توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
۴ و ۵ کشنده ترین نسل از اینترنت ۵G !

امواج الکترومغناطیس تکنولوژی ۵G و اثرات آن بر سلامت:

آنچه شما باید بدانید:

  • تکنولوژی ۵G
  • گسترش تکنولوژی ۵G و نگرانی های متعاقب آن
  • اقدامات اعتراضی پیرامون گسترش اثرات امواج الکترومغناطیس تکنولوژی ۵G
  • مشکلات ناشی از امواج الکترومغناطیس تکنولوژی ۵G
  • تکنولوژی ۵G و تحمیل اثرات سلامتی مضر

 

 تکنولوژی ۵G:

 

نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G)، یا دقیق‌تر، نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی، هم‌اکنون جدیدترین نسل سیستم‌های ارتباطات سیار سلولی است که پس از نسل چهارم (۴G) فعلی ارائه شده‌است. از اهداف نسل پنجم، افزایش سرعت انتقال داده تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (یک گیگابیت بر ثانیه برای هر کاربر)، افزایش ظرفیت سرویس‌دهی به کاربران شبکه (کاربران بیشتر)، کاهش تأخیر شبکه و بهینگی بیشتر مصرف توان در تجهیزات شبکه و کاربر (مانند گوشی موبایل)، و نیز پشتیبانی از سرعت بیشتر کاربران در حال حرکت (مانند کاربر سوار بر اتومبیل در اتوبان و یا قطارهای سریع‌السیر) تعریف شده‌ است.

 

گسترش تکنولوژی ۵G و نگرانی های متعاقب آن:

 

گسترش تکنولوژی ۵G با استفاده از امواج رادیویی با فرکانس بالا ، نگرانی های قدیمی را در راستای خطرات امواج تلفن همراه برانگیخته است.

تکنولوژی ۵G به با سرعت برق آسا در حال توسعه و گسترش است و امکاناتی که در اختیار کاربران می گذارد خیلی جذاب به نظر می رسد. علاوه بر آنچه تکنولوژی ۵G به ما ارائه می کند، نکته حائز اهمیت، بلایی است که سر ما خواهد آمد. در واقع تکنولوژی ۵G می تواند تهدیدی برای انسان محسوب شده و اثرات قابل توجهی را بر سلامت او بر جای گذارد.

تولیدکننده های تلفن همراه در سراسر جهان برای استقرار نسل پنجم فناوری ارتباطات در تلفن همراه در حال رقابت هستند. به گونه ای که حتی رئیس جمهور دونالد ترامپ این مسئله را روشن کرد که ایالات متحده نباید در تلاش برای توسعه و پیمایش این فناوری از دیگر کشورها مانند چین عقب بماند.

اما با ظهور این فناوری این نگرانی وجود دارد که طیف امواج فرکانس بسیار بالای مورد استفاده در زیرساخت های اولیه تکنولوژی ۵G سبب ایجاد عوارض جانبی سلامتی برای عموم مردم شود. لذا دولت بلژیک آزمایش تکنولوژی ۵G را در بروکسل را متوقف کرد زیرا نگرانی هایی در راستای مضر بودن امواج ساطع شده از زیرساخت های مربوطه مطرح شده است. اعضای پارلمان در هلند از دولت می خواهد که با دقت بیشتری بر تکنولوژی ۵G نظارت کند و سوئیس خواستار نظارت بر سلامت مردم در راستای راه اندازی تکنولوژی ۵G است. ایالات متحده در نظر دارد کمیسیونی را برای بررسی تأثیرات بهداشتی شبکه های ۵G در نظر بگیرد. رهبران متعددی در کنگره ها نامه هایی را به کمیسیون ارتباطات فدرال ارسال کرده اند که نسبت به خطرات احتمالی سلامتی ابراز نگرانی کرده اند. همچنین در کالیفرنیا، شورای شهر استقرار زیرساخت های تکنولوژی ۵G را متوقف کرده است.

این جنس نگرانی ها به تازگی ایجاد نشده اند. کاربران سال های متمادی است که از امواج ساطع شده از اجاق های مایکرویو تا تلفن های همراه اظهار نگرانی کرده اند. و این نگرانی ها ناشی از این باور است که امواج رادیویی باعث سرطان مغز ، کاهش و توقف قدرت باروری ، سردرد در کودکان و سایر بیماری های مزمن و به طور کلی اثرات مضر بر سلامت می شوند.

 

اقدامات اعتراضی پیرامون گسترش تکنولوژی ۵G و اثرات امواج:

 

گسترش و استقرار شبکه های جدید تکنولوژی ۵G  نیازمند زیرساخت هایی است که لازم است در محل زندگی، تحصیل و کار مردم بنا شوند. سازمان غذا و دارو و FCC می گویند هیچ چیز موضوعی برای نگرانی وجود ندارد. اکثر مطالعات ارتباطی بین سیگنال های فرکانس رادیویی از تلفن های همراه یا برج های سلولی و بیماری نیافته اند. در سال ۲۰۱۱ ، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تلفن های همراه ممکن است باعث برخی سرطان های مغزی شوند و این احتمال وجود دارد که بین سرطان و امواج تلفن همراه ارتباط وجود داشته باشد.

منتقدین می گویند که ایمنی استفاده از امواج فرکانس بسیار بالا برای تکنولوژی ۵G مورد آزمایش قرار نگرفته است و برای استقرار شبکه نسل بعدی ارتباطات، قبل از برگزاری مسابقات جهانی کورکورانه در راستای بهره گیری از آن ها، اطلاعات بیشتری لازم است جمع آوری شود.

FCC همچنین به دلیل بروزرسانی استانداردهای ایمنی تلفن همراه از سال ۱۹۹۶ مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدین می گویند که این سطح باید براساس آخرین فن آوری بی سیم بررسی شود در حالی که FCC توصیه های سطح SAR خود را در حدود ۲۵ سال به روز نکرده است.

 

مشکلات ناشی از امواج الکترومغناطیس تکنولوژی ۵G:

 

تابش، انتشار انرژی از هر منبع است. این بدان معناست که حتی گرمای حاصل از بدن شما نیز به گونه ای تابش می کند. اما برخی از اشکال تشعشع می تواند مخاطرات قابل توجهی را بر سلامت افراد بر جای گذارند. امواج با  طول موج های بزرگتر و یا فرکانس پایین، قدرت کمتری جهت ایجاد آسیب بیولوژیکی دارند، در حالی که طول موج های کوچکتر در فرکانس های بالاتر قدرتمندتر هستند. این طیف به دو دسته مجزا تقسیم می شود: پرتوهای یونیزان و غیر یونیزان.

پرتوهای یونیزان که شامل اشعه ماوراء بنفش ، اشعه X و اشعه گاما هستند که به دلیل قابلیت یون سازی در بافت بیولوژیک می توانند مخاطرات قابل توجهی را بر روی بافت های سالم ایجاد کنند. این پرتوها قادر به شکستن پیوندهای مولکولی بوده و با شکستن ساختار DNA امکان ایجاد سرطانی شدن بافت را فراهم می آورند. مواجهه غیر ضروری با آفتاب نیز احتمال ایجاد سرطان پوست را فراهم می آورد.

پرتوهای غیریونیزان دارای فرکانس های پایین تر و طول موج های بزرگتر است. این انرژی قادر به جدا کردن پیوندهای شیمیایی DNA نیستند مانند امواج رادیویی در سیستم پخش صدا و تصویر، امواج شبکه تلفن همراه در نسل های گوناگون، فرمایکرویو، گجت های پوشیدنی، مودم های Wi-Fi و … .

اما نمی توان اذعان کرد که این امواج قابلیت ایجاد آسیب بیولوژیکی بر سلامت  افراد را ندارد. مکانیزم های مطالعاتی در این حوزه به قدری با محدودیت مواجه است که نمی توان نتایج قطعی ارائه نمود. از طرفی روزانه شاهد آسیب های بیولوژیکی هستیم که به گونه ای مرتبط با این امواج هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر بخش مقالات سایت را مطالعه نمایید.

 

تکنولوژی ۵G  و تحمیل اثرات سلامتی مضر:

 

نگرانی های ناشی از تکنولوژی ۵G  همانند نگرانی های ایجاد شده ناشی از تکنولوژی های نسل قبل است. اما دلیل نگرانی های این حوزه مربوط به تراکم زیرساخت های مرتبط متناسب با طول موج مورد استفاده است. چرا که امواج مورد استفاده در این زیرساخت ها دارای ابعاد میلی متری هستند و قدرت عبور بالایی از مواد ندارند بلکه تراکم بیشتری از زیر ساخت ها را می طلبند. بدین صورت که تعداد زیرساخت های مرتبط با شبکه های نسل پنجم ۵ برابر بیشتر از زیرساخت های نسل های قبلی ارتباطات از جمله ۳G و ۴G است. برای مثال از طرفی مطالعات کمی بر روی اثرات بیولوژیکی فرکانس های بالا صورت گرفته است.

نگرانی های مربوط به ۵G مشابه نگرانی های مربوط به ۲G ، ۳G و ۴G ، نسل های اولیه خدمات بی سیم است. در حقیقت، ۵G در ایالات متحده انتظار می رود از بعضی از باندهای فرکانس مشابه که نسل های قبلی بی سیم از آن استفاده کرده اند، استفاده کند، از جمله فرکانس های باند کم ۶۰۰ مگاهرتز و همچنین طیف میانی در باند های ۲٫۵ گیگاهرتز ، ۳٫۵ گیگاهرتز و ۳٫۷ گیگاهرتز-۴٫۲ گیگاهرتز. اما اپراتورهایی مانند AT&T و Verizon نیز باند های فرکانس بالاتری را برای ۵G هدف قرار می دهند. FCC در حال حاضر امواج هوایی را در باندهای ۲۴GHz و ۲۸GHz حراج کرده است. در اواخر سال جاری، این مجوزها را در باند های ۳۷GHz ،۳۹GHz و ۴۷GHz حراج می کند.

این طیف به اصطلاح “باند بالا” است که بیشتر از همه نگران کننده است، زیرا به استقرار رادیویی متراکم تر نیاز دارد. همچنین تحقیقات کمتری در مورد تأثیر تشعشعات در این باندهای فرکانس بالاتر انجام شده است. گفته می شود، این فرکانس های باند بالا هنوز غیر یونیزه کننده هستند. همانطور که قبلاً گفته شد، پرتوهای غیر یونیزه کننده انرژی کافی برای جدا کردن DNA ندارد و مستقیماً باعث ایجاد تغییر در سلول هایی می شود که می توانند منجر به سرطان شوند.

یک سلول رادیویی ۵G در یک قطب تلفن در یک گوشه خیابان در دویلستون، پنسیلوانیا.

بزرگنمایی تصویر

شبکه های ۵G با استفاده از فرکانس های موج میلی متر ، به جای هر چند مایل ، به برج های کوچک نیاز دارند که برخی از آن ها در معرض اشعه برج سلولی قرار دارند.

اما اگر محققان دریابند که تشعشع غیر یونیزان می تواند برخی از واکنش های زنجیره بیولوژیکی دیگری مانند استرس اکسیداتیو در سلول ها را خاموش کند ، می تواند مربوط به ۵G باشد.

همچنین نگرانی های اضافی مخصوص ۵G وجود دارد، به دلیل طول موج های میلی متر فوق العاده با فرکانس بالا که مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که سیگنال هایی که از طریق امواج میلی متر منتقل می شوند محدوده محدودی دارند و نمی توانند موانعی مانند دیوارها و یا حتی برگ ها روی درختان نفوذ کنند ، شبکه هایی که از این فرکانس ها استفاده می کنند به رادیو در هر بلوک شهر نیاز دارند ، در مقابل دنده ۴G که سیگنال ها را از مایل منتقل می کند.

این بدان معنی است که ۵G به ۵ برابر میزان زیرساخت ها به عنوان استقرار ۳G یا ۴G نیاز دارد. نه تنها رادیوهای ۵G بیشتری وجود دارند که سیگنال هایی را منتقل می کنند بلکه رادیوها نیز باید به شما نزدیک تر باشند.

حجم وسیعی از دستگاه های منتقل شده از سیگنال های بسیار نزدیک به مردم ، چیزی است که به فعالان و قانون گذاران مانند نماینده توماس سوزی ، دموکرات اهل نیویورک نگران می کند.

وی در نامه ای به FCC گفت: “برج های کوچک کوچک در مجاورت مسکونی در مجاورت خانه های سراسر منطقه من نصب می شوند.” “من شنیده ام مواردی از نصب این آنتن ها بر روی قطب های نور به طور مستقیم در خارج از پنجره اتاق خواب کودک خردسال. به درستی ، انتخاب کنندگان من نگران هستند که اگر این فناوری در آینده خطرناک باشد، سلامت خانواده ها و ارزش آن ها را نشان می دهد. خواص در معرض خطر جدی قرار خواهند گرفت.

 

فعالان چه می گویند؟

 

فعالان با اشاره به تحقیقاتی که می گویند نشان می دهد پرتوی تلفن همراه بر سلامت انسان تأثیر می گذارد و می خواهند استقرار ۵G متوقف شود تا ایمنی این دستگاه ها مشخص شود.

مارتین پال ، استاد برجسته بیوشیمی و علوم پایه پزشکی در دانشگاه ایالتی واشنگتن، می گوید شواهد روشن است که پرتوی تلفن همراه خطرناک است. او می گوید نتایج حاصل از مطالعات موجود ، ارتباط آشکاری بین پرتوی تلفن همراه و طیف گسترده ای از بیماری های پزشکی از سرطان گرفته تا ناباروری تا افسردگی نشان می دهد.

پال در مصاحبه ای گفت: “آنچه ما انجام می دهیم نابود کردن سلامتی ما است.” وی افزود که اگر استقرار ۵G متوقف نشود ، “ما [به عنوان یک جامعه] با بقای خودمان بازی می کنیم.”

Pall در این تفکر تنها نیست. رسانه های اجتماعی و دیگر انجمن های آنلاین پیش بینی های مشابه پر شده اند. یک پست نوامبر ۲۰۱۸ در فیس بوک که ویروسی شد ، مرگ مرموز ۳۰۰ پرنده در هلند را با آزمایش ۵G مقصر دانست. (این آزمایش ماه ها قبل انجام شده است.) همچنین در این بخش از گفتگوها در مورد صنعت تلفن صحبت می شود که می توانند داده های مربوط به خطرات پرتوی تلفن همراه را سرکوب کنند. شرکت کنندگان در انجمن گفتند که همان تاکتیک های فریبکارانه که توسط صنعت دخانیات برای پنهان کردن خطرات ناشی از مصرف سیگار استفاده می شود، توسط صنعت بی سیم مورد استفاده قرار می گیرد.

 

منابع:

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8%B3%D9%84_%D9%BE%D9%86%D8%AC

https://www.cnet.com/news/5g-phones-and-your-health-what-you-need-to-know/