توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
فناوری بی سیم، اقدامات احتیاطی، عوارض ۴

قرارگیری در معرض تابش های بی سیم

دستگاه های بی سیم مثل تبلت، لپ-تاپ، کنسول های بازی، مانیتورهای کودکان و مودم های وای-فای همه از وسایل منتشر کننده مایکروویو بی سیم هستند که مانند تلفن همراه تشعشع امواج دارند.

کودکان، زنان باردار و مردانی که قصد پدر شدن دارند، در برابر فناوری بی سیم آسیب پذیرتر هستند.

فناوری بی سیم، اقدامات احتیاطی، عوارض

 اقدامات احتیاطی در رابطه با فناوری بی سیم

  • وسایل سیم دار را با دستگاه های بی سیم جایگزین کنید.
  •  تلفن های همراه را روی خط تلفن ثابت انتقال دهید.
  • از اتصالات سیم دار plug-in برای ماوس، چاپگر، اینترنت، بازی، مودم و … استفاده کنید و دستگاه بی سیم را خاموش کنید.
  •  ایمن بخوابید. کامپیوترها، تبلت ها و گوشی های تلفن را حداقل یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید همچنین در کنار تبلت، تلفن همراه یا لپ تاپ نخوابید.
  • فاصله دستگاه های بی سیم را از خود و دیگران به حداکثر برسانید. با دور شدن از منبع تابش میزان تشعشعات کاهش می یابد.
  • وسایل بی سیم را روی دامن، سینه بند و جیب خود نگه ندارید. تشعشعات برای اسپرم ها مضر بوده و با سرطان پستان در ارتباط هستند.
  •  از هدست و یا بلندگو استفاده کنید، به طوری که دستگاه بیشترین فاصله را از سر و بدن داشته باشد.
  • محافظت از کودکان زیرا که کودکان به شدت آسیب پذیر هستند و به جز موارد ضروری نباید از تلفن همراه استفاده کنند. اگر کودک شما برای بازی از تلفن همراه یا دیگر وسیله های بی سیم استفاده می کند، تنظیمات گفته شده را روی وسیله حتما انجام دهید، حالت پرواز: روشن، وای-فای: خاموش، بلوتوث: خاموش. هنگامی که کودکی را در دامان یا آغوش خود دارید از تلفن همراه استفاده نکنید.
  • تلفن همراه را در وسیله نقلیه خاموش کنید. تلفن های همراه، در هنگام حرکت تابش بیشتری ساطع می کنند و اثر مخرب بر رانندگان دارند. در طول سفر و به دلیل جنس فلزی خودرو، تابش های منطقه گرم (hot zone) نیز انتشار می یابند.

تابش سیستم های بی سیم به مغز آسیب می رساند

قرارگیری قبل از تولد در معرض اشعه های تلفن همراه سبب افزایش آسیب به مغز و سلول ها می شود.

فناوری بی سیم، اقدامات احتیاطی، عوارض

مغز و جمجمه کودکان بیش از ده برابر نسبت به بزرگسالان تحت تاثیر امواج قرار می گیرد

کودکان زیر ۶ سال، ده برابر بیش از بزرگسالان تحت تاثیر اثرات امواج قرار می گیرند. تحقیقات آناتومی، جذب نور را توسط بدن انسان تایید می کند.

چگونه سیستم بی سیم بر سلامت کودکان اثر می گذارد؟

اطلاعات و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که تشعشعات مایکروویو سیستم های بی سیم بر رشد و توسعه مغز جنین، سیستم ایمنی بدن و عملکرد تولید مثل تاثیر می گذارد. حتی مقادیر بسیار کم تابش نیز بر سوخت و ساز بدن و فعالیت های الکتریکی و عملکرد مغز اثر می گذارد. محققان دانشگاه ییل نشان دادند زمانی که موش های باردار در معرض تشعشعات تلفن همراه قرار می گیرند، فرزندان آن ها دچار اختلال در حافظه، بیش فعالی و تغییر عملکرد مغز می شوند. چنین مطالعاتی هرچند ناقص، دلیل بر تاثیرات منفی بی سیم ها بر رشد مغز است.

دستگاه تولید مثل

مطالعات متعدد نشان می دهد که قرارگیری طولانی مدت در معرض امواج ابزار الکترونیکی بی سیم سبب تغییر در کمیت و کیفیت اسپرم ها، تغییر و آسیب به DNA، بیضه و تخمدان می شود.

بیضه های آسیب دیده در اثر تشعشعات قرارگیری طولانی مدت در معرض تشعشعات وای-فای حجم بیضه ها را کم می کند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی تابش های فرکانس رادیویی دستگاه های بی سیم را از نظر سرطان زایی در رده ۲B دسته بندی کرده اند. شواهد از سال ۲۰۱۱ تاکنون رو به افزایش بوده و نشان داده که تلفن های همراه و بی سیم به عنوان یک عامل سرطان زای احتمالی برای سرطان مغز شناخته می شوند. کسانی که در سنین جوانی بیشتر در معرض تشعشعات هستند، تا هشت برابر بیشتر به سرطان مغز مبتلا می شوند.

حمایت های جهانی دولتی

بیش از بیست کشور از جمله، فرانسه، بلژیک، اسرائیل و همچنین اتحادیه اروپا سیاست هایی را مبنی بر “کاهش قرارگیری کودکان در معرض امواج” اعمال کرده اند که بر اساس آن به تلفن های همراه، لپ تاپ ها، دکل های مخابراتی و وای-فای ها در مدارس توجه دارند و نکته مهم را سلامت عمومی افراد به ویژه کودکان می دانند.