توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
۹ حقیقتی که شما باید در مورد امواج الکترومغناطیسی پیرامون خود بدانید!
  1. چرا مواجهه شما با میدان های الکترومغناطیسی مصنوعی در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است؟
  2. چرا تابش های مصنوعی در حال حاضر شدیدتر از گذشته است؟
  3. آیا این تابش ها اثرات سلامتی در پی دارند؟
  4. چرا شرکت های بیمه پوشش خطرات مربوط به میدان الکترومغناطیسی را پوشش نمی دهند؟
  5. آیا محدودیت های قانونی ایمنی از شما محافظت می کند؟
  6. چرا بسیاری از دانشمندان و سازمان ها در مورد خطرات ناشی از استفاده غیرمجاز از فناوری هشدار می دهند، بخصوص در مورد زنان باردار و کودکان؟

۱- سطح تابش الکترومغناطیسی در حال افزایش است!

در حال حاضر تابش بی سیم با فرکانس بالا به علت گسترش منابع موجود و افزودن پیوسته برنامه های جدید بی سیم بطور میزان بی سابقه و به طور مداوم در حال افزایش است. امروزه ما در معرض تابش های بیسیم ناشی از منابع زیر هستیم:

  • تلفن های همراه و دکل های تلفن همراه
  • اینترنت بی سیم (WI-FI)
  • گوشی و دستگاه مربوط به تلفن های بی سیم (DECT)
  • آنتن تلویزیون و رادیو پخش
  • سیستم های هشدار بی سیم، سیستم های تشخیص آتش و کنترل دما
  • شبکه های رادیویی پلیس، شرکت های امنیتی خصوصی، شرکت های حمل و نقل، تاکسی و غیره
  • مانیتور های کودک
  • صفحه کلید بی سیم
  • دستگاه هایی که با بلوتوث فعال می شوند
  • کنسول های بازی بی سیم
  • شبکه های WIMAX
  • آنتن ها برای سفارتخانه های وزارتخانه ها، نیروهای مسلح، نیروهای امنیتی، گارد ساحلی، سازمان هواپیمایی کشوری و غیره
  • رادار های نظامی، فرودگاه ها، بنادر، خدمات هواشناسی و غیره
  • ماهواره ها
  • آنتن ها در داخل کارخانه های صنعتی، استادیوم ها و غیره
  • میکروفن های بی سیم
  • اجاق های مایکروویو

 

منابع انتشار آلودگی امواج الکترومغناطیس؛ لپ تاپ، دکل BTS، تلفن بی سیم، وای فای

 

در عین حال، قرار گرفتن در معرض اشعه های فرکانس پایین، با توجه به افزایش قابل توجه خطوط انتقال برق، به دلایل زیر افزایش قابل توجهی داشته است:

  • استفاده بیشتر از وسایل الکتریکی و الکترونیکی
  • افزایش مصرف انرژی
  • ارائه ی راه حل های الکتریکی برای خنک کردن و گرم کردن (به عنوان مثال به جای روغن، گاز طبیعی)
  • استفاده از کابل های پلاستیکی در خانه به جای کابل های فولادی با اتصال ارث

 

منابع انتار دهنده آلودگی امواج الکترومغناطیس؛ دکل برق ، کامپیوتر

 

هرچند میدان های الکترومغناطیسی (EMF) به طور طبیعی هم در طبیعت وجود دارند با این حال، در دهه های اخیر، قرار گیری محیط زیست در معرض EMF ها به طور مداوم افزایش یافته است، که به دلیل افزایش تقاضای برق، تکنولوژی های بی سیم تخصصی و تغییرات در سازماندهی جامعه است؛ در حالی که اثر نهایی این است که هر فرد در حال حاضر در معرض یک ترکیب پیچیده از میدان های الکتریکی و مغناطیسی با فرکانس های مختلف، هم در خانه و هم در محل کار مواجه است (قطعنامه پارلمان اروپا ۲۰۰۸/۲۲۱۱).

هرچند میدان های الکترومغناطیسی (EMF) به طور طبیعی هم در طبیعت وجود دارند با این حال، در دهه های اخیر، قرار گیری محیط زیست در معرض EMF ها به طور مداوم افزایش یافته است، که به دلیل افزایش تقاضای برق، تکنولوژی های بیسیم تخصصی و تغییرات در سازماندهی جامعه است؛ در حالی که اثر نهایی این است که هر فرد در حال حاضر در معرض یک ترکیب پیچیده از میدان های الکتریکی و مغناطیسی با فرکانس های مختلف، هم در خانه و هم در محل کار مواجه است (قطعنامه پارلمان اروپا ۲۰۰۸/۲۲۱۱).

۲- امروزه تابش های مصنوعی موج اثرگذارتر از گذشته است!

به دلیل استفاده گسترده از دستگاه های غیر خطی الکترونیکی مانند لامپ های فلورسنت، آداپتورهای AC، سوئیچ های الکترونیکی دیمر ، تهویه مطبوع اینورتر، تلویزیون های پلاسما، سیستم های فتوولتائیک و غیره، سیگنال سینوسی ساده قبلی شبکه برق (۵۰-۶۰Hz) توسط فرکانس های هارمونیک بالاتر (KHz = هزار ترابایت) تحریف شده است.

این پدیده “برق کثیف” نامیده می شود زیرا باعث ایجاد گرمای خنثی و پیری زودرس تجهیزات می شود. دانشمندان بر این باورند که شکل موج جدید شبکه برق به ویژه برروی انسان میتواند موثر باشد.

همچنین منابع جدید تابش بی سیم (آنتن های تلفن همراه، تلفن های همراه و بی سیم، مودم های بی سیم وای فای، و غیره) برخلاف منابع قدیمی که امواج آنالوگ منتشر می کنند؛ امواج الکترومغناطیسی با مدولاسیون دیجیتال منتشر می کنند.

شکل غیر معمولی موج مربعی دیجیتال که حاوی پالس های شدت بالا است، توسط بسیاری از دانشمندان به طور زیست شناختی قوی تر از شکل موج سینوسی آنالوگ قدیمی تر عنوان شده است.

شواهد علمی قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد که برخی از میدانهای مدوله شده (پالسی یا پیوسته) از نظر زیستی فعال اند. سیگنالهای مدوله ممکن است با فرایندهای نرمال و غیرخطی بیولوژیکی تداخل داشته باشند. مدولاسیون یک عامل مهم است که باید در استانداردهای ایمنی عمومی جدید مورد توجه قرار گیرد. برای ارزیابی درست اثرات بیولوژیکی و سلامتی مواجهه با موج مدوله شده RF (امواج حامل)، همچنین مطالعه تاثیر سیگنال مدولاسیون (میدان های فرکانس پایین)، در نظر گرفتن این امواج ضروری است. استانداردهای کنونی مدولاسیون را به عنوان یک عامل موثر در سلامت انسان نادیده گرفته و بنابراین در حفاظت از عموم مردم از نظر قرار گرفتن در معرض برخی از انواع سیگنال های RF مدوله شده با ELF ناکافی است. استانداردهای IEEE و ICNIRP در حال حاضر به اندازه کافی از سلامت عمومی محافظت نمی کنند زیرا اثرات ناشی از امواج مدوله را در نظر نگرفته اند. (امواج مدوله به ویژه در تکنولوژی های جدید در تلفن های همراه به شدت مورد استفاده قرار می گیرند(BioInitiative Report).

سطح مجاز انتشار امواج الکترومغناطیسی از نظر قانونی سطح نسبتا بالایی است.

سطح مجاز انتشار امواج الکترومغناطیسی از نظر قانونی سطح نسبتا بالایی است.

 

محدودیت های قانونی برای تابش الکترومغناطیسی غیر یونساز امروزه با محدودیت های تعیین شده توسط کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر اشعه های غیر یونساز (ICNIRP) مطابقت دارد که برخی از نقایص این دستورالعمل به شرح زیر است:

  • براساس اثرات مستقیم و کوتاه مدت مانند تحریک اعصاب محیطی و عضلات، آسیب الکتریکی و سوختگی در تماس با اجسام رسانا و گرم شدن بافت ها ناشی از جذب انرژی در مواجهه با میدان های الکترومغناطیسی است.
  • در نظر گرفتن فقط اثر حرارتی تابش و در نظر نگرفتن دیگر اثرات غیر حرارتی مانند تولید پروتئین استرس، افزایش فعالیت رادیکال های آزاد، خروجی کلسیم، افزایش نفوذ پذیری سد خونی مغزی، تجمع پلاکت ها، افزایش تولید هیستامین و غیره.
  • با وجود افزایش سریع آلودگی الکترومغناطیسی و وجود مطالعات جدید که نشان می دهد مکانیزم های غیر حرارتی ممکن است منجر به اثرات طولانی مدت سلامت مانند لوسمی، سرطان سینه، مغز و سرطان عصب آکوستیک، آلزایمر، بی خوابی، اختلال عملکرد جنسی، افسردگی، آلرژی و غیره شوند؛ این کمیسیون اثرات غیر حرارتی را مد نظر قرار نداده است.
  • نادیده گرفتن افزایش جذب تابش توسط نوزادان و کودکان
  • در نظر نگرفتن شکل موج هر سیگنال رادیویی (دیجیتال و آنالوگ) به عنوان یک عامل بیولوژیکی.

 

محدودیت های مواجهه با میدان های الکترومغناطیسی که برای عموم تعیین شده اند، کاربردی ندارند. این دستورالعمل ها پیشرفت فن آوری اطلاعات و ارتباطات و آسیب پذیر بودن گروه های آسیب پذیر مانند زنان باردار، نوزادان نوزاد و کودکان را در نظر نگرفته اند (پارلمان اروپا، قطعنامه).

۳- بسیاری از اعضای علمی درباره اثرات طولانی مدت تابش مصنوعی هشدار داده اند!

در سال های اخیر بسیاری از سازمان ها بیانیه هایی را درباره اثرات میدان های الکترومغناطیسی مصنوعی منتشر کرده اند که برروی گروه های آسیب پذیر مانند جمعیت کودکان و زنان باردار تاکید دارند:

  • پارلمان اروپا
  • کمیسیون بین المللی ایمنی الکترومغناطیسی
  • کمیته روسیه برای حفاظت در برابر اشعه غیر یونیزاسیون
  • آژانس زیست محیطی اروپا
  • وزارت آموزش و پرورش و انجمن معلمان انگلستان
  • آژانس ایمنی مواد غذایی فرانسه
  • فدراسیون بین المللی آتش نشانان
  • انجمن پزشکی ایرلند
  • انجمن پزشکی محیط زیست، آلمان (IGUMED) و غیره

مجمع توصیه می کند که کشورهای عضو شورای اروپا اقدامات معقولی را برای کاهش مواجهه با میدان های الکترومغناطیسی، بویژه فرکانس های رادیویی منتشره از تلفن های همراه، و به ویژه در مورد کودکان و جوانان که به نظر می رسد بیشتر در معرض خطر تومورها هستند؛ انجام دهد. مبنای علمی استاندارد های فعلی، توسط کمیته بین المللی حفاظت از اشعه های غیر یونساز تعیین است که دارای نقائص جدی می باشد، همچنین دستورالعمل هایی را منتشر کنند که اثرات حرارتی، غیرحرارتی و بیولوژیکی امواج الکترومغناطیسی را مدنظر قرار دهد. راهکارهای دیگر توصیه شده توسط مجمع اروپا ایجاد کمپین های اطلاعاتی و آگاهی رسانی در مورد خطرات اثرات بیولوژیکی بالقوه مضر در محیط زیست و سلامت انسان، بویژه برای کودکان، نوجوانان و جوانان در سنین باروری، توجه به افراد با  “حساسیت های الکترومغناطیسی”، و انجام اقدامات ویژه ای برای محافظت از آنها، از جمله راه اندازی مناطق بدون موج شبکه بی سیم و غیره می باشد(شورای اروپا، قطعنامه ۱۸۱۵/۲۰۱۱ ).

۴- افزایش قرارگیری و قرارگیری مداوم کودکان در معرض اشعه مصنوعی می تواند اثرات برگشت ناپذیری بر رشد ذهنی آنها داشته باشد!

خطرات ناشی از انتشار امواج الکترومغناطیس تبلت و لپ تاپ و اثر بر سیستم ایمنی و اندام های حیاطی کودکان

 

طبق گفته برخی از دانشمندان، تابش بی سیم، کالیبراسیون اولیه شبکه های مغز در نوزادان را از بین می برد، مانع شکل گیری فعالیت الکترومغناطیسی طبیعی مغز (که در اطراف سن ۱۲ سالگی تثبیت می شود) می شود و ممکن است به افزایش شدید موارد بیش فعالی ، اوتیسم و صرع در سال های اخیر مربوط باشد.

ممکن است دهه ها طول بکشد که اثرات نامطلوب آلودگی های الکترومغناطیسی ظاهر شود، گرچه بعضی از آنها، مانند سرطان ، در حال حاضر شروع به رشد می کنند. نتیجه ی این آزمایش خطرناک در کودکان و نوه های ما می تواند موجب خسارات عظیم و بی سابقه ای به ذهن و بدن آنها وارد کند، مگر اینکه اقدامات احتیاطی مناسب انجام شود (پل راش، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی نیویورک).

۵- قرار گیری مداوم و درازمدت در معرض انواع مختلفی از منابع پرتوی مصنوعی ممکن است با ایجاد یک سری علائم بیماری در بخش قابل توجهی از جمعیت همراه باشد.

وقوع واکنش های آلرژیک مانند تهوع، زنگ در گوش، بی حسی صورت، چشم های خشک، تاکی کاردی، قرمزی و بثورات، سینوس های متورم و غیره در مناطق دارای میدان الکترومغناطیسی بالا، حساسیت الکتریکی (EHS) نامیده می شود.

محققان هالبرگ و اوبرفلد با مطالعه ی میزان رشد موارد، پیش بینی کرده اند که تا سال ۲۰۱۷ واکنش های آلرژیک به اشعه مصنوعی ۵۰ درصد جمعیت را شامل خواهد شد.

حساسیت الکتریکی در حال حاضر به عنوان یک معلولیت در سوئد شناخته شده است و کشورهای دیگر نیز در این راستا کارهایی انجام داده اند.  به این دلیل که فعالیت برای افراد مبتلا به حساسیت به سطوح بالای تابش مصنوعی، در مکان های عمومی با تابش بالا دشوار است.

“حساسیت به EMF با نام عمومی” حساسیت الکترومغناطیسی “یا EHS است که شامل علائم سیستم عصبی مانند سردرد، خستگی، استرس، اختلالات خواب، علائم پوستی مانند خارش، احساس سوزش و بثورات، درد در عضلات و بسیاری دیگر مشکلات سلامتی می باشد . دلیل آن هر چه که باشد؛ EHS یک مشکل واقعی و گاهی اوقات مشکل غیرفعال برای افراد آسیب دیده است و قرار گیری این افراد در معرض EMF حتی با شدتهایی کمتر از حد استاندارد های بین المللی موجب بروز علائم می شود (سازمان بهداشت جهانی ).

۶- بسیاری از شرکت های بیمه در حال حاضر خطرات مرتبط با میدان الکترومغناطیسی را پوشش نمی دهند!

شرکت های بیمه چشم خود را به روی موضوع خطرات ناشی از تابش های مصنوعی بسته اند. این اقدام آن ها در راستای عدم ریسک پذیری آنها در برابر هزینه های ناشی از پذیرش این موضوع می باشد.

۷- شما برای محافظت خود در برابر آلودگی رو به رشد الکترومغناطیسی نباید به دولت ها اعتماد کنید!

امروزه اکثر دولت ها از توجه به هشدارهای مکرر توسط پارلمان اروپا و بسیاری از سازمان های علمی در مورد خطرات بالقوه ی آلودگی های الکترومغناطیسی، سرباز می زنند.

با توجه به تغییرات مورد نیاز، تلفات درآمد (به عنوان مثال مالیات در تلفن های همراه زمان صحبت و شرکت های مخابراتی به یک منبع عظیم درآمد برای دولت تبدیل شده است)، مقامات دولتی از وضع قوانین جدید تا اثبات قطعی اثرات سوء این امواج، خودداری می کنند.

 

امروزه برنامه های کاربردی بی سیم جدید که موجهای به شکل جدید منتشر می کنند، بدون تحقیق قبلی در مورد تاثیرات بر سلامت انسان، مجاز به انتشار هستند.

انتظار برای اثبات علمی قطعی و بالینی برای اقدام به جلوگیری از خطرات شناخته شده، همانند موارد مربوط به آزبست، بنزین سرب و تنباکو، منجر به هزینه های بسیار بالایی در سلامت و اقتصاد خواهد شد،. (شورای اروپا، قطعنامه ۱۸۱۵/۲۰۱۱).

۸- کاهش مواجهه ی روزانه در برابر آلودگی های مصنوعی الکترومغناطیسی کار آسانی است.

اجتناب از استفاده از تلفن همراه و یا برخی دستگاه ها تنها راه کاهش مواجهه با این امواج نیستند.

انحراف از محدودیت های توصیه شده برای قرار گرفتن در معرض تابش های مصنوعی ممکن است به دلیل انواع مختلفی از منابع تابش پنهان و آشکار مانند دکل های تلفن همراه ، تلفن های بی سیم و مودم های بی سیم (از خانه ی خود شما یا از خانه های همسایه )، ترانسفورماتور، کابل برق، وسایل الکتریکی ، مشکلات سیم کشی برق (عایق آسیب دیده، خطاهای اتصالات) و غیره باشد.

۹- شما برای کاهش مواجهه تان با امواج مصنوعی چه باید بکنید؟

برای کاهش مواجهه با تابش های مصنوعی بهتر است که راهکارهای لازم را مطالعه نمایید. یک راه برای اطمینان از اینکه محل زندگی یا کار شما در معرض چه میزان از از این تابش ها است داشتن یک دستگاه اندازه گیری می باشد.

:Reference

http://www.home-biology.com/electromagnetic-radiation/emf-radiation-health-effects/electromagnetic-fields-what-you-need-to-know