توسعه فناوری های نوین سلامت سینا
استفاده از تلفن بی سیم دیجیتال و عوارض آن بر سلامت

استفاده از تلفن های بی سیم دیجیتال و عوارض آن بر سلامت

در طول دهه گذشته، همزمان با افزایش گزارشات اعلام شده از عوارضی مانند سردرد، سرگیجه، تپش قلب و اختلالات گوارشی با قرارگیری در معرض میدان های الکترومغناطیسی (EMF)، بحث های فراوانی مبنی بر این که که آیا تابش های ناشی از دستگاه های بی سیم مانند تلفن همراه و بی سیم می تواند منجر به مشکلات سلامتی اعم از بی خوابی تا سرطان شود، انجام شده است.

بررسی نتایج حاصل از اثر امواج بر ضربان قلب 

در سال ۲۰۱۰ دکتر هاواس، نتایج بررسی خود را در مورد اثرات قرارگیری در مقابل EMF بر روی سیگنال ضربان قلب را در مجله اروپایی انکولوژی چاپ کرد که نشان می داد که برخی EMF ناشی از تلفن بی سیم می تواند تاثیر منفی بر عملکرد قلب داشته باشد. هاواس و همکارانش با مطالعه ی فشار خون و ضربان قلب ۲۵ فرد سالم در شرایط عادی و سپس در حالت قرارگیری آنها در معرض امواج تلفن های بیسیم قرار گرفتند مشاهده شد که ۱۰ نفر از این ۲۵ نفر علائم قابلی تشخیصی نشان ندادند، ۱۰ نفر علائمی مانند افزایش ضربان قلب، آریتمی (ضربان قلب نامنظم، تپش قلب)، و یا اختلالات دیگر در ضربان قلب شان ثبت شد. ۴ مورد آن ها ۲ ثانیه بعد از قرارگیری دچار تاکی کاردی و ضربان قلب شدید و طولانی مدت شدند و ضربان قلب در یک مورد به سه برابر میزان عادی خودش رسید.

بسیاری از مردم در مورد عوارض ناشی از تلفن های همراه نگران هستند. اما تلفن های دیجیتال بیسیم را نسبت به موبایل ها کم خطرتر تلقی می کنند. با اطلاع از نحوه ی کارکرد آن ها می توان تاثیر بد آن ها نسبت به سلامتی را درک کرد.

قدرت تلفن بی سیم: 

استفاده از تلفن های بی سیم دیجیتال و عوارض آن بر سلامت

همه ی تلفن های بیسیم دیجیتال، پالس های مشابهی را (تقریبا ۱٫۸ GHz) از خود ساطع می کنند. فرستنده های مربوط به این تلفن ها وقتی به برق وصل باشند یا بطور ۲۴ ساعت از خود تشعشع ساطع می کنند.

مطالعات لنارت هاردل ردپایی از سرطان را نشان می دهد. استفاده ی مرتب از تلفن بی سیم به مدت بیش از ۵ سال خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

تلفن بیسیم دقیقا مانند موبایل است که دکل آن در خانه ی شما قرار دارد!

بر خلاف تلفن های همراه، تلفن بی سیم دیجیتال در توان ثابتی کار می کنند. با نزدیکی به ایستگاه، تلفن همراه توان خود را به پایین ترین سطح ممکن می رساند که این توان به مراتب می تواند بسیار پایین تر از توان تلفن های بی سیم باشد. بنابراین پالس تلفن بی سیم می تواند به مراتب مضرتر از موبایل باشد.

مطالعات دیگر: 

همچنین قابل تذکر است که استفاده از گوشی های بیسیم به خصوص در ساختمان ها، می تواند حتی بیش از ۱۰۰ برابر مضرتر از تلفن های همراه باشد. دلیل این امر فرکانس پالس می باشد. تلفن های بیسیم در ۱۰۰ هرتز و موبایل ها در ۲۱۷ هرتز پالس می دهند، هرچقدر فرکانس پالس دهی کمتر باشد اثرات بیولوژیکی آن بیشتر می شود. قرارگیری فرکانس پالس تلفن های بیسیم در محدوده ی ELF ( فرکانسهای بسیار پایین) نگرانی ها را در مورد اثرات بیولوژیکی آن افزایش می دهد.

دکتر فون کلیتزینگ یکی از محققان حوزه ی فیزیک پزشکی نتایج تحقیقات خود را بر روی اثرات سلامتی تلفن های بیسیم گزارش داده است. تحقیقات ایشان بر روی نمونه های خونی گرفته شده از کودکانی که در نزدیکی تلفن های بیسیم بوده اند نشان داد که گلبول های قرمز خون آن ها به خوبی به مرحله ی نهایی رشد خود برسند و علائم فیزیکی آن به صورت بی میلی و یا پرخاشگری، رنگ پریدگی، بی خوابی و غیره میتواند نمایان شود و البته در صورت حذف این تلفن ها از محیط زندگی علائم برطرف می شوند.

راه حل هایی برای کاهش اثرات بد تلفن بی سیم

در همین راستا برخی از شرکت های سازنده نیز اخیرا درپی وجود شواهد کافی از اثرات سلامتی این تلفن ها اقداماتی در جهت تولید گوشی های تلفن بیسیم با میزان خطر کمتر نموده اند. به عنوان مثال، برخی از شرکت های سازنده ی تلفن بی سیم هم اکنون در انگلیس بعضی از انواع مدل گوشی ها با عنوان تلفن هایی با انتشار کمتر تولید می کنند که فقط موقع استفاده شروع به ارسال و دریافت امواج می کنند. شرکت Orchid هم اکنون نسل سوم تلفن های دیجیتال بیسیم خود را تولید می کند که مزایای آن نسبت به سایر مدل ها به شرح زیر می باشند:

  1. زمانی که تلفن در حال استفاده نیست هیچ امواج مایکروویوی از گوشه و پایه ی فرستنده ی آن منتشر نمی شود. و بعد از تمام شدن تماس گوشی و پایه ی فرستنده بدون نیاز به قراردادن گوشی روی پایه اش، در حالت خواب قرار می گیرند.
  2. گوشی و پایه ی آن قدرت امواج منتشر شده را بنا به نزدیکی یا دوری گوشی از پایه تنظیم می کنند به طوری که میزان کاهش آن می تواند تا ۷۵% باشد.

نکاتی برای استفاده ایمن: 

در سال های اخیر دادخواست های زیادی از طرف فعالان زیست محیطی و محققان این حوزه مبنی بر ممنوعیت استفاده از نسل اول تلفن های همراه بیسیم ارائه شده است. که از جمله ی آن ها می توان به دادخواست ارائه شده به مسئولان دولتی در سال ۲۰۰۸، درخواست گروهی از فیزیکدانان فرایبورگ در سال ۲۰۰۲ و … اشاره کرد.

با توجه به این که استفاده از تلفن بی سیم در کشور ما فراگیر می باشد و با توجه به مطالب بالا میزان تاثیر مخرب آن بر سلامت حتی در مواردی می تواند به مراتب بیشتر از تلفن های همراه باشد. به علاوه با در نظر داشتن این نکته که این تلفن ها به فاصله ی ۳۰۰متر از پایه خود (پایه ای که گوشی بر روی آن قرار می گیرد) قابلیت استفاده دارند به این نتیجه می رسیم که استفاده از این تلفن ها نه تنها برای افراد خانه بلکه برای سایر ساکنین در شعاع ۳۰۰ متری نیز می تواند خطر آفرین باشد. ورود و همه گیر شدن تکنولوژی های جدید تر ( تلفن  بی سیم با قدرت تابش کمتر) به کشور ما در کوتاه مدت امری بعید به نظر می رسد. لذا توصیه می شود که آگاهی های لازم در مورد مضرات استفاده از این تلفن ها به عموم مردم داده شود و حتی الامکان بتوان آن را با گوشی های سیم دار جایگزین کرد.

منابع:

Havas M, Marrongelle J, et al. Provocation study using heart rate variability shows microwave radiation from 2.4 GHz cordless phone affects autonomic nervous system. Eur. J. Oncol. Library Vol. 5, 2010.

http://www.heartmdinstitute.com

http://www.tetrawatch.net