توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
مروری بر بهترین و رایج ترین دتکتورهای گاز رادون و نحوه اندازه گیری با آن

مروری بر بهترین و رایج ترین دتکتورهای گاز رادون و نحوه اندازه گیری با آن

گاز رادون به عنوان یک تهدیدی برای سلامتی محسوب می شود. ارزیابی غلظت گاز رادون در منازل می تواند مانع از ایجاد مخاطرات جدی بر سلامت شود.

کیت های ارزیابی گاز رادون -Alert RD1 Radon Gas Test Kit:

 

گاز رادون

 

این یک کیت تست کوتاه مدت دقیق و اساسی است و هزینه آن اغلب مربوطه به هزینه های آزمایشگاه و ارسال آن است که خیلی زیاد نیست. این کیت ها می توانند به صورت کوتاه مدت و بلند مدت مورد استفاده قرار بگیرند و حتی قبل از اینکه که یک فر متخصص منزل شما را ارزیابی کند، می تواند مفید باشد. این کیت ها می توانند به صورت کوتاه مدت استفاده می شود.

 

مزایا معایب
۱-    هزینه کم

۲-    دقیق

۱-پرداخت هزینه نقل و انتقال

 

دستگاه دیواری ارزیابی گاز رادون Siren Pro Series3 Radon Gas Detector:

 

این یک دستگاه الکترونیکی دیواری است که استفاده از آن آسان است. این دستگاه برای افرادی که می خواهند نوسانات غلظت گاز رادون را در طول سال ذخیره کنند بسیار ارزشمند است تا بتوانند برای سیستم های کاهش غلظت گاز رادون تصمیم گیری نمایند. داده ها هر ۲۴ ساعت ارائه شده و آستانه مجاز اعمال شده به دستگاه pCi/L 4 است. پس از آنکه غلظت از این مقدار فراتر برود، هر یک ساعت زنگ هشدار دستگاه به صدا در می آید که ممکن است برای ساکنین آزار دهنده باشد.

این آشکارساز در مقایسه با داده های آزمایشگاهی بسیار دقیق است اما لازم است قبل از تصمیم به استفاده از روش های کاهش غلظت گاز رادون از یک متخصص جهت ارزیابی دقیق تر محیط کمک گرفت. با توجه به این امر که جهت تعیین نتیجه نیازی به ارسال دستگاه به آزمایشگاه نمی باشد، این دستگاه اندازه گیری به نوبه خود بسیار عالی است.

اندازه گیری گاز رادون

مزایا معایب
۱-    دقت اندازه گیری بالا

۲-    استفاده صحیح و آسان

۱-زنگ هشدار عبور از غلظت آستانه

 

کیت Accustar Alpha Track Test Kit AT 100:

 

این کیت جهت تشخیص بلند مدت مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند به مدت سه ماه تا یک سال مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین می تواند غلظت گاز رادون را با دقت بیشتری به شما ارائه دهد. این کیت برای مناطقی که تغییرات غلظت گاز رادون بسیار زیاد است می تواند مفید باشد. و در مدت زمان کم می تواند نتایج دقیقی را ارائه دهد. استفاده از این کیت ها بسیار ساده و آسان است. تنها کافی است که پس از پایان زمان ارزیابی به سرعت به آزمایشگاه مربوطه جهت ارزیابی ارسال شود. این کیت برای ارزیابی های بلند مدت فوق العاده است.

اندازه گیری گاز رادون

 

مزایا معایب
۱-    دارای دو کیت ارزیابی بلند و کوتاه مدت

۲-    استفاده صحیح و آسان

۱-ارزایای تنها یک کیت در آزمایشگاه

 

کیت اندازه گیری کوتاه مدت گاز رادون با کربن فعال:

 

این کیت همانند سایر کیت های تست کوتاه مدت گاز رادون هست با این تفاوت که قیمت گران تری دارد. هزینه های ارسال به آزمایشگاه و دریافت نتایج به هنگام خرید کیت پرداخت می شود. این کیت ها در زمان کوتاه و در طی چند روز نتیجه را به شما اعلام می نماید و حساس به زمان است. تفاوت قیمت ایجاد شده بیشتر به خاطر هزینه های دریافتی جهت حمل و نقل و همچنین مواد مورد استفاده در کیت است.

اندازه گیری گاز رادون

مزایا معایب
۱-    ارزیابی داده ای به صورت کوتاه مدت و دقیق

۲-    پرداخت هزینه حمل و نقل همزمان با خرید

۱-قیمت آن کمی بالا است

 

دتکتور خانگی رادون Corentium Home Radon Detector:

این سیستم یک دستگاه الکترونیکی بسیار دقیق و با کاربرد آسان است که به شما اطلاعاتی دقیق از غلظت گاز رادون به صورت کوتاه مدت و بلند مدت در خانه را ارائه می دهد. باتری مورد استفاده در این دستگاه جهت مانیتور های مداوم باید پایداری مناسبی داشته باشد. میانگین غلظت می تواند برای یک روز، یک هفته و یا در طول یک سال نشان داده شود. لازم به ذکر است برخلاف سایر آشکارساز های الکترونیکی لازم نیست به مدت دو روز در تعیین نتیجه صبر نمایید.

اندازه گیری رادون

مزایا معایب
۱-    ارزیابی داده ها به صورت دقیق به صورت میانگین در مدت زمان کوتاه

۲-    ارائه نتایج سریع

۱-قیمت بالا

 

رادون چیست؟

رادون یک گاز نجیب تقریبا غیر قابل کشف است. این بدان معناست که اگرچه تقریباً با همه موارد موجود واکنش قابل توجهی ندارد اما به دلیل رادیواکتیو بودن آن برای انسان هنوز خطر دارد.

در حالی که خود گاز نیمه عمر کوتاهی دارد ، تقریباً ۳٫۸ روز، از واپاشی رادیوم حاصل می شود، که خود در زنجیره واپاشی عناصری چون اورانیوم و توریم به عنوان عناصر طبیعی پوسته زمین تولید می شود. این بدان معنی است که مقداری از این عناصر همواره رد خاک موجود است و می تواند سبب آلودگی محیط اطراف خود شود.

 

از آنجا که رادون یکی از متراکم ترین گازها است، تمایل به قرار گرفتن در سطوح پایین خانه را دارد. این بدان معناست که مکان هایی مانند زیرزمین ها در معرض خطر بیشتری جهت غلظت بالای گاز رادون هستند که به طور بالقوه آسیب پذیری بیشتری را به همراه دارد.

 

خطرات سلامتی رادون در درجه اول به دنبال مواجهه طولانی مدت ایجاد می شود مه سرطان ریه یکی از اثرات سلامت متعاقب ان است که بعد از سیگار دومین عامل ایجاد ای سرطان محسوب می شود. رادون همچنین منبع اصلی تشعشعاتی است که بخش قابل توجهی از پرتوهای پس زمینه را تشکیل داده و افراد را به میزان قابل توجهی پرتودهی می کند. با توجه به اینکه گاز رادون می تواند در همه نواحی حضور داشته باشد، اما غلظت آن در ساختمان ها می تواند به دلیل شرایط ساختمان بیشتر شود. لذا در صورتی که غلظت گاز رادون از یک حدی بیشتر شود، لازم است اقدامات فنی جهت کاهش آن صورت پذیرد. پس در اینجا لازم ابتدا ارزیابی هایی در راستای تعیین غلظت گاز رادون موجود در منازل صورت پذیرد و اینجاست که این آشکار سازهای مطرح شده و سایر آشکارساز های دیگر، جهت ارزیابی غلظت گاز رادون وارد منزل می شوند.

 

چه باید یک دتکتور گاز رادون تهیه کرد؟

محصولات متعددی جهت ارزیابی گاز رادون داخل منازل موجود است که می تواند جهت ارزیابی مورد استفاده قرار بگیرد. اما اینکه  از کدام دستگاه ها برای این منظور استفاده شود، نیز لازم است مورد توجه قرار گیرد. چرا که اغلب مردم با این دستگاه ها آشنایی کافی ندارند و تنوع این دستگاه ها منجر به گمراهی افراد می شود .

 

انواع آشکارساز های گاز رادون

آشکارسازهای رادون در سه دسته در بازار عرضه می شوند:

 

کیت های تشخیص کوتاه مدت که برای تعیین نتایج ارزیابی به چند روز زمان نیاز دارند تا بتوانید غلظت گاز رادون موجود در ساختمان را تعیین کنند. این کیت ها ارزان هستند و قدم اولیه مناسبی در راستای ارزیابی غلظت گار رادون موجود در منزل است.

کیت های شناسایی طولانی مدت که برای اندازه گیری غلظت گاز رادون داخل ساختمان برای مدت یک سال مورد استفاده قرار می گیرد. غلظت گار رادون در طول یک سال به دلیل شرایط آب و هوایی و همچنین تغییرات فصلی متغیر است.  لذا ارزیابی طولانی مدت اطلاعات دقیق تری از شرایط ساختمان ارائه می دهد و در نتیجه  بهتر می توان جهت تعیین روش موثر کاهش غلظت گاز رادون تصمیم گیری داشت.

 

تقریباً در هر دو مورد فوق نیار به ارزیابی کیت های مورد استفاده داخل آزمایشگاه را دارد. لذا بعد از پایان تست لازم است تحت یک شرایطی به ازمایشگاه مربوطه ارسال شود.   نیاز به تأیید آزمایشگاه در هر دو نوع است ، بنابراین باید بعد از استفاده از آنها ، آنها را ارسال کنید. حتما فراموش نکنید که آنها در آنجا هستند ، بسیاری از این آزمایشات پس از قرار دادن آنها فقط برای مدت زمان معینی خوب هستند.

دتکتورهای الکترونیکی این امکان را به شما می دهند که بتوانید در لحظه و سریع غلظت گاز رادون در محیط را ارزیابی نمایید. بعضی از آنها نیز می توانند در صورت تعبیه ابزارهای لازم به صورت بلند مدت و کوتاه مدت نیز استفاده شوند اما نیاز با تکنسین و آزمایشگاه ندارند.

 

دقت دستگاه های اندازه گیری غلظت گاز رادون

 

دقت هر دستگاه اندازه گیری فاکتوری است که صحت نتایج ارائه شده را تعیین می کند. در مبحث ارزیابی غلظت  گاز رادون بهتر است جهت دست یابی به دقت بیشتر از دستگاههای اندازه گیری بلند مدت استفاده  شود. استفاده از دستگاه های پسیو جهت ارائه نتایج دقیق نیز نسبت به دستگاه های اکتیو ارجحیت بیشتری دارد. خطای کاربر نیز مسئله ای دیگر است که می تواند نتایج ارزیابی را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار دهد. لذا کاربر باید با دستورالعمل دستگاه به خوبی آشنا بوده و مطمئن شود که متد صحیح را جهت ارزیابی به کار می گیرد.

 

نحوه استفاده صحیح از آشکارساز های گاز رادون

زمانی که از آشکارساز گاز رادون جهت ارزیابی منزل خود استفاده می کنید، بهتر است آن را در پایین ترین سطح منزل قرار دهید. همانطور که گفته شد گاز رادون به دلیل غلظت بالا، تمایل به قرارگرفتن در سطوح پایین منزل را  دارد. لذا توصیه می شود که آشکار ساز را در فاصله ۲۰ تا ۷۲ اینچی از کف زمین قرار دهید. اتاق هایی که بالای زیر زمین قرار میگیرند علاوه بر طبقات زیرین ساختمان، لازم است مورد ارزیابی قرارگیرند، لذل ممکن است برای ارزیابی ساختمان نیاز به کیت های بیشتری داشته باشید.

فاکتور رطوبت و دما تاثیر قابل توجهیی بر غلظت گاز رادون میگذارد لذا از قرار دادن کیت در مجاورت حمام، اشپزخانه و یا محل شست و شوی لباس خود داری کنید.

گرما باعث خوانش غیر صحیح توسط کیت اندازه گیری می شود. جریان هوا می تواند در خوانش غلظت رادون موثر بوده و میزان غلظت واقعی را کمتر نشان دهد. اغلب دستگاه ها دارای دفترچه راهنما به منظور استفاده صحیح هستند لذا ان را باید به دقت مطالعه نموده تا بتوانید آزمایش را به درستی انجام دهید.

 

نتیجه گیری:

خوشبختانه با آگاهی از سطح غلظت رادون و کاهش به موقع آن در صورت لزوم،  بسیاری از خطراتی که رادون برای سلامت افراد ایجاد می کند، قابل پیشگیری است. برای این منظور ابتدا لازم است با استفاده از روش صحیح غلظت گاز رادون شناسایی شده و بر اساس ان روش مناسب با اقلیم منطقه انتخاب شود. هدف از این مقاله هدایت شما به سمتی است که بتوانید آشکارساز مناسبی را جهت ارزیابی سلامت منزل خود انتخاب کنید تا بتوانید با اطمینان خاطر از زندگی خود لذت ببرید.

منابع:

http://www.radon.com/instructions/

https://en.wikipedia.org/wiki/Radon

https://en.wikipedia.org/

http://takeactiononradon.illinois.edu/about_radon