که سیگار می کشند و همچنین در معرض رادون قرار دارند، نسبت به سایرین دو چندان احتمال ابتلا به سرطان ریه را دارا می باشند. حد مجاز اعلام شده برای منازل مسکونی pCi/L 4 است. واحد پیکو کوری بر لیتر برای غلظت گاز رادون به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد.

شانس ابتلا به سرطان ریه از مواجهه با رادون به موارد زیر بستگی دارد:

  • میزان غلظت گاز رادون در خانه شما چقدر است – محلی که بیشتر وقت خود را صرف می کنید (مثلاً اتاق خواب یا اتاق نشینمن).
  • مدت زمانی که در خانه می گذرانید.
  • استعمال دخانیات
  • سوزاندن چوب، زغال سنگ که باعث افزایش ذرات معلق داخل هوا می شود.

بنابراین در صورتی که غلظت گاز رادون در منزل شما بالا بوده و سیگار مصرف می کنید و یا حتی از چوب و زغال سنگ برای گرمایش منزل استفاده می کنید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه قرار می گیرید.

همانطور که در ابتدای این مقاله مطرح شد، اجرای آزمایش در خانه شما تنها روش مؤثر برای تعیین میزان غلظت گاز رادون و تعیین میزان خطر است. برای این منظور لازم است با یکی از کارشناسان فنی در این حوزه در ارتباط باشید یا از کیت های آزمایشگاهی گاز رادون برای ارزیابی غلظت آن در منزل استفاده نموده و پس از اتمام دوره آزمایش، جهت ارزیابی به آزمایشگاه ارسال نمایید.

برای این منظور لازم است ابتدا یک کیت ارزیابی رادون تهیه نموده و طبق راهنمای آن عمل نمایید. کیت را برای مدت تعیین شده داخل دفترچه راهنما در بخشی از منزل مطابق دستور قرار داده و پس از اتمام دوره مورد نظر به آزمایشگاه ارسال کنید تا نتایج ارزیابی را در اختیار شما قرار دهند. آزمایش های کوتاه مدت ۹۰ روز طول می کشد و برای آزمایش های طولانی مدت لازم است کیت آزمایش بیش از ۹۰ روز باقی بماند. البته بسته به نوع کیت مدت زمان ارزیابی متفاوت است بعضی از کیت ها در طول یک هفته نیز می توانند پاسخ دقیقی ارائه دهند. این کیت ها قیمت زیادی ندارند و در دسترس هستند. اگر غلظت گاز رادون در منزل شما زیاد است لازم است اقدامات لازم را جهت کاهش غلظت گاز رادون انجام دهید.

چه اقدامات دیگری می توانیم انجام دهیم:

  • استعمال دخانیات را متوقف کنید.
  • میزان تهویه هوای داخل ساختمان را با افزایش میزان جریان هوای داخل منزل از طریق باز کردن پنجره ها و همچنین سیستم گردش هوای مناسب بهبود ببخشید.
  • پوشش دهی شکاف ها و نقاط نفوذ گاز رادون با استفاده از سیلر ها سایر مواد پوشش دهنده ومتناسب.
  • در صورتی که خانه جدید تهیه می کنید حتما در رابطه با میزان غلظت گاز رادون آن اطمینان حاصل نموده و از سیستم تهویه مناسب آن مطمان شوید.
  • با کارشناسان فنی جهت پیشنهاد و اجرایی سازی اقدامات تخصصی در ارتباط باشید.

 

حفاظت از خانه و خانواده در برابر گاز رادون