توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
منابع میدان های مغناطیسی فرکانس پایین

منابع میدان های مغناطیسی فرکانس پایین

میدان های الکترومغناطیسی فرکانس پایین بیشتر از لوازم موجود در محل کار و منزل دستگاه های کپی، خطوط برق، سیم کشی، ترانسفورماتورها، لوازم خانگی، قطارهای برقی، پتو های برقی، بخاری های برقی، اتوی برقی، سشوار، برش های برقی، تلویزیون، رایانه ها، سیستم های استریو، تهویه هوا، لامپ های فلورسنت،  یخچال، میکسر، بخاری قابل حمل، ماشین لباسشویی و خشک کن برقی، دستگاه های قهوه ساز، جاروبرقی، توسترها، رایانه ها، دستگاه های فکس، پرینترها، اسکنر و سایر وسایل برقی موجود.

 

به دلیل محدودیت پهنای باند بسیار شدید و مشکلات تولید سیگنال این باند فرکانسی برای ارتباطات مناسب نیست. در زیر به برخی ار منابع امواج الکرومغناطیسی در فرکانس پایین می پردازیم:

خطوط انتقال و توزیع برق

خطوط انتقال برق میدان الکتریکی و مغناطیسی قوی تولید می کنند. خطوط توزیع، میدانهای الکتریکی ضعیفی تولید می کنند، اما بسته به تعداد خانه هایی که در آن قرار دارند، می توانند میدان مغناطیسی قوی تولید کنند. قوی ترین میدان ها معمولاً در زیر خطوط انتقال ولتاژ بالا ایجاد م یشوند. با این حال ، میدان های ایجاد شده به شدت به جریان عبوری از خطو مذکور وابسته است. شدت میدان های مغناطیسی از یک خط برق؛ به ارتفاع خط قدرت بستگی دارد. قدرت میدانهای مغناطیسی در فاصله ای از خطوط برق به نحوه فاصله سیم ها از یکدیگر بستگی دارد.

خطوط انتقال و توزیع برق

 

کابل های زیرزمینی

درصد قابل توجهی از شبکه پر فشار در سرتاسر جهان ، زیر زمین توزیع شده است. عمدتا در مناطق شهری یا مناطقی که اعتراض بصری نسبت به استفاده از خطوط برق ولتاز بالا وجود دارد ، یا در جایی که استفاده از این خطوط راحت نباشد از این سیستم استفاده می شود. تصور می شود که خطوط انتقال برق زیرزمینی باعث کاهش میدان ها می شود، اما لزوماً این طور نیست، زیرا میدان های مغناطیسی از طریق گل، ماسه، سنگ و سیمان می گذرند و ممکن است احساس ایمنی کاذب ایجاد نماید.

 

پست های برق

این پست ها اغلب بسیار نزدیک به اقامتگاه ها و مدارس واقع شده اند. بنابراین ، ایستگاه های فرعی منبع بالقوه میدان های الکتریکی و مغناطیسی به حساب می آیند.

پست های برق

 

سیم کشی برق ساختمان

سیم کشی برق خانگی میدان های الکتریکی و مغناطیسی را ایجاد می کنند. این میدان ها به دلیل عبور جریان برق از داخل سیم کشی ایجاد می شود. از جریان تولید می کند. معمولاً میادین مغناطیسی در خانه های دور از خطوط برق و پستهای ثابت بسیار کم هستند. اگر سیم کشی خانگی دارای ارت مناسبی نباشد، ممکن است میدان مغناطیسی قابل توجهی در سرتاسر خانه ایجاد شود. لذا ایجاد ارت برای سیم کشی لازم است.

سیم کشی برق ساختمان

حمل و نقل

در حین رانندگی داخل خودرو، ما در معرض میدان های الکترومغناطیسی با فرکانس پایین ناشی از سیم کشی برقی داخل اتومبیل، قرار میگیریم. استفاده از قطارهای برقی راه آهن شهری نیز میزان مواجهه با امواج الکترومغناطیسی ما را افزایش می دهند. راننده لوکوموتیو اینن قطارها روزانه به میزان قابل توجهی در معرض این امواج فرکانس پایین هستند.

حما و نقل

لوازم برقی

هر وسیله ای که به جریان برق وصل شود، میدان های مغناطیسی ایجاد می کند. لذا لوازم برقی زمانی که مورد استفاده قرار نمی گیرند باید از برق جداش ده و تا حد امکان از اتناق خواب و استراحت دور باشنذد.

 

مانیتور و تلویزیون (نمایشگرهای CRT)

مانیتورها و تلویزیونهای CRT قدیمی  به غیر از LCD ها برای سلامتی ضرر دارند. آنها میدانهای الکترومغناطیسی قوی و خطرناکی منتشر می کنند.

مانیتور