توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
پیامدهای بیولوژیکی ناشی از امواج الکترومغناطیس منتشر شده در اطراف ما

بررسی پیامدهای بیولوژیکی امواج الکترومغناطیس

پیامدهای بیولوژیکی امواج رادیویی با ارگان های بدن عبارتند از:

  • اعصاب
  • گردش خون
  • سیستم تناسلی 
  • غدد درون ریز

نمونه ای از پیامدهای بیولوژیکی در انسان

گروهی از محققان متوجه شدند، افرادی که به الکتریسیته حساسیت شدید دارند، علائمی از جمله سردرد نسبت به گوشی موبایل نشان می دهند. آن ها همچنین متوجه شدند افرادی که نزدیک دکل های مخابراتی تلفن های همراه زندگی می کنند، شکایات عمده در مورد سیستم گردش خون داشته اند و علاوه بر آن، اختلال خواب، کج خلقی، افسردگی، تاری دید، مشکلات تمرکز، تهوع، بی اشتهایی، سردرد و سرگیجه هم گزارش شده است.

پیامدهای بیولوژیکی ناشی از امواج الکترومغناطیس منتشر شده در اطراف ما

پس از خاموش کردن پخش فرستنده موج، افزایش دفع ملاتونین در افراد داوطلب مشاهده شده است.

از آنجایی که تلفن همراه بسیار نزدیک به گوش کاربر است، پوست، گوش میانی، عصب حلزونی و لوب تمپورال می توانند انرژی امواج رادیویی را جذب کنند و تاثیراتی را می تواند داشته باشد.

همچنین به دلیل افزایش دما مایع میانی می تواند پیام های عصبی را به سلول های دریافت کننده القا کند. از جمله سرگیجه، پریدن و دودو زدن چشم (nystagmus). سرگیجه یکی از عوامل اصلی شاکیان تلفن همراه است و نزدیکی تلفن همراه به چشم انسان، این سوال را به همراه دارد که آیا روی بینایی تاثیر دارد؟

خطر افزایش افسردگی به دلیل EMF بالای ۱MGz با فاصله ۱۵۰ متر از خطوط برق بیش از ۹۰۰۰ مورد افسردگی نشان می دهد که ۶۰ مورد آنها به خود کشی در بزرگسالان منجر شده است. EMF ناشی از خطوط برق در ۴۰۰ متری، امکان قرار گیری در معرض هوای آلوده را افزایش داده سبب ۲۰۰ تا ۴۰۰ مورد سرطان ریه، ۲ تا ۶ مورد لوسمی، ۱۷ مورد سرطان پوست غیر ملانوم و سایر بیماری ها می شود.

یک گروه تحقیقاتی تاثیر قرارگیری در معرض موج ۹۰۰MHz بر روی استروئید (کورتیزول و تستسترون) و غده هیپوفیز (غده تیروئید، هورمون رشد، پرولاکتین و adrenocorticotropin) در هورمون های مردانه را مورد بررسی قرار داد. پرتوگیری هر روز به مدت یک ماه انجام شد و هورمون ها با نمونه گیری خون پیش از پرتوگیری، در اواسط پرتوگیری و در انتها انجام شد. هیچ تغییری در مقدار هورمون ها مشاهده نشد.

طی مطالعات انجام شده بر روی MRI، فشار شریانی به وضوح افزایش می یابد. قرار گیری مادر در معرض امواج کوتاه (۱۲٫۲۷MHz) سبب کم شدن وزن کودکِ متولد شده می گردد.