توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
مقایسه ی انواع ماسک های آنتی وایرال

ماسک آنتی وایرال چیست؟

ماسک های آنتی وایرال با شیوع ویروس کرونا در دنیا تولید و گسترش یافتند. شرایط موجود باعث شد تا دانشمندان در سراسر جهان نوع جدیدی از ماسک ها را تولید کنند  که علاه بر به دام انداختن ویروس ها، توانایی منهدم کردن آن ها را نیز داشته باشد. دانشمندان با انجام آزمایشات متعدد دریافتند که با اضافه کردن ترکیباتی به الیاف پارچه ی ماسک ها، می توانند ماسک هایی با خاصیت آنتی وایرالی تولید کنند. از جمله ی این ترکیبات که خاصیت آنتی وایرالی دارند می توان به الیاف نقره، نانو ذرات نقره، مس، اکسید روی و… اشاره کرد.

ماسک آنتی وایرال Viroblock

ماسک آنتی وایرال Viroblock که توسط شرکت HeiQ سوییس ساخته شده است دارای اثر ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. این ماسک به طور خاص روی ویروس های کرونا، آنفولانزا، آنفولانزای خوکی، آنفولانزای مرغی، سندرم حاد تنفسی تست شده است و بر اساس آزمایشات، کارایی ماسک Viroblock در برابر این ویروس ها ۹۹٫۹۹ درصد است. این ماسک از ۳۰ درصد الیاف نقره و ۷۰ درصد الیاف پنبه ساخته شده و با کمک الیاف نقره ی خود در ۳ تا ۵ دقیقه ویروس ها را غیرفعال می کند که تست ISO 18184 نیز  این موضوع را تایید می کند. ماسک آنتی وایرال Viroblock تا ۵۰ بار قابل شستشو و استفاده است و دارای خاصیت ضد بو و ضد آلرژی است. این ماسک با قیمت ۳۶ یورو فروخته می شود.

وبسایت: https://heiq.com/technologies/heiq-viroblock/

 

ماسک ضد ویروس و ضد باکتری Hamon AG

این ماسک توسط شرکت Mitsufuji  ژاپن ساخته شده است و ۹۹ درصد خواص آنتی باکتریالی و هم چنین خاصیت آنتی وایرالی دارد. جنس اسن ماسک از پارچه های کشسان بی بافت است که تکه ای پارچه ی نقره نیز در لایه ی درونی آنت قرار می گیرد. ماسک آنتی وایرال Hamon AG تا ۵۰ بار قابل شستشو است و قیمت آن ۲۸ دلار است.

وبسایت: https://www.designboom.com/design/mitsufuji-hamon-ag-mask-washable-03-20-2020/

 

ماسک ضد ویروس و باکتری محصول کشور لهستان

این ماسک ساخته ی دانشمندان لهستانی است و عمر آن ۱۵ هفته است. جنس این ماسک آنتی وایرال و آنتی باکتریال از ذرات نانو نقره، اکسید روی و تیتانیوم است و قیمت آن ۳۲ دلار است.

وبسایت: https://polandin.com/47869804/antiviral-face-mask-created-by-polish-scientists

 

ماسک ضد ویروس ژاپنی

این ماسک آنتی وایرال که محصولی از دانشگاه گونما و شرکت صنایع Meisei در ژاپن است از جنس مس ساخته شده. طبق مطالعاتی که بر روی کرونا ویروس در آمریکا انجام شده است، این ویروس تا ۴ ساعت بر سطوح مسی زنده و فعال است؛ که این میزان کمتر از ۴۸ تا ۷۲ ساعت بر روی استیل و پلاستیک است. قیمت این ماسک ۲۷ دلار تعیین شده است.

 

ماسک آنتی وایرال SonoMasks

ماسک آنتی وایرال SonoMasks که ساخته ی شرکت Sonovia در اسرائیل است از جنس الیاف اکسید روی تولید شد است. این ماسک خاصیت ضد ویروس، باکتری، قلرچ و میکروب دارد و با قیمت ۶۹ دلار موجود است.

وبسایت: https://sonoviatech.com/

 

ماسک آنتی وایرال مای شیلد

ماسک آنتی وایرال مای شیلد با خاصیت ضد ویروس، قارچ، باکتری و میکروب برای اولین بار در ایران توسط شرکت سلامت سینا واقع در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف تولید می شوند. این ماسک از ترکیب ۷۰ درصد الیاف نقره و۳۰ درصد الیاف پنبه ساخته شده است. ماسک مای شیلد سبک و راحت بوده و بر روی صورت ردی باقی نمی گذارد. این ماسک را می توان تا ۱۰۰ مرتبه شست و استفاده کرد بدون اینکه کارایی اولیه خود را از دست بدهد.

خاصیت کشسانی، انعطاف پذیری، بو زدایی و تنفس پذیری بالا نیز از مزایای دیگر این ماسک هستند. این ماسک را با قیمت ۹۵۰۰۰ تومان می توان از شرکت سلامت سینا تهیه کرد.

مزایای ماسک مای شیلد نسبت به سایر ماسک های آنتی وایرال:

  • عمر بیشتر و قابلیت شستشو به تعداد دفعات بیشتر تا ۱۰۰ مرتبه
  • قیمت پایین تر و به صرفه تر
  • سبک تر
  • درصد بالاتر الیاف آنتی وایرال (نقره)

وبسایت: www.nanosina.com

منابع:

https://cen.acs.org/safety/COVID-19-pandemic-spurred-materials/98/i31

https://www.stylus.com/new-textile-treatment-effective-against-covid19

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4955599/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2892464/