توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
راهنمای کاهش اثرات امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی ناشی از تلفن همراه

فرکانس رادیویی ناشی از تلفن همراه!

در سال‌های اخیر استفاده از تلفن‌های همراه به‌طور چشمگیری در میان کودکان، جوانان و بزرگ‌سالان رواج یافته است. این دستگاه  امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی (RF) از خود ساتع می‌کند.

موبایل و کودکان

برخی از دانشمندان و مقامات مسئول بهداشت عمومی معتقدند که امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی ممکن است بر سلامت انسان تأثیر بگذارد. این راهنما درواقع به توصیف امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی، ارائه فهرستی از نگرانی‌های عمومی و راهکارهای کاهش مواجهه با امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه می‌پردازد.

همگام با تکمیل داده­های علمی، نتایج برخی از آزمایش‌ها و مطالعات بر روی سلامت انسان اذعان داشته است که شیوع سرطان و سایر بیماری‌ها ممکن است به دلایلی مرتبط با استفاده طولانی‌مدت از تلفن‌های همراه باشد.

این اثرات عبارت‌اند از:

  • سرطان مغز و تومورهای عصب آکوستیک ( شنیدن و حفظ تعادل) و غدد بزاقی
  • کاهش تعداد اسپرم‌ها، غیرفعال شدن و کاهش تحرک آن‌ها
  • سردرد و اثرات در یادگیری و حافظه، مشکلات شنیداری، رفتاری و اختلالات خواب

چرا مردم در رابطه با مواجهه با امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی ناشی از تلفن همراه نگران هستند؟

دانشمندان در مورد مخاطرات تلفن همراه و اثرات آن عقاید متفاوتی را دارند. این راهنما درواقع برای افرادی ارائه‌شده است که می‌خواهند مواجهه با امواج الکترومغناطیسی ناشی از تلفن همراه توسط خود و خانواده‌شان را باوجوداین عدم اطمینان به مخاطره آفرین بودن آن کاهش دهند.

امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی(RF)! 

تلفن همراه با ارسال و دریافت سیگنال از تلفن همراه به آنتن و بالعکس کار می‌کنند. این فقط یک نوع از انواع امواج الکترومغناطیسی را شامل می‌شود. سایر منابع امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی مانند دکل تلفن همراه، پخش همگانی (رادیو و تلویزیون)، دستگاه‌های اندازه‌گیری هوشمند، و اجاق‌های ماکرویو می‌باشد. به هنگام ارسال سیگنال از تلفن همراه به آنتن ارسال می‌شود، سیگنال از آنتن خود تلفن همراه در تمامی جهات حتی سر و بدن کاربر می‌شود. حتی هنگامی‌که از Wi-Fi و یا بلوتوث استفاده می‌کند امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی را با شدت کمتری ارسال می‌کند. امواج الکترومغناطیس فرکانس رادیویی به‌اندازه سایر پرتوهای الکترومغناطیسی مانند اشعه ایکس و گاما و پرتوهای فرابنفش ناشی از خورشید قدرت نداشته و نمی‌تواند منجر به تخریب و یا آسیب بر سلول یا DNA شود. بااین‌حال، برخی از مطالعات علمی نشان داده‌اند که ممکن است خطرات سلامت ناشی از مواجهه با امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی افزایش یابد.

کودکان و امواج الکترومغناطیسی!

کودکان در رابطه با پرتوگیری از امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی آسیب‌پذیرتر هستند. امواج الکترومغناطیسی به بخش وسیع‌تری از مغز کودکان در مقایسه با بزرگ‌سالان نفوذ می‌کند. مغز و بدن کودک در سال‌های نوجوانی در حال رشد است و در این دوران نیز آسیب‌پذیرتر هستند.

کودکانی که از سنین پایین از تلفن همراه استفاده می‌کنند  مدت‌زمان بیشتری از طول عمر خود را  نسبت به سایرین در معرض مواجهه با امواج الکترومغناطیسی هستند.

تحقیقات زیادی در مورد اثرات امواج الکترومغناطیسی بر روی جوانان و نوجوانان وجود ندارد. اما نتایج چندی از مطالعات بیانگر ایجاد مشکلات شنوایی، شنیداری، سردرد و کاهش وضعیت سلامت عمومی می‌باشد.

تهدید سلامتی کودکان و موبایل

راهکارهای کاهش مواجهه با امواج!

تلفن همراه خود را از بدن خود نگه‌دارید. قرار دادن تلفن همراه در فاصله چند سانتی‌متری می‌تواند به میزان قابل‌توجهی منجر به کاهش پرتوگیری شما شود.

  • هنگام صحبت کردن با تلفن همراه خود، از نگه‌داشتن آن در مجاورت سر خودداری کنید.

از بلندگو و یا هدست استفاده کنید. استفاده از هدست بی‌سیم یا سیمی می‌تواند منجر به کاهش مواجهه با امواج الکترومغناطیسی شود هرچند که نوع بی‌سیم آن توصیه نمی‌شود.

  • به‌جای صحبت کردن با تلفن، پیام‌های متنی را ارسال کنید.
  • به هنگام دانلود یا ارسال فایل­های حجیم، سعی کنید تلفن همراه را دور از سر و بدن خود نگه‌دارید.
  • تلفن همراه خود را در کوله‌پشتی، یا کیف‌دستی­تان قرار دهید.

قرار دادن تلفن همراه در مجاور قلب یا جیب شلوار و کمربند مخاطره آفرین خواهد بود، زیرا تلفن همراه شما  مدام در حال ارسال امواج بوده  مگر آنکه سایر کانال‌های ارتباطی آن نظیر بلوتوث و Wi-Fi آن غیرفعال و در حالت پرواز باشد.

  • زمانی که تلفن همراه سیگنال‌های قوی را ارسال می‌کند استفاده از آن را کاهش داده و یا از آن دوری‌کنید.

این شرایط در موارد زیر اتفاق می‌افتد:

  • هنگامی‌که تعداد خطوط آنتن تلفن همراه کم است.

در این حالت تلفن همراه انرژی بیشتری را برای اتصال به شبکه سلولی ارسال می‌کند.

 

  • به هنگام حضور در آسانسور و یا اتومبیل، اتوبوس یا قطار که به‌طور سریع درحرکت هستند.

در این شرایط امواج قوی تری به‌منظور شناسایی نزدیک‌ترین دکل در محدوده عبور وسیله نقلیه ارسال شده و بر اثر به دام افتادن امواج به دلیل بدنه فلزی، میزان پرتوگیری افزایش می یابد

  • به هنگام دریافت یک فایل صوتی یا تصویری یا ارسال فایل­ ها

به‌منظور گوش دادن به موسیقی یا مشاهده فیلم  ابتدا آن­ها را دانلود کرده و سپس تلفن همراه خود را در حالت پرواز قرار داده و به شنیدن و یا مشاهده آن بپردازید.

  • تلفن خود در رختخواب خود یا نزدیک سر خود قرار ندهید. مگر اینکه گوشی خاموش یا در حالت پرواز قرار داده‌شده باشد و در این شرایط نیز بهتر است چند سانتی‌متر از بدن شما فاصله داشته باشد.
  • هنگامی‌که در حال مکالمه با هدست نیستند آن‌ها را از گوش خود خارج کنید چراکه آن‌ها نیز به میزان کمی امواج الکترومغناطیسی از خود تابش می‌کنند.

 

شرکت توسعه فناوری های نوین سلامت سینا

مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف