توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
کرونا ویروس و بارداری

آنچه در این مقاله می خوانید:

اگر باردار هستید، سلسله مقالات ما را درباره کرونا و بارداری پیگیری کنید.

بارداری عموما یک فرایند استرس زا برای مادر است، اما با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان این مسئله می تواند سبب استرس بیشتر برای مادر شود. بنابراین اظهار نگرانی کاملا امری اجتناب ناپذیر است و مادر باید پاسخ سوالات خود را در رابطه با این ویروس و اثر آن بر فرآیند بارداری خود اطلاعات کافی داشته باشد.

ویروس کرونا چیست؟

طبق بیانات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، در واقع هفت نوع مختلف از ویروس کرونا وجود دارد که به انسان آسیب می رسانند. بسیاری از آن ها خفیف هستند و باعث سرما خوردگی می شوند، اما برخی از انواع ویروس ها، به ویژه نوع مرس و سارس آن می تواند حتی کشنده باشد و ویروس کوید ۱۹ که از ووهان چین شیوع پیدا کرده است. در تاریخ ۳۰ ژانویه، سازمان بهداشت جهانی (WHO) کرونا ویروس را به عنوان یک نگرانی اورژانسی بهداشت جهانی اعلام کرد. طبق گفته WHO ، این اصطلاح برای توصیف “یک رویداد خارق العاده” به کار می رود که مخاطرات بهداشت عمومی آن متوجه چندین کشور است و به طور بالقوه نیاز به یک پاسخ هماهنگ بین المللی دارد.طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)  اذعان داشت که این ویروس رسماً  به طور جهانی همه گیر شده است.

انتقال ویروس کرونا و علائم آن:

مرکزکنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) بیان کرده است که انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات انتشار یافته از سیستم تنفسی فرد آلوده که در اثر عطسه، سرفه و … وارد هوا می شود، به افراد دیگر سرایت می کند.  لمس دست یا دست دادن، یا لمس سطوحی که به ویروس آلوده شده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم قبل از شستن دست ها، نیز ممکن است سبب سرایت ویروس شود.

بر اساس گفته های مرکز کنترل بیماری ها (CDC) افراد مبتلا به ویروس کرونا علائم زیر را تجربه کرده اند:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • لرز
  • دردهای عضلانی
  • سردرد
  • گلو درد
  • از بین رفتن حس چشایی و بویایی
  • علائم گوارشی
  • بی حالی

علائم بیماری ممکن است از ۲ تا ۱۴ روز پس از مواجه با فرد بیمار مشاهده شود و در شرایط بیماری خفیف یا خیلی شدید ظهور یابد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که برخی از افراد مبتلا به COVID-19 علائمی را نشان نمی دهند ، اما همچنان می توانند ناقل ویروس باشند.

ویروس کرونا و بارداری:

دانشمندان هنوز در تلاشند تا اطلاعات بیشتری را در مورد چگونگی تأثیر این ویروس بر بارداری کسب کنند. لذا آنچه در این مقاله مرور شده است، مطابق آخرین نتایج پژوهش های انتشار یافته در مجلات معتبر جهانی است.

بنظر می رسد که زنان باردار مصونیت بیشتری در برابر این بیماری دارند با این حال زنان باردار نیز مانند سایرین مستعد ابتلا به عوارض عفونت های تنفسی مانند ویروس کرونا هستند، بنابراین متخصصان توصیه می کنند که مادران باردار تمام تلاش خود را برای رعایت نکات بهداشتی و حفاظتی بویژه شستن دست ها داشته باشند. مطالعات صورت گرفته بر روی ۹ زن باردار مبتلا به ویروس کرونا در ووهان چین نشان می دهد که هیچ ویروسی در شیر مادر، خون بند ناف یا مایع آمینوتیک وجود ندارد.
در ماه مه، مطالعه برروی ۴۶ زن باردار مبتلا به COVID-19 علامت دار حاکی از خفیف بودن بیماری در این افراد بوده و نتایج ایم پژوهش درمجله زنان و زایمان آمریکایی به چاپ رسیده است. مطالعات کوچک دیگر نشان دهنده آن بود که این مادران نیاز به مراقبت های ویژه نداشته و پس از دوره کوتاهی از بیمارستان با شرایط خوب مرخص شده اند.

یک مطالعه کوچک دیگر در بررسی بر روی  ۴۳ زن باردار در نیویورک؛ که در ماه ژانویه در ژورنال آمریکایی زنان و زایمان و زنان به چاپ رسیده است؛ حاکی از آن است که برخلاف SARS و H1N1 شدت بیماری کوید ۱۹ در زنان باردار نسبت به عموم کمتر است. مطالعات متعدد دیگری نیز دراین راستا صورت گرفته است و براساس این یافته ها ، محققان نتیجه گرفتند که میزان COVID-19 در بین زنان باردار نسبتاً کم است.

در ماه می ، مؤسسه بهداشت ملی آمریکا اعلام کرد که در حال بررسی چند جانبه ۲۱،۰۰۰ پرونده پزشکی و همچنین ۱۵۰۰ خانم باردار مبتلا به COVID-19 جهت درک بهتر چگونگی تأثیر این شرایط بر بارداری و سلامت مادران هستند. این بدان معنی است که به زودی همه ما می توانیم در رابطه با چگونگی تاثیر این ویروس بر مادران و نوزادان آن ها اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

تاثیر کرونا بر نوزادان تازه متولد شده:

برای بیان این موضوع قطعا نیاز به مطالعات بیشتر است اما آنچه تا به حال منتشر و تایید شده است به شرح زیر است:

مرکزکنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) مواردی از تولد زودرس نوزادانی که مادرانشان مبتلا به ویروس کرونا بوده اند را گزارش کرده است، اما لزوما مشخص نیست که عامل آن ویروس کرونا باشد. با این حال ابتلا به تب در اوایل بارداری می تواند سبب افزایش بروز نقایص خاص هنگام تولد شود. تحقیقات در مورد انتقال ویروس از مادر به به نوزاد در رحم (که به عنوان انتقال عمودی شناخته می شود) ادامه دارد، اما CDC می گوید احتمالا این فرایند بعید است.

مرکزکنترل و پیشگیری از بیماری ها اذعان دارد که نوزادان زیر ۱۲ ماه ممکن است در مقایسه با کودکان بزرگتر در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید COVID-19 باشند. با این حال معتقد است که نتایج تحقیقات همچنان نیاز به داده های بیشتری جهت تایید و اثبات دارند.

میزان بحرانی بودن بیماری نسبت به بزرگسالان در کودکان کمتر است در حالی که در نوزادان احتمال ابتلا به بیماری شدیدتر وجود دارد. البته محققان این تئوری را تأیید کردند که کودکان ممکن است بعد از ابتلا به بیماری احساس بهتری داشته باشند که شاید به دلیل آن باشد که شرایط مواجه با بیماری کمتری داشته و سیستم ایمنی در حال توسعه و سطوح آنتی بادی بالاتری دارند.

در ماه می، مرکزکنترل و پیشگیری از بیماری ها پیشنهادی را در مورد سندرم التهابی چندگانه کودکان (MIS-C)  را صادر کرد که یک بیماری نادر در کودکان است و بیشتر در شهر نیویورک مشاهده شده است و به نظر می رسد با COVID-19 مرتبط است. تحقیقات در مورد MIS-C در حال انجام است ، اما اطلاعات فعلی حاکی از آن است که با پاسخ ایمنی کودک به COVID-19 ارتباط دارد. علائم این بیماری شامل تب، بثورات چشم، سوزش چشم، تورم دست یا پا و درد شکم است. به نظر می رسد این سندرم بسیار نادر است.

 

درصورتی که قصد تغذیه کودکتان با شیر خود را دارید چه مواردی را باید درباره COVID-19 بدانید؟

اگرچه مطالعات فعلی شواهدی از وجود ویروس کرونا در شیر مادر را نشان نداده است، اما هنوز کاملا مشخص نیست که مادران شیرده مبتلا به ویروس آیا از طریق در آغوش گرفتن کودکان نتوانند بیماری را انتقال دهند. لذاCDC خاطرنشان می کند که شیر مادر می تواند در محافظت از نوزادان در برابر بسیاری از بیماری ها کمک کند، اما اگر مادر مبتلا به بیماری کرونا است لازم است تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و قبل از لمس کودک ماسک و محافظ مناسب را استفاده نماید و در صورت امکان شیر خود را بدوشد و از طریق شیشه و یک شخص سالم دیگر آن را در اختیارکودک قرار دهد. لازم است مادر مرتب پستان های خود را تمیز کند و پس از شستن دست ها شیر خود را بدوشد.

  چگونه زنان باردار می توانند خود را در برابر ویروس کرونا محافظت کنند؟

دکتر Adalja می گوید حتی اگر هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا در منطقه شما گزارش نشده است، شما همواره باید تصور کنید که این بیماری در پیرامون شما شیوع پیدا کرده و لازم است پروتکل های حفاظتی را رعایت کنید چرا که امکان ناقل بودن بدون علامت تا ۱۴ روز وجود دارد و ممکن است نتایج آزمایش بیماران با تاخیر منتشر شود. دکتر فرناندو توصیه می کند که تمام تلاش خود را بکنید تا آنجا که ممکن است در خانه بمانید. تنها برای تهیه مایحتاج ضروری از خانه خارج شوید. CDC توصیه می کند که همه افراد در محیط عمومی از ماسک صورت استفاده کنند تا از شیوع عفونت جلوگیری شود.

ویروس کرونا چطور می تواند بر برنامه تولد فرزندتان تاثیر بگذارد؟

با گسترش ویروس کرونا در بسیاری از کشورها، اغلب بیمارستان ها، مراکز درمانی و مراقبت های بارداری و همچننی زایشگاه ها اقدامات جدیدی را برای ایمن نگه داشتن مادران و نوزادان اتخاذ کرده اند. این اقدامات در هر بیمارستان متفاوت است، اما مادران باید آماده تجربه شرایط جدید حاکم باشند. برای مثال:

  • محدودیت بازدید کنندگان و افرادی که مجاز به حضور در اتاق زایمان هستند.
  • پزشکان و پرستاران از وسایل و پوشش های محافظ متفاوتی استفاده می کنند.
  • امکان ترخیص زودتر از موعد در صورت پایدار بودن شرایط مادر و نوزاد وجود دارد.
  • ممکن است مادر برای تسهیل زایمان درهر محیطی از بیمارستان نتواند قدم زده یا ورزش کند.

مثبت شدن تست کرونا قبل از زایمان!

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) راهنمایی هایی را در این باره منتشر کرده و توصیه می کند نوزادان متولد شده از مادرانی که مبتلا به COVID-19 هستند، به طور موقت از مادرانشان جدا شوند تا خطر ابتلای نوزاد کاهش یابد. خطوط راهنمای بهداشتی نیز می گوید نوزادان متولد شده از مادرانی که مظنون به COVID-19 هستند نیز باید در محلی بمانند که از نوزادان دیگر جدا باشد.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه های بسیار بیشتری را نیز ارائه داده است:

  • اگر امکان نگهداری نوزاد در ناحیه جداگانه ای وجود ندارد مادر مبتلا به ویروس باید حداقل ۵/۱ متر از کودک فاصله داشته باشد.
  • مادر می تواند بعد از شستن دست ها و پستان ها، شیر خود را بدوشد و در حالت ایده آل، کودک توسط کسی که آلوده نیست ، تغذیه شود.
  • تغذیه مستقیم کودک مستلزم استفاده از ماسک و رعایت بهداشت پستان و دست و سایر پروتکل های بهداشتی است.
  • کادر پزشکی که در تولد نوزاد مشارکت دارند باید از لباس و دستکش به همراه ماسک تنفسی N95 و عینک محافظ چشم و لباس مخصوص ایزوله استفاده کنند.
  • اگر کودک نیاز به مراجعه به NICU داشته باشد، ،باید در یک اتاق جدا با فشار منفی یا سیستم تصفیه هوا مناسب بستری شود. در صورت عدم دسترسی به چنین شرایطی فاصله با سایر نوزادان و کودکان باید حداقل ۵/۱ متر باشد.
  • نوزاد باید ۲۴ و ۴۸ ساعت بعد از تولد به لحاظ ویروس کرونا مورد آزمایش قرار گیرد در صورتی که این امکان به هر دلیل وجود ندارد باید تا ۱۴ روز به عنوان ناقل در نظر گرفته شود.


آیا زنان باردار باید نگران آلودگی های موجود دربیمارستان باشند یا نه؟

برخی از زنان باردار ممکن است نگران قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا در بیمارستان یا به هنگام ملاقات با پزشک خود باشند. کارشناسان معتقدند که رعایت پروتکل های بهداشتی به عنوان مراقبت های قبل از زایمان در این دوران ضروری است. بسیاری از مراکز سعی در ارائه خدمات به مادران باردار مطابق با شرایط  حاکم را دارند و سعی دارند با مراقبه های از راده دور با مخاطبان خود در ارتباط بوده و امکان حضور آنها را در شرایط اضطرار مطابق پروتکل های بهداشتی فراهم کنند. مادران باردار نیز بایدپروتکل های بهداشتی را همواره رعایت نموده و از تماس با افراد بیمار یا مشکوک دوری کنند. مادران باردار لازم است در مورد هرگونه نگرانی پیرامون زایمان در این شرایط یا ابتلای نزدیکان خود به بیماری و دریافت راهکار های حفاظتی  با پزشک خود یا ماما مشورت کنند.

به نقل از:

https://www.whattoexpect.com/news/pregnancy/coronavirus-during-pregnancy

ترجمه: ساحل ربیعی، گروه تحقیق و توسعه شرکت توسعه فناوری های نوین سلامت سینا، واقع در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف