توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
آنچه والدین باید در رابطه با دستگاه های الکترونیکی و افزایش ایمنی آن ها بدانند!
  • نظر پژوهش های علمی در رابطه با مواجهه کودکان با امواج الکترومغناطیسی چیست؟

والدین، مسئولیت های سنگینی جهت رشد و حفظ سلامت و ایمنی کودکان دارند. با گسترش تجهیزات بی سیم میزان مواجهه با امواج افزایش یافته است.

امواج خطرات بیولوژیکی متعددی را به بار می آورند. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا مراجعه نمایید.

بنابراین لازم است راه کارهای ساده حفاظتی را بیاموزیم. تغییر در سبک زندگی، میزان مواجه را می کاهد. آموزش استفاده صحیح از دستگاه های الکترونیکی به کودکان نیز حائز اهمیت است.

  1. آیا می دانید بدن کودکان امواج الکترومغناطیس بیشتری را جذب می کنند؟ مغز، چشم و مغز استخوان کودکان سه تا ده برابر امواج را نسبت به بزرگسالان بیشتر جذب می کنند. جمجمه ی نازک و محتوای آب بیشتر اندام ها باعث جذب بیشتر می شود.
  2. طبق تحقیقات آژانس بین المللی  سرطان سازمان بهداشت جهانی، امواج سرطان زا هستند.  امواج با فرکانس رادیویی به عنوان کلاس  ۲B، قرار گرفتند. استفاده بیش از حد از تلفن های بی سیم و موبایل با افزایش تومور مغزی مرتبط است. این خطر افراد زیر ۲۰ سال را بیشتر تهدید می کند. آموزش مدیریت زمان استفاده از دستگاه های الکترونیکی برای همگان نیاز است.
  3. در سال ۲۰۱۶ موسسه ملی علوم بهداشت محیط، برنامه ملی سم شناسی، یافته هایی مبنی بر افزایش تومورهای مغزی (گلیوم) را منتشر کرده است. نتایج این تحقیقات حاکی از افزایش مشکلات فراوانی بود. ضوایع تومورال در قلب، مغز و همچنین افزایش آسیب بر DNA  در موش ها. در واقع این موش ها تحت اثر امواج موبایل بودند.
  1. امواج الکترومغناطیسی در سطوح بسیار پایین منجر به تغییرات فعالیت مغزی می شوند. در سال ۲۰۱۱، محققان NIH اثر امواج موبایل را بر فعالیت متابولیسم مغز یافتند.
  2. تحقیقات پزشکی در سال ۲۰۱۱ نتایجی به دنبال داشت. بیش فعالی و مشکلات حافظه در کودکی اثر مواجهه امواج در دوران بارداری بود.
  3. امواج دستگاه های الکترونیکی بر حیوانات اثر می گذارند. امواج الکترومغناطیسی در دوران بارداری با اختلالات عصبی و نقص های مادرزادی در نوزاد حیوانات دیده می شود.نتایج مطالعات پژوهشگران حاکی از آسیب دیدن سیستم تولید مثل، اختلال در روند توسعه و رشد مغز نوزاد، ناهنجاری های سیستم عصبی و بیش فعالی در اثر مواجهه جنین با امواج الکترومغناطیسی دستگاه های الکترونیکی در رحم مادر است. محققین این پژوهش به بانوان باردار برای ایمنی توصیه اکید می کنند. مواجهه با امواج الکترومغناطیسی در دوران بارداری را کم کنند. راه کارهای ساده مانند مدیریت دستگاه های الکترونیکی به شما کمک می کند.
  1. کشورها در سراسر جهان اقدامات متعددی برای حفاظت از کودکان انجام داده اند. بلژیک، فرانسه، استرالیا، روسیه، انگلستان، هند، فنلاند، ترکیه، کانادا و اتحادیه اروپا مقررات سخت گیرانه ای را پیش گرفته اند. جهت کاهش مواجهه کودکان با امواج الکترومغناطیس قوانینی را اعمال نموده اند.

دفترچه راهنمای دستگاه های الکترونیکی خودتان را به دقت مطالعه کنید.

مطالعه راهنمای کاربر وسایل الکترونیکی نکات ایمنی مفیدی ارائه می نماید. برای مثال در دفترچه راهنمای لپ تاپ برند سامسونگ اقدامات احتیاطی در هنگام اتصال ۳G وجود دارد. همچنین فاصله ایمن از شکم بانوان باردار یا نوجوانان را مطرح کرده اند.

“حدود پرتوگیری از امواج الکترومغناطیسی مطرح شده در توصیه شورای مشورتی بهداشت و حفاظت از محیط زیست کودکان مریلند ۲۰۱۷… اذعان داشته است که: “روتر  Wi-Fi  را خاموش نموده و  از کابل شبکه (LAN) به عنوان یک روش قابل اعتماد و ایمن جهت استفاده از اینترنت بدون هر گونه مواجهه با امواج الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی؛ استفاده نمایید”.

خطر ابتلا به سرطان در کودکان در اثر مواجهه با دستگاه های الکترونیکی

جذب امواج توسط مغز کودکان بیشتر است. این مسئله خطر ابتلا به سرطان را دارد.

  • آیا استفاده از تجهیزات که از طریق کابل با یکدیگر ارتباط دارند می تواند موثر واقع شود؟

تغییرات ساده در استفاده از دستگاه های الکترونیکی روزانه مانند تجهیزات جانبی کامپیوتر با استفاده از کابل. یا قرار دادن دستگاه های الکترونیکی در حالت پرواز در شرایط غیر ضروری. این روش ها میزان مواجهه با امواج را می کاهند.

بحث پرتوگیری فرآیندی تجمعی است. کودکان نسل امروز از ابتدای تولد و حتی قبل از آن در معرض امواج هستند. بنابراین تغییرات کوچک در استفاده از تکنولوژی ابتلا به بیماری ها را می کاهد.

  • چرا استفاده از این تجهیزات توسط نهادهای قانونی مرتبط مجاز اعلام شده است؟

دستگاه های الکترونیکی بی سیم قبل از ورود به بازار فروش به طور کافی به لحاظ مسائل بهداشتی و مخاطرات بیولوژیکی مورد ارزیابی قرار نگرفته اند. امواج الکترومغناطیسی همانند دارو، غذا یا مواد شیمیایی نیستند. بنابراین عوارض طولانی مدت آن توسط هیچ نهادی حتی , FDA EPA مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

  • آیا نهادهای قانونی مرتبط در این زمینه مسئولیتی را بر عهده دارند؟

FCC حدود پرتوگیری از امواج الکترومغناطیسی را مطرح نموده است. این استانداردها اثرات بیولوژیکی را در نظر نگرفته و نارسایی های قابل توجهی دارد. پژوهشگران معتقدند تصور این امر که این استانداردها ضامن ایمنی افراد است، کاملا غلط می باشد.

آکادمی پزشکی اطفال آمریکا درخواست دارد تا محدودیت های قانونی سخت گیرانه تری برای حفاظت کودکان اعمال شود. همچنین سرمایه گذاری برای تحقیقات گسترده تر به منظور بررسی های دقیق اثرات بیولوژیکی بر روی امواج الکترومغناطیس اجرا شود.

همچنین ایجاد قوانینی که بر سلامت کودکان متمرکز شود، چندین سال طول می کشد. بنابراین والدین باید برای اطمینان از حفظ ایمنی کودکان در برابر امواج اقدامات زیر را انجام دهند.

مخاطرات سلامت ناشی از دستگاه های الکترونیکی را به شرح زیرکاهش دهید

  1. دستگاه های الکترونیکی را دور از کودک و اتاق خواب وی نگه دارید.
  2. تجهیزات الکترونیکی مانند لپ تاپ و تبلت را روی میز قرار دهید نه در تماس با بدن.
  3. از کابل LAN برای ارتباط با اینترنت استفاده کنید.
  4. از تجهیزات بی سیم تا حد ممکن استفاده نکنید. دستگاه های جانبی مانند پرینتر، پروژکتور را به طور مستقیم به سیستم متصل کنید.
  5.  از تلفن های سیمی به جای تلفن بی سیم استفاده کنید.

تا جایی که ممکن است اتصال دستگاه های الکترونیکی، از طریق کابل صورت گیرد. این امر به سادگی امکان پذیر است. این چنین میزان مواجهه با امواج الکترومغناطیس فرد کاهش می یابد. برای دستگاه های الکترونیکی کوچکتر مانند تبلت، موبایل و … آداپتورهایی برای اتصال به مودم وجود دارد.

توصیه های ایمنی آکادمی اطفال امریکا برای خانواده ها:

  • به هنگام مکالمه با تلفن همراه از اسپیکر یا هندزفری استفاده نمایید. همچنین تا حد امکان مدت مکالمه را کاهش دهید.
  • از قرار دادن تلفن همراه در جیب شلوار، پیراهن یا … خودداری نمایید.
  • برای کاهش امواج الکترومغناطیس، هنگام مشاهده فیلم; ابتدا آن را دانلود کرده و دستگاه را به حالت پرواز قرار دهید.
  • از برقراری ارتباط در وسایل نقلیه و آسانسور خودداری کنید.
  •  در این شرایط سیگنال های ارسالی و دریافتی توسط بدنه فلزی به دام افتاده و میزان پرتوگیری به شدت افزایش می یابد.
  • در شرایط آنتن دهی کم از برقراری ارتباط خودداری کنید. در این مورد شدت سیگنال ارسالی جهت تشخیص نزدیکترین آنتن توسط سیستم کنترلی خودکار تلفن همراه افزایش یافته و میزان پرتوگیری به دنبال آن بیشتر خواهد شد.