توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
الزامات ساختمان در برابر آلودگی امواج در کشورهای مختلف

ICNIRP؛ الزامات ساختمان در برابر آلودگی امواج

کمیسیون بین المللی حفاظت از پرتوهای غیر یون ساز  ICNIRP یک کمیسیون علمی متخصص مستقل است که توصیه­ ها و راهنمایی­ های علمی در مورد اثرات بهداشتی و زیست محیطی پرتوهای غیر یون ساز NIR برای محافظت از مردم و محیط زیست ارائه می­ دهد. این سازمان با سازمان بهداشت جهانی  WHO و سایر سازمان ­های دولتی همکاری می ­کند. اعضای ICNIRP در صنعت استخدام نمی ­شوند و بودجه از سوی موسسات عمومی ملی و بین المللی تامین می­ شود. در مارس ۲۰۲۰، ICNIRP دستورالعمل‌های به‌ روزرسانی‌ شده‌ای ارائه کرد که از محافظت افراد در برابر همه خطرات بهداشتی ثابت شده در هنگام مواجهه با میدان‌های الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی  RF-EMF در محدوده ۱۰۰ کیلوهرتز تا ۳۰۰ گیگاهرتز اطمینان حاصل می‌کند.

دستورالعمل ­های طراحی داخلی برای کاهش اثرات منفی میدان­ های الکترومغناطیسی در فضای کاری مسکونی

پاندمیک همه‌گیری زندگی انسان‌ها را تغییر داده شده است، دستورالعمل‌ها و قوانینی برای حفظ فاصله اجتماعی برای محدود کردن شیوع ویروس اعمال شد. موسسات مجبور شدند کار را از خانه با محیط کارشان تطبیق دهند، رویکرد جدید سبک زندگی کار از راه دور که بر وجود امکانات الکترونیکی قوی در محیط (آموزش الکترونیکی، دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک) تاکید می‌کند، این امر منجر به گسترش استفاده از دستگاه‌هایی شد که منابع مولد امواج الکترومغناطیسی ساخته دست بشر در فضاهای داخلی هستند، نمونه ­ای از این دستگاه­ ها رایانه ها، تلفن های هوشمند، روترهای بی­سیم، لوازم خانگی، لپتاپ، تبلت، دوربین­ های مدار بسته، دکل های مخابراتی، ماروفر، سولاردوم و سایر دستگاه ­های الکترونیکی هستند.

منابع EMF  اثرات مضر متعددی بر سلامت انسان دارند از جمله استرس، سردرد، اضطراب و افزایش خطر ابتلا به سرطان، سقط جنین، ناباروری، اختلالات خواب، اختلالات حافظه، اوتیسم، خستگی مزمن، بیش­ فعالی و… . بنابراین، هدف این تحقیق توسعه دستورالعمل‌های طراحی داخلی برای کاهش اثرات منفی میدان‌های الکترومغناطیسی بر فضای کاری – مسکونی است.

راهنمایی برای محافظت از افراد شاغل دورکار در برابر قرار گرفتن در معرض آلودگی امواج بیش از حد با استفاده از رنگ‌های تکمیل روشن، پیروی از استانداردهای طراحی، چیدمان صحیح مبلمان، ارگونومی، تکیه بر نور طبیعی، تهویه، جانمایی صحیح وسایل الکترونیکی و استفاده از مواد محافظ ارائه می­ شود.

در آغاز سال ۲۰۲۰، تغییرات مستمری در زندگی روزمره ما در بسیاری از جنبه‌های مختلف از انجام وظایف روزمره تا مکانیسم دستیابی به الزامات کاری ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و اعمال محدودیت‌های جدید مشاهده شده است. مردم تمایل دارند زمان بیشتری را در خانه ­های خود بگذرانند و در نتیجه، خانه­ ها به دفاتر جدید، محلی برای کار، حضور در مدرسه و حتی ورزش به دلیل تعطیلی­ ها تبدیل شدند. این امر منجر به افزایش گسترده استفاده از دستگاه های الکترونیکی، به ویژه فناوری‌های ارتباطی مانند ارتباطات تلفن همراه و انتقال داده‌های بی‌سیم (Wi-Fi، Wi Max، بلوتوث و …) شد.

آمارها نشان داده است که استفاده از داده‌های خانگی در ایالات متحده در طول همه‌گیری ویروس کرونا ۳۸ درصد نسبت به میانگین روزانه افزایش یافته است که منجر به افزایش دستگاه‌های مورد استفاده به طور منظم شده است. این دستگاه‌ها منبع تابش میدان‌های الکترومغناطیسی هستند که می‌توان آن را به عنوان ویژگی فضا ناشی از حرکت بار الکتریکی توصیف کرد. برخی مطالعات برای مشاهده اثرات مضر سطوح بالای میدان­ های الکترومغناطیسی انجام شد. بنابراین، تأثیر قابل توجهی بر سلامت جامعه ناشی از تشعشعات ساطع شده از EMF مشاهده شده است که این اثرات نامطلوب در صورت قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه قابل توجه است.

با این حال، تحقیقات نشان داد که عوارض جانبی نامطلوب سطوح بالای میدان‌های الکترومغناطیسی وجود دارد، اما مطالعات موردی تجربی تأثیر آنها را بر سلامت جامعه ثابت کرده‌اند و اثرات نامطلوب قرار گرفتن در معرض طولانی مدت تأیید شده است، در واقع، شرایط جدید همه‌گیری باعث شد که فاصله‌گذاری اجتماعی باعث شود کارگران، کارمندان، دانش‌آموزان و… با نقل مکان به فضای کاری بسته‌تر در خانه‌های خود بمانند. در نهایت منجر به افزایش زمان قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش و امواج و اشعه مضر منتشر شده از این منابع شده است. دستورالعمل‌های طراحی داخلی برای کاهش اثرات آلودگی میدان الکترومغناطیسی (EMF) ناشی از سطوح بالای وسایل الکترونیکی ساخت بشر در فضاهای کاری مسکونی مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

مسئله

در طول بحران کووید-۱۹، میانگین استفاده روزانه از مخابرات داخلی، برق، لوازم خانگی، تجهیزات و بسیاری از وسایل الکترونیکی دیگر که منابع اصلی مولد تشعشع در خانه‌ها محسوب می‌شوند، رشد قابل ‌توجهی داشته است. در نتیجه این امر خطرات جدی برای سلامتی انسان ایجاد کرده است. با این تغییر به سمت رویکردهای آنلاین ، مردم بیش از هر زمان دیگری از صفحه نمایش استفاده می کنند. و مدت زمان طولانی را در فضاهای داخلی می­ گذرانند که برای قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیس به مدت طولانی طراحی ضعیفی دارند.

از این رو مواجهه با این مولدها نگرانی­ هایی را بیش از پیش به روزمرگی انسان وارد نمود. دوری اجتناب ناپذیر در مقابل ضرر و زیان­ هایی که روزانه آشکار می­ شوند! چه باید کرد؟

منابع EMF ساخته دست بشر منابع مصنوعی هستند مانند دستگاه ­های الکترونیکی مانند تلفن های هوشمند، تبلت ها، اجاق ­های مایکروویو، رادیو و تلویزیون باشند. این دستگاه ­ها تشعشعات الکترومغناطیسی با شدت کم ساطع می ­کنند که می­تواند باعث آلودگی شدید شود و سطح EMF آنها بسیار فراتر از منابع طبیعی است. وجود جهان تا حد زیادی به این انرژی بستگی دارد که در اطراف ما از طریق منابع مختلف امواج الکترومغناطیس یافت می­ شود. این منابع می ­توانند منابع داخلی یا خارجی باشند. اثرات مضر EMF بر سلامت انسان این علائم بسیار زیاد است مانند اختلالات خواب، بی نظمی ضربان قلب، افزایش فشار خون. یک مثال واضح در مطالعه آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت در ماه مه ۲۰۱۱ قرار گرفتن در معرض EMF منتشر شده از دستگاه‌های بی‌سیم و تلفن‌های همراه را به عنوان یک علت احتمالی سرطان‌زای انسانی طبقه‌بندی کرد.

در کشورهای پیشرفته توجه به آلودگی امواج بوده اما کشورهای زیادی هم هستند که به این مسئله توجه ندارند. در کشورهای مدرن ایزوله­ سازی ساختمان در برابر آلودگی امواج توسط رنگ ­های ضد امواج، برچسب­ های شیشه ضد امواج، کاغذ دیواری ضد امواج و… برای ایمن­ سازی محیط ساختمانی امری طبیعی است که تا ساختمان در برابر آلودگی امواج ایزوله نشود پایانکار به آن تعلق نمی ­گیرد.

منابع EMF ساخته دست بشر

منابع ساخت بشر دستگاه­ هایی که مولد تشعشعات الکترومغناطیسی با شدت کم (رادیویی و ماکروویو) ساطع هستند اما می ­توانند به مرور زمان، باعث آلودگی شدید شود و سطح EMF آنها بسیار فراتر از منابع طبیعی است. وجود جهان تا حد زیادی به این انرژی بستگی دارد که در اطراف ما از طریق منابع مختلف EMF یافت می­شود. این منابع می­ توانند منابع داخلی یا خارجی باشند. اثرات مضر EMF بر سلامت انسان آشکار شده که برخی از آن ها عبارتند از: اختلالات خواب، بی­نظمی ضربان قلب، افزایش فشار خون، ناباروری، سقط جنین، تومور مغزی، اوتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، خستگی مزمن و… .

توجه: یک مثال واضح در مطالعه آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی در ماه مه ۲۰۱۱ نشان داد که، قرار گرفتن در معرض اشعه­ های منتشر شده از دستگاه‌های بی‌سیم و تلفن‌های همراه یک عامل احتمالی سرطان‌زای انسانی هستند. طبقه‌بندی کرد.

طراحی مناسب فضای کاری مسکونی

طراحی یک فضای کاری نقش مهمی در بهره ­وری و رفاه ساکنان دارد، بنابراین طراحی محل کار باید تضمین کند که یک محیط داخلی سالم و کارآمد برای ساکنین در برابر هر گونه اثرات مضر امواج الکترومغناطیس باشد و از افراد محافظت کند. طراحی داخلی با رنگ‌ها، جهت‌گیری مبلمان، مواد مورد استفاده، پیروی از استانداردهای طراحی، دستورالعمل‌ها و استفاده از عناصر اضافی مانند روش‌های محافظ برای درک سطوح قابل قبول تشعشع ساطع شده از دستگاه‌های مورد استفاده سروکار دارد.

دستورالعمل­ ها و استانداردهای طراحی راه اندازی فضای کاری

چیدمان معقول وسایل برقی و مبلمان حداکثر می­تواند مانع از جذب تشعشعات الکترومغناطیسی وسایل خانگی توسط انسان شود. فاصله بین مانیتور رومیزی و بدن انسان نباید کمتر از طول بازو باشد.